Alla kan bli en tryggare lärare

Att arbeta som lärare kan vara både utmanande och utmattande. Men de känslomässiga aspekterna av läraryrket är något som det pratas alldeles för lite om. Det menar Alex Quigley, som med sin bok Den trygga läraren vill ge alla pedagoger bättre självförtroende i klassrummet.


Alex Quigley har arbetat som lärare i engelska i över tjugo år. Idag är han lärare och Director of Teaching and Learning vid Huntington School i York. Förutom att vara Yorks största skola med 1 600 elever ingår Huntington School även i ett brittiskt nätverk av 22 så kallade Research Schools. Syftet med nätverket är att koppla samman forskning med praktisk pedagogik genom utbildning och kommunikation. Till Huntington School kommer varje år hundratals lärare och rektorer för att utveckla sin yrkesroll.

Just olika aspekter av läraryrket har alltid intresserat Alex Quigley. I bloggen ”The Confident teacher” har han under flera år delat med sig av sina tankar kring läraryrkets utmaningar, alltid med värme och en humoristisk twist.

När jag började blogga skrev jag mest för andra lärare i engelska, säger Alex Quigely. Men nu har bloggen blivit populär bland alla sorts lärare. Särskilt bland nya lärare, som vill ha tips att ta med sig in i sitt yrkesliv.

Det framgångsrika bloggandet ledde vidare till artiklar och så småningom boken Den trygga läraren som nu översatts till svenska. I den har Alex samlat sina tankar från bloggen och vill ge lärare stöd för att bli tryggare i klassrummet och orka med vardagen i skolan.

Att vara lärare är utmanande och kan kännas överväldigande för många. Ingen dag är den andra lik och mötet med eleverna kan innebära mycket känslor. Samtidigt är arbetsbördan ofta tung och många lärare är stressade över all administration.

Just därför måste vi våga prata mer om de känslomässiga aspekterna av lärarrollen, menar Alex Quigley. Att känna sig osäker i klassrummet eller utmattad av kraven blir lätt en ”dirty secret” som den enskilda läraren bär på i ensamhet. Och i värsta fall lämnar yrket helt och hållet.

Förmågan att vara en bra lärare är inte något man ”bara har”. Alla kan utveckla sitt självförtroende med rätt strategier. Jag var själv en rätt usel lärare när jag började. Och även efter många år i yrket kan tvivel på den egna förmågan dyka upp.

Praktisk självförtroende-coachning som är baserad på forskning kring barns lärande är en nyckel, menar Alex. En annan är att ge handledning i ”time management” och hur man som lärare kan uppnå bättre balans i vardagen. Det viktiga är att hela tiden utmana sitt eget sätt och göra frågan om självförtroende till en kollektiv fråga, inte den enskilde lärarens.

Det finns också en stark koppling mellan lärarens självförtroende och förmågan att bygga självförtroende hos eleverna, säger Alex Quigley. Ett tryggt klassrum skapar en stämning av att allt är möjligt, där eleverna vågar tro på sig själva och utvecklas. När jag gick i skolan var jag dålig i matte, tyckte jag själv. Men min mattelärare Mr Lang övertygade mig om att jag faktiskt kunde. En trygghet i den egna yrkesrollen, och evidensbaserad kunskap om hur lärande fungerar, kan ge den plattformen som behövs för att lyfta eleverna.

Läs mer
"Författaren: ”Man missar att stötta lärarna”", Skolvärlden 17 juli 2018

Nyfiken på Alex Quigley?

Alex Quigley är lärare i engelska, Director of Teaching and Learning at Huntington School, UK.

Läs mer
Produktbild

Vi använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt av webbplatsen. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer