
James Nottingham
Författare
James Nottingham arbetade som grundskollärare innan han tillsammans med sina kollegor startade ett prisbelönt förnyelseprojekt som har till mål att stödja utbildning, offentliga institutioner och frivilligorganisationer i nordöstra England. Projektet omsätter numera flera miljoner pund om året.Han är grundare av och styrelseordförande för organisationen Challenging Learning, som bedriver verksamhet i Europa och Australien. Han är också ett välkänt namn i Skandinavien, där han arbetat med John Hatties Visible learning, och har nått internationellt anseende för sitt arbete med utmaningar, framsteg, P4C (philosophy for children) och lärandegropen (Learning Pit).Hans första bok, Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla (2013), rosades av kritikerna och finns numera utgiven på fem språk. Uppföljaren, Uppmuntra lärande: så hjälper du barn att lyckas i skolan (2014), är ett stöd i James arbete med såväl föräldrar och olika samhällsgrupper som lärare och skolledare. Han skriver för närvarande på en serie böcker där han delar med sig av sina bästa strategier för återkoppling, utmaning, dialog, framsteg och metakognition.
James Nottingham arbetade som grundskollärare innan han tillsammans med sina kollegor startade ett prisbelönt förnyelseprojekt som har till mål att stödja utbildning, offentliga institutioner och frivilligorganisationer i nordöstra England. Projektet omsätter numera flera miljoner pund om året.Han är grundare av och styrelseordförande för organisationen Challenging Learning, som bedriver verksamhet i Europa och Australien. Han är också ett välkänt namn i Skandinavien, där han arbetat med John Hatties Visible learning, och har nått internationellt anseende för sitt arbete med utmaningar, framsteg, P4C (philosophy for children) och lärandegropen (Learning Pit).Hans första bok, Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla (2013), rosades av kritikerna och finns numera utgiven på fem språk. Uppföljaren, Uppmuntra lärande: så hjälper du barn att lyckas i skolan (2014), är ett stöd i James arbete med såväl föräldrar och olika samhällsgrupper som lärare och skolledare. Han skriver för närvarande på en serie böcker där han delar med sig av sina bästa strategier för återkoppling, utmaning, dialog, framsteg och metakognition.