
Agneta Ljung-Djärf
Kapitelförfattare
Agneta Ljung-Djärf tog sin förskollärarexamen 1982 och arbetade sedan under 15 år som förskollärare i förskola och i förskoleklass. Hon disputerade 2004 på en avhandling med fokus på datorns användning i förskolans verksamhet. Agneta arbetar idag som Universitetslektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Hennes forskning är inriktad mot lärande och undervisning i yngre åldrar. Hon har under senare år arbetat med flera praxisnära learning study projekt i förskola och förskoleklass. Studierna har visat att learning study modellens kombination av teori och praktik tycks utmana förgivettagna föreställningar och bidra till såväl barnens som lärarnas lärande. De visar vidare på utmaningar och möjligheter när modellen används i förskoleverksamhet samt hur den kan behöva anpassas för förskoleverksamhetens och barnens behov och förutsättningar.
Agneta Ljung-Djärf tog sin förskollärarexamen 1982 och arbetade sedan under 15 år som förskollärare i förskola och i förskoleklass. Hon disputerade 2004 på en avhandling med fokus på datorns användning i förskolans verksamhet. Agneta arbetar idag som Universitetslektor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Hennes forskning är inriktad mot lärande och undervisning i yngre åldrar. Hon har under senare år arbetat med flera praxisnära learning study projekt i förskola och förskoleklass. Studierna har visat att learning study modellens kombination av teori och praktik tycks utmana förgivettagna föreställningar och bidra till såväl barnens som lärarnas lärande. De visar vidare på utmaningar och möjligheter när modellen används i förskoleverksamhet samt hur den kan behöva anpassas för förskoleverksamhetens och barnens behov och förutsättningar.