Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kontext Svenska som andraspråk 1 Elevpaket - Tryckt + Digital elevlicens 36 mån

Skickas följande arbetsdag

Kontext Svenska som andraspråk 1 - Digital elevlicens 12 mån

Skickas inom 3 timmar

Kontext Svenska som andraspråk 1 - Digital elevlicens 12 mån 30 elever

Skickas inom 3 timmar
Valt format

Kontext Svenska som andraspråk 1 är en integrerad text- och övningsbok för kursen Svenska som andraspråk 1.  Läromedlet är, tillsammans med Kontext svenska som andraspråk 2-3, heltäckande för gymnasiets kurser i svenska som andraspråk.  I den andra upplagan av Kontext Svenska som andraspråk 1 har innehållet uppdaterats och kopplingen till kursplanen ytterligare stärkts (GY11). Genrepedagogik, cirkelmodellen och formativt lärande genomsyrar bokens alla delar. Här finns kapitel om till exempel...

Kontext Svenska som andraspråk 1 är en integrerad text- och övningsbok för kursen Svenska som andraspråk 1.  Läromedlet är, tillsammans med Kontext svenska som andraspråk 2-3, heltäckande för gymnasiets kurser i svenska som andraspråk.  I den andra upplagan av Kontext Svenska som andraspråk 1 har innehållet uppdaterats och kopplingen till kursplanen ytterligare stärkts (GY11). Genrepedagogik, cirkelmodellen och formativt lärande genomsyrar bokens alla delar. Här finns kapitel om till exempel muntlig och skriftlig framställning, lässtrategier, litteratur och språksociologi samt ett avsnitt med råd inför de nationella proven. Läromedlet tar utgångspunkt i engagerande texter som mynnar ut i språkutvecklande övningar. Efter varje text finns uppgifter som tränar läsförståelse och reflektion samt ger eleverna möjlighet att fundera över språkets olika användningsområden och samtidigt göra jämförelser med sitt förstaspråk. Med hjälp av det fylliga språkhäftet kan eleverna öva vidare, vidga sin vokabulär och bli säkrare på ord och språkriktighet. Elevpaketet består av en digital inläst bok så att eleverna kan läsa boken på skärmen och lyssna på den samtidigt. I paketet ingår även interaktiva övningar som tränar ord och olika språkliga moment.

Välkommen till Kontext Svenska som andraspråk 1!................................................ 9

Dina redskap................................................................................................................ 9

Genrer – situationsanpassat skrivande i Kontext 1................................................. 9

Plugga smart – strategier för att läsa, skriva, tala och lyssna................................ 10

Läsa................................................................................................................................. 10

Läsa på olika sätt....................................................................................................... 10

Läs och anteckna!..................................................................................................... 11

Kolla källan.................................................................................................................... 11

Skriva.............................................................................................................................. 12

Använd cirkelmodellen!........................................................................................... 13

Den retoriska arbetsprocessen – ett klassiskt arbetssätt..................................... 14

Kolla texten................................................................................................................ 16

Respons – skriva........................................................................................................ 16

Tala................................................................................................................................. 17

Samtala, diskutera och debattera........................................................................... 17

Förberett tal.............................................................................................................. 18

Respons – tala........................................................................................................... 19

Lyssna............................................................................................................................. 20

Ordinlärning.................................................................................................................. 20

Formativ bedömning.................................................................................................... 20

 1  Språk i kontext 
        – språk i olika sammanhang.................................................................... 23

Kommunikationssituation........................................................................................... 24

Skriftspråk..................................................................................................................... 25

Syfte, mottagare, situation...................................................................................... 25

Basgenrer....................................................................................................................... 26

Kombinera basgenrer.................................................................................................. 31

Formellt och informellt språk..................................................................................... 31

Utdrag ur namnlagen................................................................................................... 32

Tvillingsyskon i UFC-match........................................................................................... 33

Så svårt är det att lära sig svenska.............................................................................. 36

 2 Bloggar och biografier
        – skriva om det allmänmänskliga i livet....................................... 43

Personligt berättande.................................................................................................. 44

Sms och chatt............................................................................................................ 44

