Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ord och uttryck i språkundervisningen

Skickas följande arbetsdag

Under senare år har forskning om ordinlärning i ett andra eller främmande språk (L2) utvecklats markant. Förklaringen till detta är att ordförrådet har visat sig ha en avgörande betydelse för språkfärdigheten. Samtidigt finns det ännu många obesvarade frågor. För hur många gånger behöver en inlärare egentligen möta ett okänt ord för att lära sig det? Och varför är vanliga, fasta ordkombinationer på målspråket i regel så svåra att använda korrekt? I den här boken sammanfattas den kunskap som ...

Under senare år har forskning om ordinlärning i ett andra eller främmande språk (L2) utvecklats markant. Förklaringen till detta är att ordförrådet har visat sig ha en avgörande betydelse för språkfärdigheten. Samtidigt finns det ännu många obesvarade frågor. För hur många gånger behöver en inlärare egentligen möta ett okänt ord för att lära sig det? Och varför är vanliga, fasta ordkombinationer på målspråket i regel så svåra att använda korrekt? I den här boken sammanfattas den kunskap som forskningen genererat. Författaren beskriver ordinlärningens viktiga roll för språkinlärning och språkfärdighet i ett L2 och introducerar nyckelbegrepp inom området. Här presenteras även praktiska klassrumsövningar som enligt teori och forskning har stor potential att främja ordinlärningen hos eleverna. Ord och uttryck i språkundervisningen vänder sig till ämneslärarstudenter och ämneslärare i engelska, men även till lärare i moderna språk samt master- och forskarstudenter. ”Boken ger språklärare värdefulla insikter baserade på aktuell forskning, och beskriver hur resultaten kan omsättas i en undervisning som gynnar elevernas ordförrådsutveckling.” Christina Lindqvist, professor i franska med inriktning mot språkvetenskap och lärande vid Göteborgs universitet

Boken är ett viktigt bidrag i den svenska kontexten, då den redogör för det aktuella forskningsläget internationellt och diskuterar resultaten med utgångspunkt i inlärning och undervisning av engelska och moderna språk i Sverige. En annan förtjänst är att den innehåller praktiska vokabulärövningar som har visat sig effektiva för ordinlärning i tidigare forskning. Boken är värdefull för både språklärare, lärarstudenter, språkstudenter och språkintresserade i största allmänhet.

Texten väcker tankar och idéer och jag blir inspirerad till att öka mitt fokus på just ordinlärning, ofta är det just tydliga exempel man saknar i utformningen av sin undervisning.

Information

Författare:
Per Wennlund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144139470
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
43055-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
134

Författare

Per Wennlund

Per Wennlund (f.d. Snoder) är fil.dr och lektor i språkdidaktik med inriktning engelska vid Stockholms universitet. Hans forskning rör bl.a. ordinl...

 ;