
Sven Hamrefors
Författare
Sven Hamrefors är professor, vid Mälardalens Högskola, i innovation med speciell inriktning på hur organisationers kommunikationsförmåga kan driva innovationsförmågan och förmågan att skapa affärstillfällen. Han doktorerade på Handelshögskolan i Stockholm och har en bred akademisk skolning i beteendevetenskap, ekonomi och juridik.Sven har en lång och framgångsrik bakgrund som affärsutvecklare och idéutvecklare. Han har startat fem företag, vilka alla lyckades bli etablerade på sina respektive marknader och han har utvecklat nya framgångsrika projekt i större organisationer. Ett exempel på ett sådant är Stockholm School of Entrepreneurship, som Sven startade 1996 som ett projekt på Handelshögskolan i Stockholm. Det projektet blev en utbildning i entreprenörskap som idag omfattar studenter och forskare från Handelshögskolan i Stockholm, Karolinska Institutet, KTH, Konstfack och Stockholms universitet.Svens forskningsfokus handlar om hur ledarskapet i organisationer kan utveckla deras förmåga att kommunicera på ett sådant sätt att innovation och affärsskapande stimuleras. Det handlar om ett ledarskap som bygger kommunikationsförmåga på alla sätt i en organisation; genom processdesign, strukturutveckling, utveckling av social samverkan och utveckling av omvärldsrelationer.
Sven Hamrefors är professor, vid Mälardalens Högskola, i innovation med speciell inriktning på hur organisationers kommunikationsförmåga kan driva innovationsförmågan och förmågan att skapa affärstillfällen. Han doktorerade på Handelshögskolan i Stockholm och har en bred akademisk skolning i beteendevetenskap, ekonomi och juridik.Sven har en lång och framgångsrik bakgrund som affärsutvecklare och idéutvecklare. Han har startat fem företag, vilka alla lyckades bli etablerade på sina respektive marknader och han har utvecklat nya framgångsrika projekt i större organisationer. Ett exempel på ett sådant är Stockholm School of Entrepreneurship, som Sven startade 1996 som ett projekt på Handelshögskolan i Stockholm. Det projektet blev en utbildning i entreprenörskap som idag omfattar studenter och forskare från Handelshögskolan i Stockholm, Karolinska Institutet, KTH, Konstfack och Stockholms universitet.Svens forskningsfokus handlar om hur ledarskapet i organisationer kan utveckla deras förmåga att kommunicera på ett sådant sätt att innovation och affärsskapande stimuleras. Det handlar om ett ledarskap som bygger kommunikationsförmåga på alla sätt i en organisation; genom processdesign, strukturutveckling, utveckling av social samverkan och utveckling av omvärldsrelationer.