Blogg och dagbok...................................................................................................... 44

Ett nytt språk – Zinats blogg........................................................................................ 45

Självbiografier och biografier.................................................................................. 47

Biopics........................................................................................................................ 48

Självbiografiska utmaningar.................................................................................... 49

Klättringen i blodet....................................................................................................... 49

Den globale entreprenören.......................................................................................... 57

 3  Skönlitteratur
        – berättelser om livet från olika kulturer................................... 65

Vad är skönlitteratur?.................................................................................................. 66

Skönlitteraturens betydelse....................................................................................... 67

Konsten att läsa skönlitteratur................................................................................... 68

Analysera text............................................................................................................... 69

Ett litet hål i mörkret..................................................................................................... 69

Och detta är Tornedalen av Mikael Niemi ................................................................. 71

Sagan – en klassisk genre............................................................................................ 73

Berättelsens struktur................................................................................................... 75

Den dramaturgiska kurvan....................................................................................... 76

Berättelsens ingredienser........................................................................................ 77

Novellanalys.................................................................................................................. 80

Gåtan.............................................................................................................................. 80

Arbeta med en novell............................................................................................... 85

Fler skönlitterära genrer.............................................................................................. 87

Motiv – hjältar........................................................................................................... 87

Tala om en bok.......................................................................................................... 89

Låna och läs en bok!..................................................................................................... 90

Läslogg....................................................................................................................... 90

Genrearbete – reflektion............................................................................................. 91

Böcker som blivit film............................................................................................... 92

Lyrik................................................................................................................................ 93

 4  Tala, presentera och informera
        – muntlig framställning.............................................................................. 97

Om att tala.................................................................................................................... 98

Förberett talande...................................................................................................... 98

Talspråk........................................................................................................................ 100

Vad händer när vi pratar?...................................................................................... 100

Samtalssituation..................................................................................................... 101

Sagt om att tala....................................................................................................... 102

Språkets melodi.......................................................................................................... 103

Träna uttal genom högläsning............................................................................... 104

Om att presentera...................................................................................................... 106

Checklista – bildspel................................................................................................... 107

Upphovsrätt................................................................................................................ 108

Creative commons.................................................................................................. 109

Arbetsgång – bildspel............................................................................................. 109

Andra presentationstekniska hjälpmedel............................................................ 110

Tänk på detta inför framförandet......................................................................... 111

Informerande tal........................................................................................................ 112

Spänd eller nervös?................................................................................................ 112

Om talängslan......................................................................................................... 113

Den retoriska arbetsprocessen................................................................................. 113

Arbetsgång – informerande tal................................................................................ 115

Skapa samband i anförandet................................................................................. 116

Informerande tal – tips inför en resa.................................................................... 117

 5  Lässtrategier för faktatext
        – i tryckta och digitala texter............................................................. 125

Läsa faktatexter.......................................................................................................... 126

Läsning av olika genrer........................................................................................... 126

Hur är en bra läsare av faktatexter?..................................................................... 127

Lässtrategi – innan du läser................................................................................... 128

Medan du läser....................................................................................................... 129

Lässtrategi 1 – att zooma in................................................................................... 129

Koffeinet....................................................................................................................... 130

Lässtrategi 2 – att ställa frågor och göra inferenser........................................... 132

Lässtrategi 3 – att avgöra vad som är viktigt....................................................... 133

Lässtrategi 4 – att göra kopplingar........................................................................ 134

Lässtrategi 5 – att transformera............................................................................ 135

Läsa digitala texter..................................................................................................... 136

      Nationella provet
        – råd inför att tala och att skriva.................................................... 140

Råd för att tala............................................................................................................ 141

Råd för att skriva........................................................................................................ 142

Kontrollera texten!................................................................................................. 143

 6  Kritiska röster
        – referera, kolla källan och skriva inlägg.................................. 145

Referat med källor..................................................................................................... 146

När skriver man referat?........................................................................................ 146

Arbetsgång – referat............................................................................................... 148

Så genomskådar du fejk på internet......................................................................... 148

Kritiska röster.............................................................................................................. 156

Ur Ängeln i Groznyj..................................................................................................... 156

