Logga in
Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Handlar som: Privatkund

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Moderna myter i skolvärlden

Är vänster hjärnhalva analytisk och höger kreativ? Har pojkar större fallenhet för matematik än flickor? Blir vi dummare av internet? Pedro de Bruyckere, en av författarna till Moderna myter, svarar på på tre snabba om dagens vanligaste myter i skolvärlden.

Varför är det viktigt att slå hål på myter om lärande och utbildning?
Vid en första anblick kan de framstå som harmlösa, men vissa av myterna i vår bok kan faktiskt ha negativa effekter. Men även om de inte skulle ha någon effekt alls, kan de kosta både tid och pengar. Tid och pengar som kan användas mer effektivt.

I boken slår ni hål på myten om att pojkar har större fallenhet för matematik än flickor. Varifrån kommer den myten och varför är den så seglivad?
Då många internationella jämförelser visar att pojkar överträffar flickor i matematik, kan man lätt dra slutsatsen att detta har med kön att göra. Men om man tar en närmare titt ser man att detta skiljer sig åt mellan olika regioner. Med andra ord behöver det inte ha med ett ”naturligt tillstånd” att göra.

Vad kan jag som lärare göra för att genomskåda myter och motverka dem?
Läs vår bok! Skämt åsido, att ha ett kritiskt förhållningsätt är en bra början. Om något låter för bra för att vara sant, då är det oftast det. Och som Daniel Willingham säger: syna det, vänd på det och försök ta reda på vilka de verkliga påståendena är och vilka bevis som stöder dessa påståenden. Om det rör sig om rena berättelser, då är det dags att gå vidare…

Läs mer

Pedro de Bruyckere talar om myter och vetenskap i utbildningsvärlden. UR Samtiden 2016. Se klippet »

Skolsverige intervjuar Pedro de Bruyckere. Lyssna till podden »