
Göran Brante
Kapitelförfattare
Göran Brante är filosofie doktor och lektor i pedagogik. Han har en bakgrund som lärare i historia, geografi och samhällskunskap, både på högstadie- och gymnasienivå. Brante är verksam inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet, där han också är programledare för Kompletterande Pedagogisk Utbildning. Hans forskningsintresse rör lärares arbetsvillkor, relationerna mellan elever och lärare, samt lärarutbildningsfrågor i allmänhet. Brante disputerade 2008 med avhandlingen ”Lärare av i dag. Om konstitueringen av identitet och roll”, som just behandlar lärares situation i dagens skola.
Göran Brante är filosofie doktor och lektor i pedagogik. Han har en bakgrund som lärare i historia, geografi och samhällskunskap, både på högstadie- och gymnasienivå. Brante är verksam inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet, där han också är programledare för Kompletterande Pedagogisk Utbildning. Hans forskningsintresse rör lärares arbetsvillkor, relationerna mellan elever och lärare, samt lärarutbildningsfrågor i allmänhet. Brante disputerade 2008 med avhandlingen ”Lärare av i dag. Om konstitueringen av identitet och roll”, som just behandlar lärares situation i dagens skola.