Kritisk granskning.................................................................................................... 159

Upphovsrätt och integritet....................................................................................... 161

Upphovsrätt............................................................................................................. 161

Integritet.................................................................................................................. 161

Skriva inlägg................................................................................................................ 163

Hur skriver man ett inlägg – en utredande text?................................................ 164

Ett inlägg – ett exempel......................................................................................... 165

 7  Samhällsliv i media
        – argumentera och skriva debattinlägg....................................... 171

Nyheter i media.......................................................................................................... 172

Nyheter.................................................................................................................... 172

Flygplan fick störtdyka ............................................................................................... 174

Reportage................................................................................................................ 176

Kritisk granskning av bild........................................................................................ 176

Reklam..................................................................................................................... 179

Debattera och argumentera.................................................................................. 180

Muntlig argumentation.......................................................................................... 181

Alla borde vara feminister.......................................................................................... 185

Debattinlägg ............................................................................................................... 188

Sluta kasta bort mat!.................................................................................................. 188

 8  Vardagsliv
        – repetera inför np med inlägg och debattinlägg................. 195

10 råd för att må bra.................................................................................................. 196

Therése Lindgren – Ibland mår jag inte så bra......................................................... 200

Alternativa lösningar.............................................................................................. 204

Ska vi byta grejer med varandra?.............................................................................. 205

Sightseeing................................................................................................................... 208

Drömmen om ett hem................................................................................................ 213

Instruktion................................................................................................................... 217

Parfait med olika smaker........................................................................................... 217

 9  Språksociologi
        – varför och hur språket varierar................................................... 221

Språksociologi............................................................................................................. 222

Språklig repertoar................................................................................................... 222

Kommunikation – avstånd och samhörighet....................................................... 224

Attityder till språk...................................................................................................... 224

I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra....................................................... 225

Hur pratar ungdomar egentligen?........................................................................... 228

Rinkebysvenska....................................................................................................... 229

Slang......................................................................................................................... 229

Ludvig........................................................................................................................... 229

Svordomar............................................................................................................... 234

Kronolekt..................................................................................................................... 237

Språk och kön.............................................................................................................. 238

Dialekter...................................................................................................................... 239

Digitaliseringens inverkan på språk och språkbruk............................................... 240

10 Rätt eller fel?
        – språkets struktur och grammatik.............................................. 245

Meningsbyggnad........................................................................................................ 246

Huvudsats och bisats.............................................................................................. 247

Ordföljd.................................................................................................................... 248

Ordföljd i bisats....................................................................................................... 250

Finit verb och fundament....................................................................................... 251

Styckeindelning.......................................................................................................... 252

Sambandsmarkörer.................................................................................................... 253

Stor bokstav................................................................................................................ 254

Interpunktion.............................................................................................................. 255

Komma..................................................................................................................... 255

Frågetecken............................................................................................................. 255

Utropstecken........................................................................................................... 256

Kolon........................................................................................................................ 256

Dialog....................................................................................................................... 256

Förkortningar.......................................................................................................... 256

Språkriktighet............................................................................................................. 257

Ordklasser................................................................................................................... 259

Substantiv................................................................................................................ 259

Genitiv...................................................................................................................... 260

Adjektiv och substantiv.......................................................................................... 260

Adjektiv.................................................................................................................... 261

Verb.......................................................................................................................... 261

Pronomen................................................................................................................ 263

Adverb...................................................................................................................... 265

Konjunktioner.......................................................................................................... 265

Subjunktioner.......................................................................................................... 266

Prepositioner........................................................................................................... 266

Räkneord.................................................................................................................. 266

Interjektioner.......................................................................................................... 266

Information

Avsedd för:
Gymnasium
Författare:
Eva Hedencrona Karin Smed-Gerdin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144167152
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
36369-BT02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
272

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  36 mån

Författare

Eva Hedencrona

Eva Hedencrona är känd bl.a. för läromedlen Progress Gold, Magic! samt Kontext och har många års erfarenhet av engelsk- och svenskundervisning – fr...

