
Tre snabba frågor till Lina Svensson
förstelärare som undervisar i svenska och svenska som andraspråk på högstadiet.
Varför valde du att börja använda Läsförståelse Steg 1–3?
Jag behövde läromedel till svenskengelska språkvalet. Även till mina Sva-elever samt de elever i svenska som behövde utmaningar. Jag hade tittat på ett ex och tyckte att layouten och texterna var tilltalande för högstadieelever.
Vilka fördelar ser du med läromedlet?
Texterna är relevanta och aktuella i alla tre nivåer, lärarhandledningen är mycket bra med tips
på arbetssätt och skrivmallar. Bra att böckerna berättar om vilka olika textgenrer som finns. Det är förberedande inför NP i svenska i åk 9.
Vad tycker eleverna om att arbete med Läsförståelse Steg 1-3?
Läromedlet innehåller ett urval av texter som passar mina elever och min undervisning. De får träna sig att analysera text genom olika typer av frågor, vilket är väldigt nyttigt och lärorikt för dem. Många ungdomar läser inte så mycket böcker på egen hand, därför är lästräning av kortare texter minst lika viktig som att läsa en hel roman. Vi jobbar även alltid aktivt med ordförståelse, oavsett vilka texter vi läser, och listan av ord gör det till ett naturligt arbetsmoment i undervisningen.