
Anna Ritzén
Författare
Anna Ritzén är lågstadielärare och specialpedagog och arbetar i dag som biträdande rektor vid en f 9-skola med huvudansvar för förskoleklass upp till år 6. Inom hennes arbetsfält finns även särskolan år 1–år 9 med 20 elever. Som skolledare ser hon det som viktigt att skapa en lärande organisation. Det är nödvändigt att hämta näring till utveckling i verksamheten och att se att det är där utvecklingspotentialen finns. Handledning har inneburit att hon som skolledare vågat släppa taget om detaljstyrning och öppnat upp för pedagogernas möjligheter att pröva nya organisatoriska och administrativa infallsvinklar.
Anna Ritzén är lågstadielärare och specialpedagog och arbetar i dag som biträdande rektor vid en f 9-skola med huvudansvar för förskoleklass upp till år 6. Inom hennes arbetsfält finns även särskolan år 1–år 9 med 20 elever. Som skolledare ser hon det som viktigt att skapa en lärande organisation. Det är nödvändigt att hämta näring till utveckling i verksamheten och att se att det är där utvecklingspotentialen finns. Handledning har inneburit att hon som skolledare vågat släppa taget om detaljstyrning och öppnat upp för pedagogernas möjligheter att pröva nya organisatoriska och administrativa infallsvinklar.