Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommande

Perspektivtagande i skola och högre utbildning

Innebörder och konsekvenser för professionalitet, undervisning och lärande

Perspektivtagande i skola och högre utbildning

Innebörder och konsekvenser för professionalitet, undervisning och lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att ...

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att utgå från ett vetenskapligt perspektiv i ord och handling? I boken används genomgående två exempel på perspektiv: phonics och whole language, som rör läs- och skrivlärande. Med hjälp av dem exemplifieras resonemangen om perspektivtagande. Här beskrivs relationer mellan perspektivet i egenskap av premiss och de val man gör av överväganden, argument samt agerande i undervisningen. Begrepp som kvalitativt skilda perspektiv, sanning och giltighetsanspråk, inflytande och dominans samt evidens belyses i diskussionen. Boken vänder sig främst till lärarstudenter på grund- och ämneslärarprogrammen samt till verksamma lärare.

Information

Författare:
Kajsa Falkner
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144070728
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
34237-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
233

Författare

Kajsa Falkner

Kajsa Falkner är universitetslektor i pedagogik på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsintresse r...

 ;

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att ...

När man som lärare utgår från ett perspektiv framför ett annat, har man en tydlig utgångspunkt för att undervisa och argumentera för sitt pedagogiska handlande. På så sätt kan man underbygga vad man gör och varför man går till väga på ett sätt framför ett annat i undervisningen, och goda möjligheter för elevers lärande kan skapas. Det ger också förutsättningar för lärare att förklara sina ståndpunkter och diskutera med kollegor, skolledare, elever och deras föräldrar. Vad innebär det då att utgå från ett vetenskapligt perspektiv i ord och handling? I boken används genomgående två exempel på perspektiv: phonics och whole language, som rör läs- och skrivlärande. Med hjälp av dem exemplifieras resonemangen om perspektivtagande. Här beskrivs relationer mellan perspektivet i egenskap av premiss och de val man gör av överväganden, argument samt agerande i undervisningen. Begrepp som kvalitativt skilda perspektiv, sanning och giltighetsanspråk, inflytande och dominans samt evidens belyses i diskussionen. Boken vänder sig främst till lärarstudenter på grund- och ämneslärarprogrammen samt till verksamma lärare.

Information

Författare:
Kajsa Falkner
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144194189
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
34237-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Kajsa Falkner

Kajsa Falkner är universitetslektor i pedagogik på Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskningsintresse r...

 ;