Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Förskolans arbete med tidig litteracitet

- på barns villkor
Skickas följande arbetsdag

I tidig litteracitet är utgångspunkten det muntliga språket. Det gäller att lära sig ord, formulera meningar, förmedla budskap till andra och inte minst att förstå vad andra talar om och är intresserade av. Det är språkliga kunskaper som barn har stor glädje av när de leker med varandra, utforskar spännande saker och deltar i olika aktiviteter. Att tillägna sig ett rikt muntligt språk under åren i förskolan är en krävande lärprocess. Barn lär sig språk bäst när de får tala om teman som engag...

I tidig litteracitet är utgångspunkten det muntliga språket. Det gäller att lära sig ord, formulera meningar, förmedla budskap till andra och inte minst att förstå vad andra talar om och är intresserade av. Det är språkliga kunskaper som barn har stor glädje av när de leker med varandra, utforskar spännande saker och deltar i olika aktiviteter. Att tillägna sig ett rikt muntligt språk under åren i förskolan är en krävande lärprocess. Barn lär sig språk bäst när de får tala om teman som engagerar dem tillsammans med förskolepersonal som de har goda och trygga relationer till. Det är därför av avgörande betydelse att förskolepersonalen fångar upp vad barnen är intres­serade av och kan avgöra vilket slags språkligt stöd olika barn har störst fördel av att få. Förskolans arbete med tidig litteracitet är ett resultat av författarens forskningsprojekt med fokus på kunskaper som är centrala för att stödja barns tillägnande av tidig litteracitet. Boken innehåller en mängd praktiska råd om hur förskolan kan planera för och stimulera till språkligt samspel.

