
Karin Franzén
Kapitelförfattare
Karin Franzén är fi l.dr i pedagogik. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare vid Karlstads universitet. I avhandlingen Is i magen och ett varmt hjärta. Konstruktionen av skolledarskap i ett könsperspektiv belyser Karin hur kön konstrueras i skolledares och lärares tal om skolledarskapets innebörder. Förutom forskningsområdet skolledarskap och kön ägnar sig Karin även åt forskning om de yngsta förskolebarnens lärande. Den gemensamma nämnaren för de båda forskningsområdena är intresset för hur makt produceras och reproduceras i lärandemiljöer.
Karin Franzén är fi l.dr i pedagogik. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare vid Karlstads universitet. I avhandlingen Is i magen och ett varmt hjärta. Konstruktionen av skolledarskap i ett könsperspektiv belyser Karin hur kön konstrueras i skolledares och lärares tal om skolledarskapets innebörder. Förutom forskningsområdet skolledarskap och kön ägnar sig Karin även åt forskning om de yngsta förskolebarnens lärande. Den gemensamma nämnaren för de båda forskningsområdena är intresset för hur makt produceras och reproduceras i lärandemiljöer.