Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fatta texten

Analys av texter som elever på mellanstadiet läser och skriver
Skickas följande arbetsdag

Fatta texten

Analys av texter som elever på mellanstadiet läser och skriver

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Många elever drabbas av en textchock när de börjar i årskurs 4. Mellanstadiets texter är nämligen fler, längre och mer komplexa än vad eleverna är vana vid från lågstadiet. De kan förvisso läsa och skriva, men måste arbeta mycket med att förstå och producera olika typer av texter för att inhämta kunskap, utveckla sitt språk och växa som människor. I Fatta texten presenteras funktionellt inriktad analys av skrift och bild. Bokens språkvetenskapligt grundade analysmodeller ger redskap för att...

Många elever drabbas av en textchock när de börjar i årskurs 4. Mellanstadiets texter är nämligen fler, längre och mer komplexa än vad eleverna är vana vid från lågstadiet. De kan förvisso läsa och skriva, men måste arbeta mycket med att förstå och producera olika typer av texter för att inhämta kunskap, utveckla sitt språk och växa som människor. I Fatta texten presenteras funktionellt inriktad analys av skrift och bild. Bokens språkvetenskapligt grundade analysmodeller ger redskap för att granska texter på olika språkliga nivåer och bena ut vad det är som gör att texterna fungerar (eller inte) för sina syften och mottagare. I bokens första del presenteras analys av texter som mellanstadieelever läser, särskilt läromedel men även andra texter som används i undervisningen. Bokens andra del uppmärksammar texter som eleverna själva skriver inom svenska och andra skolämnen. Boken erbjuder lärarstudenter och verksamma mellanstadielärare verktyg för att stötta elever att bli bättre läsare och skribenter.

Information

Författare:
Theres Bellander Daniel Brånn
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144136455
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
40774-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
264

Författare

Theres Bellander

Theres Bellander är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet. I sin forskning har hon bland annat intresserat sig för l...

Daniel Brånn

Daniel Brånn är språkkonsult och adjunkt i svenska med lång erfarenhet av att undervisa i skrivande, textanalys och grammatik på lärarutbildningarn...

 ;

Många elever drabbas av en textchock när de börjar i årskurs 4. Mellanstadiets texter är nämligen fler, längre och mer komplexa än vad eleverna är vana vid från lågstadiet. De kan förvisso läsa och skriva, men måste arbeta mycket med att förstå och producera olika typer av texter för att inhämta kunskap, utveckla sitt språk och växa som människor. I Fatta texten presenteras funktionellt inriktad analys av skrift och bild. Bokens språkvetenskapligt grundade analysmodeller ger redskap för att...

Många elever drabbas av en textchock när de börjar i årskurs 4. Mellanstadiets texter är nämligen fler, längre och mer komplexa än vad eleverna är vana vid från lågstadiet. De kan förvisso läsa och skriva, men måste arbeta mycket med att förstå och producera olika typer av texter för att inhämta kunskap, utveckla sitt språk och växa som människor. I Fatta texten presenteras funktionellt inriktad analys av skrift och bild. Bokens språkvetenskapligt grundade analysmodeller ger redskap för att granska texter på olika språkliga nivåer och bena ut vad det är som gör att texterna fungerar (eller inte) för sina syften och mottagare. I bokens första del presenteras analys av texter som mellanstadieelever läser, särskilt läromedel men även andra texter som används i undervisningen. Bokens andra del uppmärksammar texter som eleverna själva skriver inom svenska och andra skolämnen. Boken erbjuder lärarstudenter och verksamma mellanstadielärare verktyg för att stötta elever att bli bättre läsare och skribenter.

Information

Författare:
Theres Bellander Daniel Brånn
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144195094
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
40774-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Theres Bellander

Theres Bellander är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet. I sin forskning har hon bland annat intresserat sig för l...

Daniel Brånn

Daniel Brånn är språkkonsult och adjunkt i svenska med lång erfarenhet av att undervisa i skrivande, textanalys och grammatik på lärarutbildningarn...

 ;