Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Glädjen i att förstå

Språk- och textarbete med barn
Skickas följande arbetsdag

Glädjen i att förstå

Språk- och textarbete med barn

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor – s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omg...

Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor – s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omger dem med fokus på makt, genus, etnicitet och rättvisa: Vem är det som talar i texten? Vad säger texten oss? Varför? Skulle det kunna vara på något annat sätt? Genom praktiska exempel diskuterar författarna hur läroplanernas språk-, kunskaps-, identitets- och demokratiuppdrag kan hållas samman som ett och samma uppdrag. Målet är att ge alla barn tillträde till ett skriftspråkligt medborgarskap Denna andra upplaga har uppdaterats utifrån aktuell forskning och nya styrdokument. Glädjen i att förstå vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år.

Glädjen i att förstå riktar sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år. [...] Det är angeläget, välskrivet och mycket användbart.

Information

Författare:
Kerstin Bergöö Karin Jönsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144179445
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
35627-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
174

Författare

Kerstin Bergöö

Kerstin Bergöö är fil.dr och verksam vid Högskolan Kristianstad. Hon har i sin forskning särskilt intresserat sig för barns språkutveckling, försko...

Karin Jönsson

Karin Jönsson är fil.dr och verksam vid Malmö högskola. Hennes forskning rör bland annat critical literacy, innehållet i tidig läs- och skrivunderv...

 ;

Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor – s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omg...

Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor – s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omger dem med fokus på makt, genus, etnicitet och rättvisa: Vem är det som talar i texten? Vad säger texten oss? Varför? Skulle det kunna vara på något annat sätt? Genom praktiska exempel diskuterar författarna hur läroplanernas språk-, kunskaps-, identitets- och demokratiuppdrag kan hållas samman som ett och samma uppdrag. Målet är att ge alla barn tillträde till ett skriftspråkligt medborgarskap Denna andra upplaga har uppdaterats utifrån aktuell forskning och nya styrdokument. Glädjen i att förstå vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år.

Information

Författare:
Kerstin Bergöö Karin Jönsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144190860
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2024
Artikelnummer:
35627-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Kerstin Bergöö

Kerstin Bergöö är fil.dr och verksam vid Högskolan Kristianstad. Hon har i sin forskning särskilt intresserat sig för barns språkutveckling, försko...

Karin Jönsson

Karin Jönsson är fil.dr och verksam vid Malmö högskola. Hennes forskning rör bland annat critical literacy, innehållet i tidig läs- och skrivunderv...

 ;