Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Läsning, skrivande, samtal

Textarbete i svenska på gymnasiet
Skickas följande arbetsdag

Läsning, skrivande, samtal

Textarbete i svenska på gymnasiet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Varje svensklärare har som sin uppgift att stödja och utveckla unga människors språk och genom läsning och samtal hjälpa till att vidga gränserna för deras omvärldsuppfattning. Det är en ansvarsfull uppgift som många gånger kan verka nästan omöjlig. I ämnesplanerna för gymnasieskolan ses arbetet med texter som det centrala i svenskämnet. Men vad innebär det att arbeta med texter? Hur kan man iscensätta aktiviteter som upplevs som meningsfulla, språkutvecklande, lustfyllda och kreativa och som...

Varje svensklärare har som sin uppgift att stödja och utveckla unga människors språk och genom läsning och samtal hjälpa till att vidga gränserna för deras omvärldsuppfattning. Det är en ansvarsfull uppgift som många gånger kan verka nästan omöjlig. I ämnesplanerna för gymnasieskolan ses arbetet med texter som det centrala i svenskämnet. Men vad innebär det att arbeta med texter? Hur kan man iscensätta aktiviteter som upplevs som meningsfulla, språkutvecklande, lustfyllda och kreativa och som samtidigt leder till kunskapsutveckling i språk och litteratur? I boken ger författarna en mängd förslag på undervisning som öppnar upp för litteraturläsning och samtal, de presenterar aktiviteter som utvecklar elevernas skrivande samt diskuterar frågor som rör respons och bedömning. Författarna anlägger ett dialogiskt och analytiskt perspektiv på lärande och språkutveckling och visar hur en genomtänkt teori kan ligga till grund för stimulerande undervisning. Den andra upplagan är uppdaterad med ytterligare aspekter på samtal om litteratur, vetenskapligt skrivande samt bedömning och betyg-­ sättning i svenskämnet. Läsning, skrivande, samtal inspirerar till förändring och utveckling av svenskundervisningen på gymnasiets studie- och yrkesförberedande program och vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare i svenska.

Denna andra upplaga innehåller fler och viktiga aspekter på litteratursamtal, vetenskapligt skrivande samt bedömning och betyg. I huvudsak vill författarna inspirera till utveckling och förändring av gymnasiets svenskundervisning och bokens innehåll uppfyller utan tvekan detta.

Information

Författare:
Birgitta Bommarco Suzanne Parmenius Swärd
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120805
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
33949-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
228

Författare

Birgitta Bommarco

Birgitta Bommarco är fil.dr i svenska med didaktisk inriktning. Hon har i sin forskning särskilt intresserat sig för ungdomars skrivutveckling och ...

Suzanne Parmenius Swärd

Suzanne Parmenius Swärd är fil.dr och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning. Hon har särskilt intresserat sig för skrivdidaktik, te...

 ;

Varje svensklärare har som sin uppgift att stödja och utveckla unga människors språk och genom läsning och samtal hjälpa till att vidga gränserna för deras omvärldsuppfattning. Det är en ansvarsfull uppgift som många gånger kan verka nästan omöjlig. I ämnesplanerna för gymnasieskolan ses arbetet med texter som det centrala i svenskämnet. Men vad innebär det att arbeta med texter? Hur kan man iscensätta aktiviteter som upplevs som meningsfulla, språkutvecklande, lustfyllda och kreativa och som...

Varje svensklärare har som sin uppgift att stödja och utveckla unga människors språk och genom läsning och samtal hjälpa till att vidga gränserna för deras omvärldsuppfattning. Det är en ansvarsfull uppgift som många gånger kan verka nästan omöjlig. I ämnesplanerna för gymnasieskolan ses arbetet med texter som det centrala i svenskämnet. Men vad innebär det att arbeta med texter? Hur kan man iscensätta aktiviteter som upplevs som meningsfulla, språkutvecklande, lustfyllda och kreativa och som samtidigt leder till kunskapsutveckling i språk och litteratur? I boken ger författarna en mängd förslag på undervisning som öppnar upp för litteraturläsning och samtal, de presenterar aktiviteter som utvecklar elevernas skrivande samt diskuterar frågor som rör respons och bedömning. Författarna anlägger ett dialogiskt och analytiskt perspektiv på lärande och språkutveckling och visar hur en genomtänkt teori kan ligga till grund för stimulerande undervisning. Den andra upplagan är uppdaterad med ytterligare aspekter på samtal om litteratur, vetenskapligt skrivande samt bedömning och betygsättning i svenskämnet. Läsning, skrivande, samtal inspirerar till förändring och utveckling av svenskundervisningen på gymnasiets studie- och yrkesförberedande program och vänder sig till såväl blivande som verksamma lärare i svenska.

Information

Författare:
Birgitta Bommarco Suzanne Parmenius Swärd
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174006
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
33949-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Birgitta Bommarco

Birgitta Bommarco är fil.dr i svenska med didaktisk inriktning. Hon har i sin forskning särskilt intresserat sig för ungdomars skrivutveckling och ...

Suzanne Parmenius Swärd

Suzanne Parmenius Swärd är fil.dr och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning. Hon har särskilt intresserat sig för skrivdidaktik, te...

 ;