Inger Fridolfsson
Författare
Inger Fridolfsson är fil.mag. i specialpedagogik med många års erfarenhet av elevers läs- och skrivinlärning och läs- och skrivsvårigheter. Hon har varit verksam i forskningsprojekt om läs- och skrivutveckling vid Linköpings universitet samt varit en av experterna i stiftelsen LegiLexis referensgrupp och författare till flera av LegiLexis texter om god läsförmåga. Hennes bok Grunderna i läs- och skrivinlärning används som kurslitteratur vid flera av landets lärarutbildningar. Hon har också skrivit Vallmomodellen 1 och 2 med tillhörande arbetsböcker. Inger Fridolfsson är medförfattare till läs- och stavningstestet LäSt (Hogrefe). Hon har skrivit flera artiklar, exempelvis Hur svensk skola missar elever som inte lär sig läsa (Svensk näringsliv). Sedan 2020 är hon redaktör för Svenska Dyslexiföreningens tidskrift Läs- och skrivsvårigheter & Dyslexi.
Inger Fridolfsson är fil.mag. i specialpedagogik med många års erfarenhet av elevers läs- och skrivinlärning och läs- och skrivsvårigheter. Hon har varit verksam i forskningsprojekt om läs- och skrivutveckling vid Linköpings universitet samt varit en av experterna i stiftelsen LegiLexis referensgrupp och författare till flera av LegiLexis texter om god läsförmåga. Hennes bok Grunderna i läs- och skrivinlärning används som kurslitteratur vid flera av landets lärarutbildningar. Hon har också skrivit Vallmomodellen 1 och 2 med tillhörande arbetsböcker. Inger Fridolfsson är medförfattare till läs- och stavningstestet LäSt (Hogrefe). Hon har skrivit flera artiklar, exempelvis Hur svensk skola missar elever som inte lär sig läsa (Svensk näringsliv). Sedan 2020 är hon redaktör för Svenska Dyslexiföreningens tidskrift Läs- och skrivsvårigheter & Dyslexi.