Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Bedömning av svenska som andraspråk

En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier
Skickas följande arbetsdag

Många elever med annat modersmål än svenska har svårt att nå upp till målen i skolans olika ämnen. Ofta beror det på att deras svenska inte har utvecklats i samma takt som komplexiteten i skolans ämnesundervisning. Här behöver läraren ha ett smidigt analysverktyg till sin hjälp för att kunna få grepp om språknivån och stärka varje elevs språkutveckling. Den här boken presenterar en modell för nivåbedömning i svenska som andra- språk förankrad i Processbarhetsteorin. Författarna beskriver de ...

Många elever med annat modersmål än svenska har svårt att nå upp till målen i skolans olika ämnen. Ofta beror det på att deras svenska inte har utvecklats i samma takt som komplexiteten i skolans ämnesundervisning. Här behöver läraren ha ett smidigt analysverktyg till sin hjälp för att kunna få grepp om språknivån och stärka varje elevs språkutveckling. Den här boken presenterar en modell för nivåbedömning i svenska som andra- språk förankrad i Processbarhetsteorin. Författarna beskriver de grammatiska utvecklingsstadier som har identifierats i svenska och sätter in svenskan i ett större sammanhang genom att inta ett typologiskt perspektiv. De resonerar även kring hur man kan skapa förutsättningar för fortsatt språkutveckling. I boken ingår en lättöverskådlig affisch som visar de olika utvecklingsstegen. Den är tänkt att vara till hjälp både för lärarens analys direkt i talsituationen och för elevens förståelse av den egna språkutvecklingen. I denna andra upplaga av boken ger författarna exempelanalyser på autentiska texter och beskriver metoder för att få fram de språkliga strukturer i elevens språkproduktion som behövs för analysen. De ger också förslag på hur man kan arbeta med eleven efter bedömningen som gjorts utifrån modellen. Boken vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare inom alla skolformer som behöver ett analysverktyg för andraspråksutveckling.

Den presenterade modellen ger lärare ett gott stöd att i sin undervisning skapa likvärdiga förutsättningar för språklig utveckling.

Information

Författare:
Anna Flyman Mattsson Gisela Håkansson
Illustratör:
Ursula Wilby
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144137599
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2021
Artikelnummer:
33603-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
160

Författare

Anna Flyman Mattsson

Anna Flyman Mattsson är fil.dr. i allmän språkvetenskap och docent i svenska som andraspråk vid Lunds universitet. Hennes forskning har bland annat...

Gisela Håkansson

Gisela Håkansson är professor emerita vid Lunds universitet och undervisar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet i Växjö. Hennes intresse för s...

 ;