Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Miljömanagement

Miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer
Skickas följande arbetsdag

Miljömanagement

Miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken behandlar förutsättningar avseende företags, och andra typer av organisationers, arbete med hållbar utveckling. Vidare bidrar boken till kunskaper om relevanta strategier, affärsmodeller, verktyg, metoder och koncept inom området. Boken är i första hand skriven för kurser i hållbart företagande (corporate sustainability management) vid högskolor och universitet, men kan också med fördel användas för utbildningar på företag och inom andra typer av organisationer. Boken är uppdelad i tre...

Boken behandlar förutsättningar avseende företags, och andra typer av organisationers, arbete med hållbar utveckling. Vidare bidrar boken till kunskaper om relevanta strategier, affärsmodeller, verktyg, metoder och koncept inom området. Boken är i första hand skriven för kurser i hållbart företagande (corporate sustainability management) vid högskolor och universitet, men kan också med fördel användas för utbildningar på företag och inom andra typer av organisationer. Boken är uppdelad i tre delar, där den första är inriktad på omvärlden. Inledningsvis berörs hållbar utveckling, inklusive begreppets dimensioner och komplexitet. FN:s globala mål för hållbar utveckling presenteras. Därefter följer kapitel som berör miljöutmaningar, miljö- och hållbarhetspolitik (inklusive styrmedel), miljölagstiftning, de ekonomiska systemen (miljöekonomi) samt etik. Den andra delen behandlar verksamhetens hållbarhetsstrategiska arbete. Boken beskriver affärsmodeller, strategier, marknadsföring och organisation samt hur prioritering av hållbarhetsfrågor kan göras. Vidare beskrivs vanliga strategier för miljö- och hållbarhetsarbete, ledningssystem och specifikt miljöledningssystem. Företag står i fokus, men även offentliga organisationers perspektiv beaktas. Den tredje delen introducerar vanliga metoder, verktyg och koncept. Den innefattar miljörevision, hållbar produktutveckling, miljöbedömning/miljökonsekvensbeskrivning, riskhantering samt extern kommunikation (inklusive hållbarhetsredovisning). I det sista, sammanfattande kapitlet kombineras bokens innehåll till en metod för miljö- och hållbarhetsstrategisk analys av företag.

Förord 9

1 Läsanvisningar 11

1.1 Kort introduktion till ”miljömanagement” 12

1.2 Bokens struktur 13

1.3 Tips vid läsningen 14

 

Del I Omvärlden

2 Hållbar utveckling 19

2.1 Begreppet hållbar utveckling 20

2.2 Sammanfattande diskussion för kapitel 2 27

 

3 Miljöutmaningar 29

3.1 Orsaker till miljöproblem 30

3.2 Historia – översiktlig beskrivning av några centrala förutsättningar 33

3.3 Miljöproblem 45

3.4 Metoder för att analysera miljösituationen 60

3.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 3 66

 

4 Miljö- och hållbarhetspolitik  69

4.1 Introduktion till miljö- och hållbarhetspolitik 70

4.2 Hållbarhetspolitik på olika nivåer 72

4.3 Miljö- och hållbarhetsfrågor i Sveriges politiska system 81

4.4 Styrmedel 86

4.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 4 99

 

5 Miljölagstiftning 101

5.1 Kort introduktion till svensk miljörätt 102

5.2 Miljöbalken 105

5.3 Fysisk planering 112

5.4 Miljölagstiftning för industriföretag 113

5.5 Praktiskt arbete med miljölagstiftning 139

5.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 5 145

 

6 Miljöekonomi 147

6.1 Introduktion till nationalekonomi 148

6.2 Ekonomisk utveckling och välfärd 155

6.3 Ekonomin i ett miljöekonomiskt hållbarhetsperspektiv 157

6.4 En analys av marknadsekonomin med miljöekonomiska perspektiv 160

6.5 Ekonomi för hållbar utveckling 174

6.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 6 181

 

