Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Textskapande i grundskolan

Utveckla funktionella skrivpraktiker
Skickas följande arbetsdag

Att utveckla elevers förmåga att skapa texter är ett område som av tradition kopplas till svenskämnet. Samtidigt vet vi att elever skapar olika former av text i de flesta av skolans ämnen. Forskning har också visat att elever utvecklar såväl förmågan att skapa funktionella texter som ämneskunskaper genom att få arbeta med text i skolans olika ämnen på ett meningsfullt sätt. Textskapande i grundskolan beskriver ett perspektiv på textskapande som har fokus på texters funktion. I boken visar fö...

Att utveckla elevers förmåga att skapa texter är ett område som av tradition kopplas till svenskämnet. Samtidigt vet vi att elever skapar olika former av text i de flesta av skolans ämnen. Forskning har också visat att elever utvecklar såväl förmågan att skapa funktionella texter som ämneskunskaper genom att få arbeta med text i skolans olika ämnen på ett meningsfullt sätt. Textskapande i grundskolan beskriver ett perspektiv på textskapande som har fokus på texters funktion. I boken visar författarna hur textundervisningen kan organiseras i klassrummet och hur läraren kan stötta eleverna i arbetsprocessen. Med hjälp av tankar och modeller som utgår från forskning och beprövad erfarenhet presenterar de förhållningssätt som låter lärare skapa en funktionell skrivundervisning tillsammans med sina elever. En sådan undervisning är inriktad på elevernas möjlighet att kommunicera erfarenheter i de texter som de skapar och därmed utveckla sin identitet som kunnig. Boken riktar sig till såväl studenter inom lärarutbildningen som till lärare i grundskolans olika årskurser och ämnen.

Ytterligare information

Ladda ner en utskrivbar version av modellen skrivhjulet som presenteras i kapitel 3. Klipp ut och sätt ihop till ett vridbart skrivhjul för att på så sätt tydliggöra olika kombinationer av skrivsyfte och skrivhandling.

Filer

Förord 7

Författarpresentationer 11

1. Utveckla funktionella skrivpraktiker 13

Bokens disposition 17

2. Teoretiska perspektiv på textskapande 19

En funktionell syn på språk och kommunikation 19

Dialogism 21

Sociosemiotik och multimodalitet 26

Ämnesspråk och ämneslitteracitet 32

3. Textskapandets didaktik 37

In-texter – skapa text för sig själv och en inre krets 37

Ut-texter – skapa text för andra 39

In-texter och ut-texter i alla ämnen 42

Skrivhjulet 46

Skrivsyften och skrivhandlingar 50

Skriftlig mediering 54

Texttriangeln 55

4. Överordnade textnivåer 61

Genrer 62

Några vanliga skrivhandlingar 65

Att berätta 65

Att beskriva 68

Att instruera 72

Att förklara 75

Att argumentera 78

Att resonera 84

5. Språkarbete på detaljnivå 89

Språkarbete och metaspråk 90

Framställa sina erfarenheter och skapa föreställningar om världen 92

Skapa relationer 107

Skapa informationsflöden 111

Att hantera multimodala aspekter av metafunktionerna 119

6. Textundervisning i praktiken 121

Textundervisningens centrum 123

Syftet – viktigt att klargöra 123

In-texter – fördjupa tänkande och förståelse 124

Muntlig interaktion – skapa aktivitet 125

Cykeln – ett förhållningssätt i undervisningen 128

Bygga kunskaper om ämnesinnehåll 129

Bygga kunskaper om språkliga strukturer och andra resurser 130

Gemensamt textskapande 133

Elevernas eget textskapande 136

Skapa och bearbeta textutkast 137

Kamratrespons 139

Lärarens bedömning 143

Bedömning av ut-texter 144

Elevers självvärderingar 147

7. Samtal och textskapande för att lära 149

Textrörlighet i samtal om text 150

Textrörlighet i praktiken 153

Textsamtal med utgångspunkt i texters funktion 161

8. Att reflektera över sin textundervisning 163

Perspektiv på textskapande 163

Sex skrivdiskurser 166

Färdighetsdiskursen 167

Kreativitetsdiskursen 167

Processdiskursen 168

Genrediskursen 168

Sociala praktikdiskursen 169

Kritisk-analytiska diskursen 170

Relationerna mellan skrivdiskurserna 173

Hur skrivdiskurserna kan förstås 174

Vägar framåt i textundervisningen 181

Vilken skrivdiskurs är eftersträvansvärd? 181

Multimodalitet: fokus på alla möjliga textresurser 182

Skrivhjulets potential som didaktiskt verktyg 183

Vikten av textsamtal 184

Olika texter, olika didaktisk funktion: in- och ut-texter 185

Textundervisning: ett cykliskt förlopp 185

Slutord 186

Litteraturförteckning 187

Sakregister 195

Information

Författare:
Ewa Bergh Nestlog Kristina Danielsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144122021
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
39760-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
200

Författare

Ewa Bergh Nestlog

Ewa Bergh Nestlog är docent i svenska språket med didaktisk inriktning och ämneslärare i svenska, svenska som andraspråk, religion och historia. Ho...

Kristina Danielsson

Kristina Danielsson är professor i svenska och svenska med didaktisk inriktning samt ämneslärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska. Ho...

 ;