
Ron Berger
Författare
Ron Berger är chef för EL Education, en organisation som samordnar och erbjuder rådgivning åt ett nätverk av 160 offentliga skolor i 30 amerikanska delstater. I samarbete med skoldistrikt och skolstyrelser startar EL högstadieskolor i låginkomstområden med målet att kunna skicka vidare alla elever till gymnasiet. Man arbetar också med att förbättra undervisningsstandarden på befintliga skolor (från förskole- till gymnasienivå) med målet att stärka elevprestationerna och fostra välfungerande vuxna samhällsmedborgare. Kärnan i EL :s arbete består i att stärka lärares kompetens genom att erbjuda professionell handledning, material och källor och kostnadsfria lektionsplaneringar.Ron jobbar i nära samarbete med Harvard Graduate School of Education, där han skrev sitt examensarbete och numera undervisar i en kurs som använder exempel på enastående studentprojektarbeten för att belysa framgångskriterier i akademiska studier. Han står tillsammans med sin Harvardkollega Steve Seidel bakom Models of Excellence: The Center for High-Quality Student Work, en öppen samling med USA:s bästa elevprojekt och elevarbeten från förskole- till gymnasienivå. Han har tagit emot Annenberg Foundations lärarstipendium och Autodesk Foundations nationella utmärkelse Årets lärare. Han är författare till böckerna A culture of quality (1996, 2011), An ethic of excellence (2003) och mera nyligen Leaders of their own learning (tillsammans med Leah Rugen och Libby Woodfin, 2014), Transformational literacy (tillsammans med Libby Woodfin, Suzanne Nathan Plaut och Cheryl Becker Dobbertin, 2014) samt Management in the active classroom (tillsammans med Dina Strasser och Libby Woodfin, 2015). I över 25 år arbetade Ron som lärare och snickarmästare på landsbygden i Massachusetts. Hans böcker och föreläsningar fokuserar på frågan hur man inspirerar elever att tänka i termer av kvalitet och lärandestrategier, genom projektbaserat lärande, grundläggande vetenskapligt och historiskt forskningsarbete och samhällsnyttiga och konstnärliga aktiviteter. Han är en del av den amerikanska rörelse som arbetar för starkare fokus på lärandestrategier i den amerikanska skolan.
Ron Berger är chef för EL Education, en organisation som samordnar och erbjuder rådgivning åt ett nätverk av 160 offentliga skolor i 30 amerikanska delstater. I samarbete med skoldistrikt och skolstyrelser startar EL högstadieskolor i låginkomstområden med målet att kunna skicka vidare alla elever till gymnasiet. Man arbetar också med att förbättra undervisningsstandarden på befintliga skolor (från förskole- till gymnasienivå) med målet att stärka elevprestationerna och fostra välfungerande vuxna samhällsmedborgare. Kärnan i EL :s arbete består i att stärka lärares kompetens genom att erbjuda professionell handledning, material och källor och kostnadsfria lektionsplaneringar.Ron jobbar i nära samarbete med Harvard Graduate School of Education, där han skrev sitt examensarbete och numera undervisar i en kurs som använder exempel på enastående studentprojektarbeten för att belysa framgångskriterier i akademiska studier. Han står tillsammans med sin Harvardkollega Steve Seidel bakom Models of Excellence: The Center for High-Quality Student Work, en öppen samling med USA:s bästa elevprojekt och elevarbeten från förskole- till gymnasienivå. Han har tagit emot Annenberg Foundations lärarstipendium och Autodesk Foundations nationella utmärkelse Årets lärare. Han är författare till böckerna A culture of quality (1996, 2011), An ethic of excellence (2003) och mera nyligen Leaders of their own learning (tillsammans med Leah Rugen och Libby Woodfin, 2014), Transformational literacy (tillsammans med Libby Woodfin, Suzanne Nathan Plaut och Cheryl Becker Dobbertin, 2014) samt Management in the active classroom (tillsammans med Dina Strasser och Libby Woodfin, 2015). I över 25 år arbetade Ron som lärare och snickarmästare på landsbygden i Massachusetts. Hans böcker och föreläsningar fokuserar på frågan hur man inspirerar elever att tänka i termer av kvalitet och lärandestrategier, genom projektbaserat lärande, grundläggande vetenskapligt och historiskt forskningsarbete och samhällsnyttiga och konstnärliga aktiviteter. Han är en del av den amerikanska rörelse som arbetar för starkare fokus på lärandestrategier i den amerikanska skolan.