7 Miljö- och hållbarhetsetik 185

7.1 Introduktion till miljö- och hållbarhetsetik 186

7.2 Utilitarismen och reflektioner om andra etiska inriktningar 187

7.3 Miljöetik och de allmänna tillgångarnas tragedi 190

7.4 Hållbarhetsinriktad affärsetik 191

7.5 Praktisk miljö- och hållbarhetsetik 194

7.6 Alternativa välfärdsmodeller 198

7.7 Sammanfattande diskussion för kapitel 7 200

 

Del II Hållbarhetsstrategiskt arbete

8 Orientering inom managementområdet 205

8.1 Introduktion till management 206

8.2 Hållbar utveckling inom management 208

8.3 Affärsmodell, affärsidé 209

8.4 Strategi 213

8.5 Marknadsföring 220

8.6 Organisation 224

8.7 Sammanfattande diskussion för kapitel 8 239

 

9 Hållbarhetsaspekter, intressentanalys och värdering 243

9.1 Miljöaspekter, miljöutredning 244

9.2 Sociala aspekter 250

9.3 Ekonomiska aspekter 251

9.4 Intressentanalys 252

9.5 Värdering av hållbarhetsaspekter och intressentfrågor 259

9.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 9 274

 

10 Strategier i miljö- och hållbarhetsarbetet 277

10.1 Uppfylla bindande krav  278

10.2 Riskhantering 279

10.3 Kostnadseffektivitet 280

10.4 Profilering 282

10.5 Hållbart företagande!? 285

10.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 10 291

 

11 Ledningssystem 293

11.1 Introduktion till ledningssystem 294

11.2 Kvalitet 307

11.3 Arbetsmiljö 312

11.4 Samhällsansvar 314

11.5 Integrerade och verksamhetsanpassade ledningssystem 317

11.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 11 318

 

12 Miljöledningssystem 321

12.1 Standarder för miljöledningssystem 322

12.2 Huvudkomponenter för miljöledningssystem 322

12.3 Ledningens beslut 323

12.4 Miljöutredning, omvärldsanalys  324

12.5 Miljöpolicy 330

12.6 Miljömål 331

12.7 Resurser, organisation och kommunikation 333

12.8 Styrning – processer, rutiner 337

12.9 Avvikelsehantering och förbättringsförslag 341

12.10 Övervakning och mätning 345

12.11 Revision 348

12.12 Ledningens genomgång 350

12.13 Dokumentation 351

12.14 Sammanfattande diskussion för kapitel 12 352

 

13 Miljö- och hållbarhetsarbete i olika typer av organisationer 359

13.1 Viktiga faktorer 360

13.2 Mindre företag 361

13.3 Tjänsteorganisationer 363

13.4 Kommuner och regioner 365

13.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 13 367

 

Del III Viktiga delar i miljö- och hållbarhetsarbete

14 Miljörevision 371

14.1 Introduktion till revision 372

14.2 Planering och genomförande av miljörevisioner 376

14.3 Principer, egenskaper och kompetens avseende revision 388

14.4 Miljörelevanta och värdeskapande revisioner 391

14.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 14 395

 

15 Hållbar produktutveckling 397

15.1 Introduktion – produkter i ett vidare sammanhang 398

15.2 Kärnpunkter för utveckling av miljöanpassade produkter 399

15.3 Livscykelanalys 408

15.4 Miljödeklarationer och miljömärkning 420

15.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 15 428

 

16 Miljöbedömning, miljökonsekvensbeskrivning 431

16.1 Inledning om miljöbedömningar 432

16.2 Specifik miljöbedömning 432

16.3 Strategisk miljöbedömning 436

16.4 Sammanfattande diskussion för kapitel 16 437

 

17 Riskhantering 439

17.1 Olika typer av risker 440

17.2 Sannolikhet, konsekvenser och nytta 440

17.3 Att uppfatta och agera med hänsyn till risker 443

17.4 Övergripande process för riskhantering 444

17.5 Sammanfattande diskussion för kapitel 17 449

 

