Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Läs- och skrivundervisning - vägen framåt

Skickas följande arbetsdag

Läs- och skrivundervisning - vägen framåt

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

En av de viktigaste uppgifterna för skolan är att lära elever läsa och skriva. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är avgörande för att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Vad säger forskningen om läsförmåga? Och hur ser vägen framåt ut, både för lärare och elever? Den här boken handlar om hur lärare kan stödja barns tidiga läs- och skrivinlärning och underlätta deras fortsatta läs- och skriv-utveckling. Författarna utgår från en balanserad läs- och skrivundervisning, dä...

En av de viktigaste uppgifterna för skolan är att lära elever läsa och skriva. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är avgörande för att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Vad säger forskningen om läsförmåga? Och hur ser vägen framåt ut, både för lärare och elever? Den här boken handlar om hur lärare kan stödja barns tidiga läs- och skrivinlärning och underlätta deras fortsatta läs- och skriv-utveckling. Författarna utgår från en balanserad läs- och skrivundervisning, där undervisningen systematiskt behandlar både avkodning och språkförståelse. Här ses systematisk kartläggning av elevers läsning och skrivning som avgörande för att alla elever ska få det stöd de behöver. Läs- och skrivutveckling behandlas även ur ett längre perspektiv, under senare skolår och genom livet. Avslutningsvis diskuteras vad som är problemen kring läs- och skrivundervisning i Sverige i dag samt vad som kan - och bör - göras. Boken vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter med inriktning mot de yngre eleverna.

Information

Författare:
Ulf Fredriksson Karin Taube
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144096650
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
38309-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
331

Författare

Ulf Fredriksson

Ulf Fredriksson är fil.dr i internationell pedagogik samt docent i pedagogik och har undervisat i grundskolan och inom lärarutbildningen och i peda...

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

 ;

En av de viktigaste uppgifterna för skolan är att lära elever läsa och skriva. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är avgörande för att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Vad säger forskningen om läsförmåga? Och hur ser vägen framåt ut, både för lärare och elever? Den här boken handlar om hur lärare kan stödja barns tidiga läs- och skrivinlärning och underlätta deras fortsatta läs- och skrivutveckling. Författarna utgår från en balanserad läs- och skrivundervisning, där...

En av de viktigaste uppgifterna för skolan är att lära elever läsa och skriva. Men det är inte alltid lätt att veta vad som är avgörande för att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund. Vad säger forskningen om läsförmåga? Och hur ser vägen framåt ut, både för lärare och elever? Den här boken handlar om hur lärare kan stödja barns tidiga läs- och skrivinlärning och underlätta deras fortsatta läs- och skrivutveckling. Författarna utgår från en balanserad läs- och skrivundervisning, där undervisningen systematiskt behandlar både avkodning och språkförståelse. Här ses systematisk kartläggning av elevers läsning och skrivning som avgörande för att alla elever ska få det stöd de behöver. Läs- och skrivutveckling behandlas även ur ett längre perspektiv, under senare skolår och genom livet. Avslutningsvis diskuteras vad som är problemen kring läs- och skrivundervisning i Sverige i dag samt vad som kan - och bör - göras. Boken vänder sig i första hand till lärare och lärarstudenter med inriktning mot de yngre eleverna.

Information

Författare:
Karin Taube Ulf Fredriksson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144197470
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
38309-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Karin Taube

Karin Taube är fil.dr i psykologi och professor emerita i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hon har varit nationell projektledare för IEA Re...

Ulf Fredriksson

Ulf Fredriksson är fil.dr i internationell pedagogik samt docent i pedagogik och har undervisat i grundskolan och inom lärarutbildningen och i peda...

 ;