Karin Smed-Gerdin

Karin Smed-Gerdin är läromedelsförfattare och tidigare gymnasielärare i engelska och svenska på Lindeskolan, Lindesberg. Karin har även tidigare un...

 ;

Kontext Svenska som andraspråk 1 –– Digital elevlicens säljs som enanvändarlicens och är giltig ett år från aktiveringsdatum. Kontext är en läromedelsserie för svenska och svenska som andraspråk, utvecklad efter ämnesplanen i Gy11. Serien består av kombinerade text- och övningsböcker med varierade och intressanta texter som ger igenkänning, engagemang och motivation. I kapitlen varvas teoriframställningar med texter och övningar. Efter varje text finns uppgifter som tränar läsförståelse och r...

Kontext Svenska som andraspråk 1 –– Digital elevlicens säljs som enanvändarlicens och är giltig ett år från aktiveringsdatum. Kontext är en läromedelsserie för svenska och svenska som andraspråk, utvecklad efter ämnesplanen i Gy11. Serien består av kombinerade text- och övningsböcker med varierade och intressanta texter som ger igenkänning, engagemang och motivation. I kapitlen varvas teoriframställningar med texter och övningar. Efter varje text finns uppgifter som tränar läsförståelse och reflektion. Kontext Svenska som andraspråk 1 är avsedd för elever som ska läsa Sva 1, men fungerar även för elever som är blandade med Sve 1. Elevpaketet består av en digital inläst bok så att eleverna kan läsa boken på skärmen och lyssna på den samtidigt. Det går även att skriva i den digitala boken.

Information

Avsedd för:
Gymnasium
Författare:
Eva Hedencrona Karin Smed-Gerdin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144139104
Utgivningsår:
2020
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
36369-WB02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
312

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  12 mån

Författare

Eva Hedencrona

Eva Hedencrona är känd bl.a. för läromedlen Progress Gold, Magic! samt Kontext och har många års erfarenhet av engelsk- och svenskundervisning – fr...

Karin Smed-Gerdin

Karin Smed-Gerdin är läromedelsförfattare och tidigare gymnasielärare i engelska och svenska på Lindeskolan, Lindesberg. Karin har även tidigare un...

 ;

Kontext Svenska som andraspråk 1 – Digital klasslicens säljs som klasslicens (upp till 30 användare) och är giltig ett år från aktiveringsdatum. Kontext är en läromedelsserie för svenska och svenska som andraspråk, utvecklad efter ämnesplanen i Gy11. Serien består av kombinerade text- och övningsböcker med varierade och intressanta texter som ger igenkänning, engagemang och motivation. I kapitlen varvas teoriframställningar med texter och övningar. Efter varje text finns uppgifter som tränar ...

Kontext Svenska som andraspråk 1 – Digital klasslicens säljs som klasslicens (upp till 30 användare) och är giltig ett år från aktiveringsdatum. Kontext är en läromedelsserie för svenska och svenska som andraspråk, utvecklad efter ämnesplanen i Gy11. Serien består av kombinerade text- och övningsböcker med varierade och intressanta texter som ger igenkänning, engagemang och motivation. I kapitlen varvas teoriframställningar med texter och övningar. Efter varje text finns uppgifter som tränar läsförståelse och reflektion. Kontext Svenska som andraspråk 1 är avsedd för elever som ska läsa Sva 1, men fungerar även för elever som är blandade med Sve 1. Elevpaketet består av en digital inläst bok så att eleverna kan läsa boken på skärmen och lyssna på den samtidigt. Det går även att skriva i den digitala boken.

Information

Avsedd för:
Gymnasium
Författare:
Eva Hedencrona Karin Smed-Gerdin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144139098
Utgivningsår:
2020
Revisionsår:
2020
Artikelnummer:
36369-WK02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
312

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  12 mån

Författare

Eva Hedencrona

Eva Hedencrona är känd bl.a. för läromedlen Progress Gold, Magic! samt Kontext och har många års erfarenhet av engelsk- och svenskundervisning – fr...

Karin Smed-Gerdin

Karin Smed-Gerdin är läromedelsförfattare och tidigare gymnasielärare i engelska och svenska på Lindeskolan, Lindesberg. Karin har även tidigare un...

 ;