Varukorg
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Konsten att lyssna
- 7Förord
- 11del I lyssintro
- 11Inledning
- 13kapitel 1 Vad vet du egentligen om lyssnande?
- 13Att lyssna är ett samtal
- 16Första språkfärdigheten du utvecklar
- 16Du lyssnar cirka 50 % av din vakna tid
- 17Viktig kommunikativ kompetens i det moderna samhället
- 17Påverkar din personliga utveckling
- 18Viktig del av svensklärarens verktygslåda
- 20Färdighet kräver kunskap
- 22Färdighet kräver praktik
- 27del II lysshistoria
- 27Bakgrund
- 29kapitel 2 Lyssnandets betydelse
- 29När utvecklade människan lyssnandet?
- 32När börjar barnet lyssna?
- 34Hur omfattande är lyssnandet i vardagslivet?
- 35Hur omfattande är lyssnandet i skollivet?
- 39När infördes aspekten Lyssna i undervisningen?
- 40Vilket stöd ger styrdokumenten för lyssundervisning?
- 45del III lyssteori
- 45Manifest
- 47kapitel 3 En lyssplattform
- 47En icke-auktoritär kunskapssyn
- 51En icke-reducerande språksyn
- 57Lyssnaren som talare i en simultan process
- 64Demokratisk, språkutvecklande och dialogisk
- 67Begrepp
- 69kapitel 4 Lyssbegreppet
- 69Huvudbetydelser av ordet lyssna
- 72Ordet lyssna i olika kontexter
- 74Rösten i den dialogiska existensen
- 76Rapporterat lyssnande i en konstant röstförändring
- 79del IV lyssundervisning
- 79Lyssförberedelser i tid och rum
- 81kapitel 5 Lysstörningar och lysstid
- 81Skapa stödjande lyssmiljöer
- 87Skapa tid att lyssna
- 93Mentala lyssförberedelser
- 95kapitel 6 Konsten att lyssna uppmärksamt
- 95Utveckla uppmärksamheten
- 98Rikta uppmärksamheten i tid och rum
- 100Fokusera uppmärksamheten
- 101Dirigera och kontrollera uppmärksamheten
- 102Uppmärksamma uppmärksamheten
- 105Lyssreception
- 107kapitel 7 Konsten att lyssna till röster
- 107Att vandra mellan olika lyssnarvärldar
- 113Lyssnandets praktiker
- 115kapitel 8 Didaktiska ramar kring lyssundervisning
- 117Synliggör talspråksreceptionen
- 121Låt lyssnaren ta sin del av ansvaret för kommunikationen
- 123Skapa didaktiska spelregler för lyssundervisning
- 129Skapa didaktiska erfarenheter av explicit lyssundervisning
- 139Lyssfilter
- 141kapitel 9 Lysshinder och blockeringar
- 141Identifiera lysshinder och blockeringar
- 147Övervinn lysshinder och blockeringar
- 152Bullriga lyssnare
- 155Lysstyper
- 157kapitel 10 Sex olika sätt att lyssna
- 158Uppmärksamhet och diskriminerande lyssning
- 159Lyhördhet och förståelselyssning
- 162Kritik och kritisk lyssning
- 164Empati och empatisk lyssning
- 167Inlevelse och uppskattande lyssning
- 169Identifikation och identifikatorisk lyssning
- 172Lysshandlingar på medkänslans fält
- 175Responsgivning
- 177kapitel 11 Responsens betydelse
- 177Bakhtinsk responsteori
- 179Förhållningssätt, strategier och taktiska lyssmål
- 183Lyssanpassning i lyssituationer och kontexter
- 190Lyssnaren som respondent
- 197del V lyssutveckling
- 197Metod – ett exempel
- 199kapitel 12 Lyssna som didaktisk ingång
- 199Fyr-fas-systemet ITAB
- 202Skolhistorien upp-och-ner
- 209Bedömning
- 211kapitel 13 Didaktiskt lyssnande
- 214Observationslyssnande
- 219Dokumenterat lyssnande
- 227Analyserat lyssnande
- 229Presenterat lyssnande
- 232Bedömningsunderlag för lyssutveckling
- 245Mål för lyssutveckling
- 249Epilog
- 253Litteratur
- 259Förteckning över lyssuppslag
- 261Person- och sakregister
Information
- Författare:
- Kent Adelmann
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144034188
- Utgivningsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 31643-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 263