18 Kommunikation avseende hållbar utveckling 451

18.1 Introduktion till kommunikation 452

18.2 Olika former av miljö- och hållbarhetsrelaterad kommunikation 453

18.3 Hållbarhetsredovisning enligt GRI 456

18.4 Exempel på andra ramverk för hållbarhetsredovisning 458

18.5 Kritiskt förhållningssätt  459

18.6 Sammanfattande diskussion för kapitel 18 460

 

19 Miljö- och hållbarhetsstrategisk analys 463

19.1 Omvärldsanalys 464

19.2 Hållbarhetsaspekter och materiella frågor 465

19.3 Hållbarhetsprestanda 468

19.4 Resurser och organisation 471

19.5 Styrning och uppföljning 472

19.6 Strategier, mål och förbättringsarbete 473

19.7 Ledningssystem, verktyg 476

19.8 Summering av analysen 478

19.9 Avslutande kommentarer 478

Litteraturförteckning 479

Register 491


Information

Författare:
Jonas Ammenberg
Illustratör:
Göran Alfred
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144115597
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
31265-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
502

Författare

Jonas Ammenberg

Jonas Ammenberg har sedan flera år varit anställd vid Avdelningen för industriell miljöteknik vid Linköpings universitet. Han har arbetat med inför...

 ;

Boken behandlar förutsättningar avseende företags, och andra typer av organisationers, arbete med hållbar utveckling. Vidare bidrar boken till kunskaper om relevanta strategier, affärsmodeller, verktyg, metoder och koncept inom området. Boken är i första hand skriven för kurser i hållbart företagande (corporate sustainability management) vid högskolor och universitet, men kan också med fördel användas för utbildningar på företag och inom andra typer av organisationer. Boken är uppdelad i tre...

Boken behandlar förutsättningar avseende företags, och andra typer av organisationers, arbete med hållbar utveckling. Vidare bidrar boken till kunskaper om relevanta strategier, affärsmodeller, verktyg, metoder och koncept inom området. Boken är i första hand skriven för kurser i hållbart företagande (corporate sustainability management) vid högskolor och universitet, men kan också med fördel användas för utbildningar på företag och inom andra typer av organisationer. Boken är uppdelad i tre delar, där den första är inriktad på omvärlden. Inledningsvis berörs hållbar utveckling, inklusive begreppets dimensioner och komplexitet. FN:s globala mål för hållbar utveckling presenteras. Därefter följer kapitel som berör miljöutmaningar, miljö- och hållbarhetspolitik (inklusive styrmedel), miljölagstiftning, de ekonomiska systemen (miljöekonomi) samt etik. Den andra delen behandlar verksamhetens hållbarhetsstrategiska arbete. Boken beskriver affärsmodeller, strategier, marknadsföring och organisation samt hur prioritering av hållbarhetsfrågor kan göras. Vidare beskrivs vanliga strategier för miljö- och hållbarhetsarbete, ledningssystem och specifikt miljöledningssystem. Företag står i fokus, men även offentliga organisationers perspektiv beaktas. Den tredje delen introducerar vanliga metoder, verktyg och koncept. Den innefattar miljörevision, hållbar produktutveckling, miljöbedömning/miljökonsekvensbeskrivning, riskhantering samt extern kommunikation (inklusive hållbarhetsredovisning). I det sista, sammanfattande kapitlet kombineras bokens innehåll till en metod för miljö- och hållbarhetsstrategisk analys av företag.

Information

Författare:
Jonas Ammenberg
Illustratör:
Göran Alfred
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182407
Utgivningsår:
2004
Revisionsår:
2023
Artikelnummer:
31265-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Jonas Ammenberg

Jonas Ammenberg har sedan flera år varit anställd vid Avdelningen för industriell miljöteknik vid Linköpings universitet. Han har arbetat med inför...

 ;