    • 7
      Förord
      • 1
        9
        Tidig litteracitet – och varför det är så viktigt
        • 12
          Teoretiska perspektiv på litteracitet
        • 15
          Om språk
        • 16
          Tidig litteracitet och språklärande på förskolans premisser
        • 19
          En blick på det västerländska litteracitetssamhället
        • 20
          Tidig start
        • 23
          Muntligt språk som utgångspunkt för att lära om skriftspråk
        • 25
          Bokens uppbyggnad
        • 25
          Kapitel 2 Det första språklärandet
        • 26
          Kapitel 3 Att lära att kommunicera och att lära ord
        • 26
          Kapitel 4 Att lära språk i socialt samspel
        • 26
          Kapitel 5 Att lära att samtala
        • 26
          Kapitel 6 Samband mellan lek och litteracitet
        • 27
          Kapitel 7 Att läsa böcker och att tolka bilder – att lära känna symboler och skrift
        • 27
          Kapitel 8 Tidig litteracitet
        • 27
          Referenser
      • 2
        31
        Det första språklärandet
        • 31
          Det första året och det tidiga samspelet
        • 33
          Intersubjektivitet
        • 35
          Språkliga symboler
        • 36
          De goda rutinerna
        • 38
          Hur barn lär att ljud och ord representerar innebörd
        • 40
          Barnanpassat tal
        • 42
          Från de första orden och framåt
        • 43
          Grundprinciper för ordinlärning
          • 1
            43
            arn lär de ord de hör ofta
          • 2
            45
            arn lär ord för saker och händelser som intresserar dem
          • 3
            47
            okabulär lärs i interaktion med responsiva vuxna
          • 4
            48
            arn lär ord i meningsfulla kontexter
          • 5
            49
            arn måste få tydlig information om ordens innebörd
          • 6
            50
            arn lär ord och grammatik samtidigt
        • 51
          Sammanfattning
        • 52
          Referenser
      • 3
        55
        Att lära att kommunicera och att lära ord
        • 55
          Matteuseffekten – och varför de första levnadsåren är så betydelsefulla för barns språktillägnande och livslånga lärande
        • 57
          Kommunikation med ord och uttryck
        • 61
          Barn lär språk
        • 62
          Att lära många typer av ord
        • 64
          Konkreta och abstrakta ord
        • 66
          Språk som symbolisk mediering
        • 68
          Att lära i språkliga interaktioner
        • 73
          Ordinlärning och tidig litteracitet
        • 74
          Sammanfattning av centrala arbetssätt i barns tidiga språkutveckling
        • 76
          Referenser
      • 4
        79
        Att lära språk i socialt samspel
        • 80
          Tidiga mönster för språklärande i samspel mellan barn och vuxna
        • 83
          Barn lär språk i socialt samspel med vuxna och andra barn
        • 83
          Att lära ord i olika situationer
        • 86
          Sofistikerade och abstrakta ord
        • 88
          Invitationer till språkligt samspel
        • 91
          Kvalitet i språkligt samspel
        • 94
          Intentionen och motivationens roll i språkligt samspel mellan vuxna och barn
        • 97
          Språklärande och tidig litteracitet – några konsekvenser i praktiken
        • 99
          Referenser
      • 5
        101
        Att lära att samtala
        • 101
          Vad kännetecknar ett idealiskt samtal mellan erfarna samtalspartner?
        • 103
          Samtal mellan vuxna och barn i förskolan
        • 106
          Att lära att samtala
        • 108
          Grundläggande samtalsfärdigheter
        • 112
          Varför språk är viktigt och på vilket sätt man bör tala med varandra
        • 114
          Två centrala samtalsgenrer – narrativer och förklaringar
        • 114
          Narrativer
        • 119
          Förklaringar
        • 126
          Samtalserfarenhet och tidig litteracitet – några konsekvenser i praxis
        • 128
          Referenser
      • 6
        131
        Sambandet mellan lek och litteracitet
        • 131
          Leken som arena för språklärande
        • 134
          Piagets och Vygotskijs teoretiska perspektiv på sambandet mellan lek och litteracitet
        • 136
          Vygotskij om lek och litteracitet
        • 139
          Lek som förutsättning för tidig litteracitet
        • 142
          Fantasi och föreställningsförmåga som del av tidig litteracitet
        • 145
          Förskolepersonalens roll i lek
        • 147
          Lek och tidig litteracitet – några konsekvenser i praxis
        • 148
          Referenser
      • 7
        151
        Att läsa böcker och att tolka bilder …|– att lära känna symboler och skrift
        • 152
          Att läsa tillsammans med barnen
        • 153
          Boksidornas förlängning: att läsa tillsammans och att tala med varandra
        • 155
          Litteracitetsfrämjande erfarenheter av högläsning
        • 156
          Att läsa med de allra yngsta barnen
        • 160
          Att läsa med de äldsta småbarnen
        • 163
          Att läsa med tre‑ och fyraåringar
        • 167
          Att läsa med de äldsta förskolebarnen
        • 170
          Bokläsning och tidig litteracitet – några praktiska konsekvenser
        • 171
          Referenser
      • 8
        173
        Tidig litteracitet
        • 174
          Orden och deras innebörd
        • 177
          Relation och samtal
        • 178
          Om att använda ordens rätta namn i stället för utpekande pronomen
        • 181
          De abstrakta orden
        • 185
          Aktiviteter som är direkt relaterade till texter och högläsningsaktiviteter
        • 186
          Språklig medvetenhet
        • 188
          Förskollärares kunskap om betydelsen av tidig litteracitet påverkar praxis
        • 189
          Referenser
    • 191
      Person- och sakregister

Gjems går i välstrukturerade kapitel igenom varför det är viktigt med tidig litteracitet och hur tidigt språklärande kan stimuleras i socialt samspel genom samtal, lek och att man läser med barnen.
Vill du veta mer?

Läs vår intervju med författaren Liv Gjems.

Information

Författare:
Liv Gjems
Översättare:
Susanne Uhler
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144118277
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39565-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Liv Gjems

Liv Gjems är verksam vid avdelningen för lärarutbildning vid Høgskolen i Vestfold, Norge. Hon har lång erfarenhet av handledning av grupper inom sk...

 ;