Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Konsten att lyssna

Didaktiskt lyssnande i skola och utbildning
Skickas följande arbetsdag

Av skolans styrdokument framgår det att tala och lyssna samt läsa och skriva är centrala moment i elevernas språkutvecklande arbete. Och säkert kan både elever och lärare ge goda exempel på hur de målmedvetet använder och utvecklar förmågan att just tala, läsa och skriva. Däremot har de förmodligen svårare att förklara hur det konkreta arbetet kring aspekten lyssna ser ut. Som stöd för dagens lärare i svenska finns nämligen ingen tradition, ingen forskning, ingen litteratur, ingen begreppsapp...

Av skolans styrdokument framgår det att tala och lyssna samt läsa och skriva är centrala moment i elevernas språkutvecklande arbete. Och säkert kan både elever och lärare ge goda exempel på hur de målmedvetet använder och utvecklar förmågan att just tala, läsa och skriva. Däremot har de förmodligen svårare att förklara hur det konkreta arbetet kring aspekten lyssna ser ut. Som stöd för dagens lärare i svenska finns nämligen ingen tradition, ingen forskning, ingen litteratur, ingen begreppsapparat och inga kursplanemål eller betygskriterier för lyssundervisning och lyssutveckling. Konsten att lyssna behandlar ämnesaspekten Lyssna som receptionsdisciplin och lyfter fram den ur sin didaktiska icke-existens som ett språkligt redskap, jämbördig med undervisningsaspekterna Tala-Läsa-Skriva. För första gången får vi här beskrivningen av ett didaktiskt lyssnande med lysshistoria, lyssteori, lyssundervisning och lyssutveckling. Boken riktar sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska samt handledare av olika slag i skola och utbildning, där lyssnande har en avgörande betydelse för coachning och lärande.

    • 7
      Förord
    • 11
      del I lyssintro
        • 11
          Inledning
    • 13
      kapitel 1 Vad vet du egentligen om lyssnande?
        • 13
          Att lyssna är ett samtal
        • 16
          Första språkfärdigheten du utvecklar
        • 16
          Du lyssnar cirka 50 % av din vakna tid
        • 17
          Viktig kommunikativ kompetens i det moderna samhället
        • 17
          Påverkar din personliga utveckling
        • 18
          Viktig del av svensklärarens verktygslåda
        • 20
          Färdighet kräver kunskap
        • 22
          Färdighet kräver praktik
    • 27
      del II lysshistoria
        • 27
          Bakgrund
    • 29
      kapitel 2 Lyssnandets betydelse
        • 29
          När utvecklade människan lyssnandet?
        • 32
          När börjar barnet lyssna?
        • 34
          Hur omfattande är lyssnandet i vardagslivet?
        • 35
          Hur omfattande är lyssnandet i skollivet?
        • 39
          När infördes aspekten Lyssna i undervisningen?
        • 40
          Vilket stöd ger styrdokumenten för lyssundervisning?
    • 45
      del III lyssteori
        • 45
          Manifest
    • 47
      kapitel 3 En lyssplattform
        • 47
          En icke-auktoritär kunskapssyn
        • 51
          En icke-reducerande språksyn
        • 57
          Lyssnaren som talare i en simultan process
        • 64
          Demokratisk, språkutvecklande och dialogisk
        • 67
          Begrepp
    • 69
      kapitel 4 Lyssbegreppet
        • 69
          Huvudbetydelser av ordet lyssna
        • 72
          Ordet lyssna i olika kontexter
        • 74
          Rösten i den dialogiska existensen
        • 76
          Rapporterat lyssnande i en konstant röstförändring
    • 79
      del IV lyssundervisning
        • 79
          Lyssförberedelser i tid och rum
    • 81
      kapitel 5 Lysstörningar och lysstid
        • 81
          Skapa stödjande lyssmiljöer
        • 87
          Skapa tid att lyssna
        • 93
          Mentala lyssförberedelser
    • 95
      kapitel 6 Konsten att lyssna uppmärksamt
        • 95
          Utveckla uppmärksamheten
        • 98
          Rikta uppmärksamheten i tid och rum
        • 100
          Fokusera uppmärksamheten
        • 101
          Dirigera och kontrollera uppmärksamheten
        • 102
          Uppmärksamma uppmärksamheten
        • 105
          Lyssreception
    • 107
      kapitel 7 Konsten att lyssna till röster
        • 107
          Att vandra mellan olika lyssnarvärldar
        • 113
          Lyssnandets praktiker
    • 115
      kapitel 8 Didaktiska ramar kring lyssundervisning
        • 117
          Synliggör talspråksreceptionen
        • 121
          Låt lyssnaren ta sin del av ansvaret för kommunikationen
        • 123
          Skapa didaktiska spelregler för lyssundervisning
        • 129
          Skapa didaktiska erfarenheter av explicit lyssundervisning
        • 139
          Lyssfilter
    • 141
      kapitel 9 Lysshinder och blockeringar
        • 141
          Identifiera lysshinder och blockeringar
        • 147
          Övervinn lysshinder och blockeringar
        • 152
          Bullriga lyssnare
        • 155
          Lysstyper
    • 157
      kapitel 10 Sex olika sätt att lyssna
        • 158
          Uppmärksamhet och diskriminerande lyssning
        • 159
          Lyhördhet och förståelselyssning
        • 162
          Kritik och kritisk lyssning
        • 164
          Empati och empatisk lyssning
        • 167
          Inlevelse och uppskattande lyssning
        • 169
          Identifikation och identifikatorisk lyssning
        • 172
          Lysshandlingar på medkänslans fält
        • 175
          Responsgivning
    • 177
      kapitel 11 Responsens betydelse
        • 177
          Bakhtinsk responsteori
        • 179
          Förhållningssätt, strategier och taktiska lyssmål
        • 183
          Lyssanpassning i lyssituationer och kontexter
        • 190
          Lyssnaren som respondent
    • 197
      del V lyssutveckling
        • 197
          Metod – ett exempel
    • 199
      kapitel 12 Lyssna som didaktisk ingång
        • 199
          Fyr-fas-systemet ITAB
        • 202
          Skolhistorien upp-och-ner
        • 209
          Bedömning
    • 211
      kapitel 13 Didaktiskt lyssnande
        • 214
          Observationslyssnande
        • 219
          Dokumenterat lyssnande
        • 227
          Analyserat lyssnande
        • 229
          Presenterat lyssnande
        • 232
          Bedömningsunderlag för lyssutveckling
        • 245
          Mål för lyssutveckling
    • 249
      Epilog
    • 253
      Litteratur
    • 259
      Förteckning över lyssuppslag
    • 261
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Kent Adelmann
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144034188
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
31643-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
263

Författare

Kent Adelmann

Kent Adelmann är fil.kand. i svenska och filosofi och har doktorerat i Svenska med didaktisk inriktning med avhandlingen Att lyssna till röster (20...

 ;