Privatperson Logga in

Tre snabba frågor till Maria Stagnell

Maria Stagnell är lärare i förskoleklass på Lackalänga skola. Hon har varit med och provat Magic! Moves under läromedlets utveckling.

Maria Stagnell

Hur har du och dina elever arbetat med Magic! Moves?

Vi har visat inspirationsbilden på storbildsskärm för att prata om vilka saker barnen kunde se på bilden och vilka engelska ord de kom att tänka på. I början lärde vi oss sången med hjälp av filmen, men nu använder vi mest ljudspåret och leker med sången, turas om att sjunga först och eller vara eko. Med hjälp av TAKK listade barnen ut vad nyckelorden i sången betydde; gather, learn, dive, magic och siffrorna 1-5. Både sångtext och takk-tecken fastnade ganska snart hos de flesta och efter att ha använt materialet några gånger så startar vi nu med sången och leker sedan med siffrorna. 

Vilka fördelar ser du med att lära sig engelska tillsammans med musik och rörelse?

Tack vare musiken och rörelserna sätter sig språket i kroppen och det blir lättare att komma ihåg och förstå ett ords betydelse. Vi lär oss på olika sätt och här erbjuds flera estetiska uttrycksformer.

Vad tycker du om elevpaketet och lärarpaketet?

Elevboken är tydlig och inbjudande med detaljrik illustration. Särskilt inspirationsbilderna skapar diskussioner och sätter igång fantasin hos barnen. Lärarhandledningen är enkel att förstå och använda på det sätt som passar gruppen. Det finns nivåer så att pedagogen själv kan välja exempelvis hur mycket rörelser en vill ha med. Lekar och danser är lätta att anpassa eller vidareutveckla efter barnens kunskap och intresse. Ett lustfyllt material som väcker kreativiteten! 

Läs mer om serien Magic! Moves

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer