Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Mötesplatser - texter för svenskämnet

Skickas följande arbetsdag

Svenskämnets klassrum är fyllt av texter – texter som eleverna läser, samtalar om och reflekterar över, texter som eleverna producerar, bearbetar och får bedömda, texter i form av bilder som informerar, underhåller eller övertalar. Mycket av allt det som händer med texter i klassrummet är svåråtkomligt för både lärare och forskare, men kanske just därför så viktigt att belysa ur olika vinklar. I den här boken möts tre forskningsdiscipliner – didaktik, litteraturvetenskap och språkvetenskap – ...

Svenskämnets klassrum är fyllt av texter – texter som eleverna läser, samtalar om och reflekterar över, texter som eleverna producerar, bearbetar och får bedömda, texter i form av bilder som informerar, underhåller eller övertalar. Mycket av allt det som händer med texter i klassrummet är svåråtkomligt för både lärare och forskare, men kanske just därför så viktigt att belysa ur olika vinklar. I den här boken möts tre forskningsdiscipliner – didaktik, litteraturvetenskap och språkvetenskap – som har ett gemensamt intresse i skolans svenskämne och som format dess innehåll och undervisning. Tolv forskare bidrar utifrån sin kunskapstradition med analyser av alltifrån boksamtal, ungdomslitteratur, genreskrivning, multimodalitet i läromedel och lärares litteraturval till elevers utveckling av källkritik och digitala språkbruk. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskolans senare år och på gymnasiet.

      • 9
        Författarpresentationer
      • 13
        Inledning
        • 13
          Svenskämnets mötesplatser
        • 14
          Fram till 1970
        • 16
          1970- och 80-talen
        • 17
          1990-talet och 2000-talets första decennium
        • 19
          2011 nu och framtiden
  • TEMA 1: TEXT OCH LÄSNING
      • 27
        KAPITEL 1 Att ha och inte ha
        • Om kunskap, mätning och deltagande i litteraturundervisning
        • Christian Mehrstam
        • 28
          Ryggrader, styrdokument och traditioner
        • 29
          Cullers litterära kompetens
        • 32
          Torells litterära kompetens
        • 35
          Ytterligare problem med kompetensbegreppet
        • 37
          Ett radikalkonstruktivistiskt alternativ
        • 40
          Mot det dubbla kundperspektivet
      • 47
        KAPITEL 2 Läsandet och sammanhanget
        • Läspositioner i olika ämnen i skolan
        • Åsa af Geijerstam
        • 47
          Inledning och syfte
        • 47
          Teoretisk inramning
        • 49
          Tidigare forskning om läsande och läsförståelse av olika typer av texter
        • 50
          Material
        • 51
          Ett första analytiskt steg – textrörlighet
        • 57
          Resultat textrörlighet
        • 57
          Ett andra analytiskt steg ‒ textrörlighetspositioner
        • 59
          Resultat av textrörlighetspositioner
        • 61
          Sammanfattning och diskussion
  • TEMA 2: TEXT OCH SAMTAL
      • 67
        KAPITEL 3 Texten, läsarna och samtalet
        • Om elevers förhållningssätt till litteratursamtalet som kunskapskälla
        • Michael Tengberg
        • 67
          Inledning
        • 70
          Tidigare forskning
        • 72
          Undersökningen
        • 72
          Metod och material
        • 73
          Analysperspektiv
        • 73
          Resultat
        • 76
          Diskussion
        • 76
          Textförståelse
        • 77
          Monologiska och dialogiska samtal
      • 85
        KAPITEL 4 Samtal som lärandestöd
        • En samtalsanalytisk studie av klassrumsinteraktion
        • Karolina Wirdenäs
        • 85
          Inledning
        • 86
          Samtalsanalys som teori och metod
        • 89
          Materialöversikt och klassrumskontext
        • 93
          Analys
        • 93
          Lärarens iscensättning av modellsamtalet
        • 96
          Lärarens samtalsledning
        • 99
          Lärarens frågor om texten
        • 101
          Elevernas initiativ i samtalet
        • 103
          Avslutningsvis
        • 107
          Bilaga: Transkriptionsprinciper
  • TEMA 3: TEXT OCH GENRE
      • 111
        KAPITEL 5 Genre under förhandling
        • Gymnasister skriver deckare
        • Per Holmberg
        • 112
          Teoretiska utgångspunkter: deckare som genre och textaktiviteter
        • 115
          Material och metod
        • 118
          Deckare som tillägnat lärandeobjekt: elevernas deckarkapitel
        • 121
          Deckare som avsett lärandeobjekt: lärarens betygsättning och kommentarer
        • 123
          Deckare som iscensatt lärandeobjekt: de lästa deckarna och tankekartorna
        • 126
          Didaktiska slutsatser
      • 131
        KAPITEL 6 Att läsa som en detektiv
        • Deckargenrens didaktiska möjligheter
        • Ann Boglind
        • 132
          Syfte
        • 133
          Material och metod
        • 133
          Deckargenren och kreativ läsning
        • 136
          Tonårsdeckarens förhållande till genrekonventionerna
        • 140
          Deckargenren och narrativ fantasi
        • 142
          Magnus Nordins Svart drama
        • 144
          Deckargenren och demokratisk fostran
        • 146
          Mats Wahls Den osynlige
        • 147
          Avslutning
  • TEMA 4: TEXT OCH BILD
      • 155
        KAPITEL 7 Läroboksbilden som resurs i svenskämnets debattunder-visning
        • Ett multimodalitetsperspektiv
        • Anita Norlund
        • 156
          Syfte och frågeställningar
        • 157
          Urval och material
        • 158
          En modell för bildanalys
        • 160
          Analys
        • 160
          1. Den ideationella metafunktionen
        • 164
          2. Den interpersonella metafunktionen
        • 169
          3. Den textuella metafunktionen
        • 171
          Diskussion
        • 175
          Avslutande kommentar
      • 179
        KAPITEL 8 Gränsöverskridande grafiska romaner
        • En hemtam hybridform för unga läsare
        • Mia Österlund
        • 182
          Ungas visuella läskunnighet
        • 183
          Omdebatterad läsning
        • 185
          Rehabiliterad pojkläsare
        • 194
          Uppgörelser med flickskapet
        • 200
          På väg mot nya paradigm
  • TEMA 5: TEXT OCH NYA MEDIER
      • 209
        KAPITEL 9 ”Till salu: Bit av runsten”
        • Om literacy, källkritik och digital visdom i ett nytt medielandskap
        • Christina Olin-Scheller
        • 211
          Berättande och textbegrepp i omvandling
        • 213
          Literacies i det nya medielandskapet
        • 216
          Kollektivt lärande
      • 223
        KAPITEL 10 Digitalt språkbruk – vad är det?
        • En analys av en artonårings språkliga val
        • Theres Bellander
        • 224
          Tidigare studier om ungdomars språkanvändning
        • 225
          Teoretiska utgångspunkter och analytiska verktyg
        • 227
          Analys av Gustavs språkbruk utifrån verksamhetsramar, mål och roller
        • 228
          Gustavs digitala kommunikation
        • 231
          Jämförelse med muntlig interaktion i hemmet
        • 233
          Jämförelse med muntlig interaktion på arbetsplatsen
        • 235
          Jämförelse med texttypen rapplåt
        • 238
          Målens, rollernas och teknikens betydelse för Gustavs språkbruk
  • TEMA 6: TEXT OCH VÄRLDEN
      • 245
        KAPITEL 11 Textval i en global värld
        • Lärares tankar om val av texter i svenska på gymnasiet
        • Lotta Bergman
        • 246
          Utbildningspolitik och tidigare forskning
        • 249
          Metod
        • 251
          Tradition och förändring
        • 253
          Gemensam läsning och bearbetning
        • 255
          Läsning som utmanar
        • 257
          Pluralism med förhinder
        • 260
          Avslutande diskussion
      • 265
        KAPITEL 12 Sverige = Världen?
        • 2011
          Svensk samtidsrealistisk ungdomsroman
        • Anna Nordenstam
        • 266
          Syfte och frågeställningar
        • 268
          Ungdomslitteratur – ett svårdefinierat begrepp
        • 271
          Urval, metod, material
        • 273
          Analys
        • 273
          Utlandsresor
        • 277
          Om världen i Sverige
        • 279
          Avslutande reflektion
      • 285
        Sakregister

