Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet

Skickas följande arbetsdag

Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Många människor, såväl barn som tonåringar och vuxna, lever i flerspråkiga sammanhang som skiljer sig väsentligt från den enspråkiga miljö som ofta tas för given i skola och vuxenutbildning. Där har man i stället många gånger haft svårt att förhålla sig till flerspråkighet och ofta utgått ifrån ett bristperspektiv. Detta gäller inte minst skriftspråksundervisningen, där elevernas egna erfarenheter av en flexibel flerspråkighet utanför klassrummet alltför sällan tas tillvara. I den här antolog...

Många människor, såväl barn som tonåringar och vuxna, lever i flerspråkiga sammanhang som skiljer sig väsentligt från den enspråkiga miljö som ofta tas för given i skola och vuxenutbildning. Där har man i stället många gånger haft svårt att förhålla sig till flerspråkighet och ofta utgått ifrån ett bristperspektiv. Detta gäller inte minst skriftspråksundervisningen, där elevernas egna erfarenheter av en flexibel flerspråkighet utanför klassrummet alltför sällan tas tillvara. I den här antologin presenterar ett antal forskare exempel på skriftspråkliga erfarenheter, både flerspråkiga och multimodala, som sällan uppmärksammas i skolan. I sina studier har de sett en mängd goda exempel på hur lärare arbetar i klassrummet för att gynna skriftspråksutvecklingen hos flerspråkiga elever – deras multilitteracitet. En sådan medvetenhet hos läraren kan t.ex. handla om alltifrån att ha kunskap om effektiva läsförståelsestrategier till att förstå hur multimodalitet i läroböcker och multimodalt textskapande i klassrummet stärker lärande och flerspråkig kompetens. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i skola och vuxenutbildning.

Information

Redaktörer:
Åsa Wedin Christina Hedman
Kapitelförfattare:
Karin Allard Ulla Damber Kristina Danielsson Charlotte Engblom Lise Iversen Kulbrandstad Uffe Ladegaard Jenny Rosén Catarina Schmidt Anne Marit Vesteraas Danbolt
Översättare:
Ulrika Jakobsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144080529
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36062-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
234

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Christina Hedman

Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet

Karin Allard

Karin Allard är doktorand i pedagogik vid Örebro universitet samt universitetsadjunkt i ämnet specialpedagogik och undervisar inom speciallärarprog...

Ulla Damber

Ulla Damber, Umeå universitet, är docent i pedagogiskt arbete samt lektor i läs- och skrivundervisning och arbetar som lärarutbildare och skolforsk...

Kristina Danielsson

Kristina Danielsson är professor i svenska och svenska med didaktisk inriktning samt ämneslärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska. Ho...

Charlotte Engblom

Charlotte Engblom är lektor i svenska språket på Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap vid Högskolan i Gävle. Hon skrev sin avhandling ...

Lise Iversen Kulbrandstad

Lise Iversen Kulbrandstad är professor i norska på lärarutbildningen vid Høgskolen i Hedmark i Norge. Hon har många års erfarenhet som lärare i gru...

Uffe Ladegaard

Uffe Ladegaard (cand.mag.) är lektor vid Læreruddannelsen i Jelling, University College Lillebælt, där han undervisar i danska och danska som andra...

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Catarina Schmidt

Catarina Schmidt är fil.dr i pedagogik och lektor på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. Hennes forskni...

Anne Marit Vesteraas Danbolt

Anne Marit Vesteraas Danbolt är första lektor i norska vid Högskolan i Hedmark i Norge. I sin forskning inriktar hon sig särskilt på läs- och skriv...

 ;

Många människor, såväl barn som tonåringar och vuxna, lever i flerspråkiga sammanhang som skiljer sig väsentligt från den enspråkiga miljö som ofta tas för given i skola och vuxenutbildning. Där har man i stället många gånger haft svårt att förhålla sig till flerspråkighet och ofta utgått ifrån ett bristperspektiv. Detta gäller inte minst skriftspråksundervisningen, där elevernas egna erfarenheter av en flexibel flerspråkighet utanför klassrummet alltför sällan tas tillvara. I den här antolo...

Många människor, såväl barn som tonåringar och vuxna, lever i flerspråkiga sammanhang som skiljer sig väsentligt från den enspråkiga miljö som ofta tas för given i skola och vuxenutbildning. Där har man i stället många gånger haft svårt att förhålla sig till flerspråkighet och ofta utgått ifrån ett bristperspektiv. Detta gäller inte minst skriftspråksundervisningen, där elevernas egna erfarenheter av en flexibel flerspråkighet utanför klassrummet alltför sällan tas tillvara. I den här antologin presenterar ett antal forskare exempel på skriftspråkliga erfarenheter, både flerspråkiga och multimodala, som sällan uppmärksammas i skolan. I sina studier har de sett en mängd goda exempel på hur lärare arbetar i klassrummet för att gynna skriftspråksutvecklingen hos flerspråkiga elever - deras multilitteracitet. En sådan medvetenhet hos läraren kan t.ex. handla om alltifrån att ha kunskap om effektiva läsförståelsestrategier till att förstå hur multimodalitet i läroböcker och multimodalt textskapande i klassrummet stärker lärande och flerspråkig kompetens. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i skola och vuxenutbildning.

Information

Redaktörer:
Åsa Wedin Christina Hedman
Kapitelförfattare:
Karin Allard Ulla Damber Kristina Danielsson Charlotte Engblom Lise Iversen Kulbrandstad Uffe Ladegaard Jenny Rosén Catarina Schmidt Anne Marit Vesteraas Danbolt
Översättare:
Ulrika Jakobsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183800
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36062-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Åsa Wedin

Åsa Wedin är fil.dr i tvåspråkighet och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Hon arbetar med lärarutbildning samt forskar inom fle...

Christina Hedman

Christina Hedman, professor i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, Stockholms universitet

Karin Allard

Karin Allard är doktorand i pedagogik vid Örebro universitet samt universitetsadjunkt i ämnet specialpedagogik och undervisar inom speciallärarprog...

Ulla Damber

Ulla Damber, Umeå universitet, är docent i pedagogiskt arbete samt lektor i läs- och skrivundervisning och arbetar som lärarutbildare och skolforsk...

Kristina Danielsson

Kristina Danielsson är professor i svenska och svenska med didaktisk inriktning samt ämneslärare i svenska, svenska som andraspråk och engelska. Ho...

Charlotte Engblom

Charlotte Engblom är lektor i svenska språket på Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap vid Högskolan i Gävle. Hon skrev sin avhandling ...

Lise Iversen Kulbrandstad

Lise Iversen Kulbrandstad är professor i norska på lärarutbildningen vid Høgskolen i Hedmark i Norge. Hon har många års erfarenhet som lärare i gru...

Uffe Ladegaard

Uffe Ladegaard (cand.mag.) är lektor vid Læreruddannelsen i Jelling, University College Lillebælt, där han undervisar i danska och danska som andra...

Jenny Rosén

Jenny Rosén är docent i svenska som andraspråk och arbetar som lektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om flers...

Catarina Schmidt

Catarina Schmidt är fil.dr i pedagogik och lektor på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet. Hennes forskni...

Anne Marit Vesteraas Danbolt

Anne Marit Vesteraas Danbolt är första lektor i norska vid Högskolan i Hedmark i Norge. I sin forskning inriktar hon sig särskilt på läs- och skriv...

 ;