Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Förskolans arbete med tidig litteracitet
- 7Förord
- 19Tidig litteracitet – och varför det är så viktigt
- 12Teoretiska perspektiv på litteracitet
- 15Om språk
- 16Tidig litteracitet och språklärande på förskolans premisser
- 19En blick på det västerländska litteracitetssamhället
- 20Tidig start
- 23Muntligt språk som utgångspunkt för att lära om skriftspråk
- 25Bokens uppbyggnad
- 25Kapitel 2 Det första språklärandet
- 26Kapitel 3 Att lära att kommunicera och att lära ord
- 26Kapitel 4 Att lära språk i socialt samspel
- 26Kapitel 5 Att lära att samtala
- 26Kapitel 6 Samband mellan lek och litteracitet
- 27Kapitel 7 Att läsa böcker och att tolka bilder – att lära känna symboler och skrift
- 27Kapitel 8 Tidig litteracitet
- 27Referenser
- 231Det första språklärandet
- 31Det första året och det tidiga samspelet
- 33Intersubjektivitet
- 35Språkliga symboler
- 36De goda rutinerna
- 38Hur barn lär att ljud och ord representerar innebörd
- 40Barnanpassat tal
- 42Från de första orden och framåt
- 43Grundprinciper för ordinlärning
- 143arn lär de ord de hör ofta
- 245arn lär ord för saker och händelser som intresserar dem
- 347okabulär lärs i interaktion med responsiva vuxna
- 448arn lär ord i meningsfulla kontexter
- 549arn måste få tydlig information om ordens innebörd
- 650arn lär ord och grammatik samtidigt
- 51Sammanfattning
- 52Referenser
- 355Att lära att kommunicera och att lära ord
- 55Matteuseffekten – och varför de första levnadsåren är så betydelsefulla för barns språktillägnande och livslånga lärande
- 57Kommunikation med ord och uttryck
- 61Barn lär språk
- 62Att lära många typer av ord
- 64Konkreta och abstrakta ord
- 66Språk som symbolisk mediering
- 68Att lära i språkliga interaktioner
- 73Ordinlärning och tidig litteracitet
- 74Sammanfattning av centrala arbetssätt i barns tidiga språkutveckling
- 76Referenser
- 479Att lära språk i socialt samspel
- 80Tidiga mönster för språklärande i samspel mellan barn och vuxna
- 83Barn lär språk i socialt samspel med vuxna och andra barn
- 83Att lära ord i olika situationer
- 86Sofistikerade och abstrakta ord
- 88Invitationer till språkligt samspel
- 91Kvalitet i språkligt samspel
- 94Intentionen och motivationens roll i språkligt samspel mellan vuxna och barn
- 97Språklärande och tidig litteracitet – några konsekvenser i praktiken
- 99Referenser
- 5101Att lära att samtala
- 101Vad kännetecknar ett idealiskt samtal mellan erfarna samtalspartner?
- 103Samtal mellan vuxna och barn i förskolan
- 106Att lära att samtala
- 108Grundläggande samtalsfärdigheter
- 112Varför språk är viktigt och på vilket sätt man bör tala med varandra
- 114Två centrala samtalsgenrer – narrativer och förklaringar
- 114Narrativer
- 119Förklaringar
- 126Samtalserfarenhet och tidig litteracitet – några konsekvenser i praxis
- 128Referenser
- 6131Sambandet mellan lek och litteracitet
- 131Leken som arena för språklärande
- 134Piagets och Vygotskijs teoretiska perspektiv på sambandet mellan lek och litteracitet
- 136Vygotskij om lek och litteracitet
- 139Lek som förutsättning för tidig litteracitet
- 142Fantasi och föreställningsförmåga som del av tidig litteracitet
- 145Förskolepersonalens roll i lek
- 147Lek och tidig litteracitet – några konsekvenser i praxis
- 148Referenser
- 7151Att läsa böcker och att tolka bilder …|– att lära känna symboler och skrift
- 152Att läsa tillsammans med barnen
- 153Boksidornas förlängning: att läsa tillsammans och att tala med varandra
- 155Litteracitetsfrämjande erfarenheter av högläsning
- 156Att läsa med de allra yngsta barnen
- 160Att läsa med de äldsta småbarnen
- 163Att läsa med tre‑ och fyraåringar
- 167Att läsa med de äldsta förskolebarnen
- 170Bokläsning och tidig litteracitet – några praktiska konsekvenser
- 171Referenser
- 8173Tidig litteracitet
- 174Orden och deras innebörd
- 177Relation och samtal
- 178Om att använda ordens rätta namn i stället för utpekande pronomen
- 181De abstrakta orden
- 185Aktiviteter som är direkt relaterade till texter och högläsningsaktiviteter
- 186Språklig medvetenhet
- 188Förskollärares kunskap om betydelsen av tidig litteracitet påverkar praxis
- 189Referenser
- 191Person- och sakregister
Gjems går i välstrukturerade kapitel igenom varför det är viktigt med tidig litteracitet och hur tidigt språklärande kan stimuleras i socialt samspel genom samtal, lek och att man läser med barnen.
Vill du veta mer?
Läs vår intervju med författaren Liv Gjems.
Information
- Författare:
- Liv Gjems
- Översättare:
- Susanne Uhler
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144118277
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 39565-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 192