
Cecilia Nielsen
Kapitelförfattare
Cecilia Nielsen är fil.dr och lektor i pedagogik. Hennes forskningsintresse riktar sig dels mot hur människor med dyslexi hanterar och övervinner sina svårigheter i skola och samhälle, dels mot hur lärare arbetar med barns läsoch skrivlärande för att undvika att svårigheter uppstår. Härvid läggs fokus på hur läraren balanserar det dubbla ansvaret för såväl gruppen som helhet som för varje enskilt barn. Det vetenskapliga perspektiv hon arbetar med är livsvärldsfenomenologi. E-post: cecilia.nielsen@hv.se
Cecilia Nielsen är fil.dr och lektor i pedagogik. Hennes forskningsintresse riktar sig dels mot hur människor med dyslexi hanterar och övervinner sina svårigheter i skola och samhälle, dels mot hur lärare arbetar med barns läsoch skrivlärande för att undvika att svårigheter uppstår. Härvid läggs fokus på hur läraren balanserar det dubbla ansvaret för såväl gruppen som helhet som för varje enskilt barn. Det vetenskapliga perspektiv hon arbetar med är livsvärldsfenomenologi. E-post: cecilia.nielsen@hv.se