Information

Redaktörer:
Ann Boglind Per Holmberg Anna Nordenstam
Kapitelförfattare:
Theres Bellander Lotta Bergman Åsa af Geijerstam Christian Mehrstam Anita Norlund Christina Olin-Scheller Michael Tengberg Karolina Wirdenäs Mia Österlund
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144077802
Utgivningsår:
2014
Artikelnummer:
35937-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
288

Författare

Ann Boglind

Ann Boglind är universitetslektor i svenskämnets didaktik vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion vid Göteborgs universitet. Hon...

Per Holmberg

Per Holmberg är professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning vid Göteborgs universitet. Hans forskningsintressen spänner från...

Anna Nordenstam

Anna Nordenstam är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet och professor i svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska un...

Theres Bellander

Theres Bellander är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Stockholms universitet. I sin forskning har hon bland annat intresserat sig för l...

Lotta Bergman

Lotta Bergman är docent i svenska med didaktisk inriktning och verksam vid Malmö universitet på Institutionen för kultur, språk, medier (KSM). Hon ...

Åsa af Geijerstam

Åsa af Geijerstam är fil.dr i lingvistik och universitetslektor i didaktik med inriktning svenska vid Uppsala universitet. Hennes forskningsintress...

Christian Mehrstam

Christian Mehrstam är lektor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktning på Högskolan Väst. Mehrstams forskning rör populärlitteratur, litteratu...

Anita Norlund

Anita Norlund är fil.dr i ämnesdidaktik med inriktning mot svenskämnet och universitetslektor vid Högskolan i Borås. Norlund har disputerat med avh...

Christina Olin-Scheller

Christina Olin-Scheller är professor i litteraturvetenskapens didaktik och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. I sin forsknin...

Michael Tengberg

Michael Tengberg är docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Hans forskning handlar om läsning i vid bemärkelse och om skolans läs­un...

Karolina Wirdenäs

Karolina Wirdenäs är fil.dr och universitetslektor i svenska vid Institutionen för svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet. Hon disputer...

Mia Österlund

Mia Österlund är docent i litteraturvetenskap vid Helsingfors universitet, verksam som universitetslärare vid Åbo Akademi samt projektledare vid Sv...

 ;