
David Didau
Författare
David Didau är lärare, föredragshållare, coach och författare. Han har skapat sig en plattform genom sociala media och har egentligen inte några andra meriter som motiverar att han medverkar i denna bok än att han har åsikter om nästan allt som rör utbildning och en ganska bred käft. På sin prisbelönta blogg, The learning spy, berättar han om begränsningar och irritationsmoment som vanliga lärare möter i sin vardag och om framgångar och misslyckanden han upplevt i sitt eget klassrum. Han försöker också koppla samman insikter han fått genom sitt arbete med aktuell forskning inom pedagogik och kognitiv psykologi. Utöver att han läses av tusentals lärare över hela världen har hans skrivande påverkat Ofsted (den brittiska motsvarigheten till Skolinspektionen) i olika frågor och resulterat i att han bjudits in att delta i det brittiska utbildningsdepartementets arbete med att minska arbetsbördan för landets lärare.Han har också skrivit flera böcker, däribland The secret of literacy (2014), där han uppmanar lärare att ”göra det implicita explicit”, och Tänk om allt du vet om utbildning är fel? (2017), som undersöker de många outtalade antaganden vi gör om utbildning och hur vi skulle kunna återvända till en modell där skolan anpassas efter hur barn faktiskt lär sig saker. Hans senaste bok, What every teacher needs to know about psychology (2016), skriven tillsammans med Nick Rose, är en praktisk handbok som syftar till att hjälpa lärare förstå och tillämpa några av psykologins viktigaste principer i klassrummet.
David Didau är lärare, föredragshållare, coach och författare. Han har skapat sig en plattform genom sociala media och har egentligen inte några andra meriter som motiverar att han medverkar i denna bok än att han har åsikter om nästan allt som rör utbildning och en ganska bred käft. På sin prisbelönta blogg, The learning spy, berättar han om begränsningar och irritationsmoment som vanliga lärare möter i sin vardag och om framgångar och misslyckanden han upplevt i sitt eget klassrum. Han försöker också koppla samman insikter han fått genom sitt arbete med aktuell forskning inom pedagogik och kognitiv psykologi. Utöver att han läses av tusentals lärare över hela världen har hans skrivande påverkat Ofsted (den brittiska motsvarigheten till Skolinspektionen) i olika frågor och resulterat i att han bjudits in att delta i det brittiska utbildningsdepartementets arbete med att minska arbetsbördan för landets lärare.Han har också skrivit flera böcker, däribland The secret of literacy (2014), där han uppmanar lärare att ”göra det implicita explicit”, och Tänk om allt du vet om utbildning är fel? (2017), som undersöker de många outtalade antaganden vi gör om utbildning och hur vi skulle kunna återvända till en modell där skolan anpassas efter hur barn faktiskt lär sig saker. Hans senaste bok, What every teacher needs to know about psychology (2016), skriven tillsammans med Nick Rose, är en praktisk handbok som syftar till att hjälpa lärare förstå och tillämpa några av psykologins viktigaste principer i klassrummet.