3 snabba frågor till Annelie Fredriksson
Digital marknadsföring bygger på att organisationer skapar sig digital närvaro genom till exempel webbplatser eller sociala medier konton, hur kom det sig att du valde att skriva en bok om ämnet?
Jag har undervisat på olika yrkeshögskolor och har saknat grundläggande kurslitteratur om de vanligaste digitala marknadsföringskanalerna. Många elever är just nu intresserade av social media och influerarmarknadsföring, men i arbetslivet kan det bli minst lika viktigt att arbeta med programmatic display eller affiliates. Eller något helt annat inom området. På grund av detta granskade jag ett flertal yrkeshögskolors kurskataloger med fokus på digital marknadsföring och kartlade de ämnen och kurser som togs upp, vilket till stor del fick bli stommen i min bok. Givetvis har jag lagt på flera lager av min egen erfarenhet som konsult inom området. När jag väl började skriva insåg jag att det här även är en bok för dem som redan befinner sig i arbetslivet och som önskar bli bättre beställare av olika digitala marknadsaktiviteter.
Hur har digital marknadsföring utvecklats under de senaste åren?
Digital marknadsföring är under ständig förändring. GDPR har påverkat hur företag får spåra människors internetanvändning. Fler marknadsföringsplattformar bygger på maskininlärning och fler funktioner blir automatiserade. TikTok sägs ha blivit större än Google. Facebook Inc. har bytt namn till Meta och ska satsa mer på att bygga Metaverse. Och så vidare.
Många företag som önskar högre tillväxt, högre vinst eller bättre kännedom tror ofta att lösningen heter digital marknadsföring. Så länge de använder sig av digital marknadsföring kommer de att lyckas. Tyvärr är verkligheten inte så enkel och allteftersom företag och verksamma inser hur splittrat och omfattande digital marknadsföring är börjar många inse vikten av att göra research, följa trender och hänga med i dess utveckling.
Vad vill du att läsaren ska ta med sig för tankar eller lärdomar efter att ha läst boken?
Marknadsföring ses många gånger som något negativt och irriterande där det enda målet är att få människor att köpa prylar som de inte behöver. Jag önskar hellre lyfta att marknadsföring handlar om att förstå konsumenter och bemöta behov. För att kunna bemöta behoven på bästa sätt behövs en grundläggande förståelse för när och hur företag ska arbeta med digital marknadsföring. Min förhoppning är att läsaren ska få den grundläggande förståelsen.
En annan förhoppning, som inte är uttalad i boken, är att läsaren ska använda informationen för goda ändamål. I en värld där misstro och desinformation växer behövs väl utbildade marknadsförare och kommunikatörer som kan bryta igenom mediebruset med hoppfulla budskap.
Nyfiken på författaren?
Annelie Fredriksson är magister i företagsekonomi med 15 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring, både internationellt och i Sverige. Hon har arbetat som digital marknadsförare inhouse och på mediabyrå och jobbar för närvarande som konsult samt föreläser på yrkeshögskolor.