Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Textskapande i grundskolan
Ytterligare information
Ladda ner en utskrivbar version av modellen skrivhjulet som presenteras i kapitel 3. Klipp ut och sätt ihop till ett vridbart skrivhjul för att på så sätt tydliggöra olika kombinationer av skrivsyfte och skrivhandling.
Filer
Förord 7
Författarpresentationer 11
1. Utveckla funktionella skrivpraktiker 13
Bokens disposition 17
2. Teoretiska perspektiv på textskapande 19
En funktionell syn på språk och kommunikation 19
Dialogism 21
Sociosemiotik och multimodalitet 26
Ämnesspråk och ämneslitteracitet 32
3. Textskapandets didaktik 37
In-texter – skapa text för sig själv och en inre krets 37
Ut-texter – skapa text för andra 39
In-texter och ut-texter i alla ämnen 42
Skrivhjulet 46
Skrivsyften och skrivhandlingar 50
Skriftlig mediering 54
Texttriangeln 55
4. Överordnade textnivåer 61
Genrer 62
Några vanliga skrivhandlingar 65
Att berätta 65
Att beskriva 68
Att instruera 72
Att förklara 75
Att argumentera 78
Att resonera 84
5. Språkarbete på detaljnivå 89
Språkarbete och metaspråk 90
Framställa sina erfarenheter och skapa föreställningar om världen 92
Skapa relationer 107
Skapa informationsflöden 111
Att hantera multimodala aspekter av metafunktionerna 119
6. Textundervisning i praktiken 121
Textundervisningens centrum 123
Syftet – viktigt att klargöra 123
In-texter – fördjupa tänkande och förståelse 124
Muntlig interaktion – skapa aktivitet 125
Cykeln – ett förhållningssätt i undervisningen 128
Bygga kunskaper om ämnesinnehåll 129
Bygga kunskaper om språkliga strukturer och andra resurser 130
Gemensamt textskapande 133
Elevernas eget textskapande 136
Skapa och bearbeta textutkast 137
Kamratrespons 139
Lärarens bedömning 143
Bedömning av ut-texter 144
Elevers självvärderingar 147
7. Samtal och textskapande för att lära 149
Textrörlighet i samtal om text 150
Textrörlighet i praktiken 153
Textsamtal med utgångspunkt i texters funktion 161
8. Att reflektera över sin textundervisning 163
Perspektiv på textskapande 163
Sex skrivdiskurser 166
Färdighetsdiskursen 167
Kreativitetsdiskursen 167
Processdiskursen 168
Genrediskursen 168
Sociala praktikdiskursen 169
Kritisk-analytiska diskursen 170
Relationerna mellan skrivdiskurserna 173
Hur skrivdiskurserna kan förstås 174
Vägar framåt i textundervisningen 181
Vilken skrivdiskurs är eftersträvansvärd? 181
Multimodalitet: fokus på alla möjliga textresurser 182
Skrivhjulets potential som didaktiskt verktyg 183
Vikten av textsamtal 184
Olika texter, olika didaktisk funktion: in- och ut-texter 185
Textundervisning: ett cykliskt förlopp 185
Slutord 186
Litteraturförteckning 187
Sakregister 195
Information
- Författare:
- Ewa Bergh Nestlog Kristina Danielsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144122021
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 39760-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 200