
Läsförståelse i teori och praktik
Information
Översättare:
Ulrika JakobssonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144051291Utgivningsår:
2008Artikelnummer:
33144-01Upplaga:
FörstaSidantal:
264Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för högstadiet.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala, för Gy och Vux.
Här hittar du läromedel, tryckta såväl som digitala för förskoleklass till sjätte klass.
Hitta alltVår kurslitteratur bygger på vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och målgruppsanpassade pedagogiska upplägg. Den tas fram i nära samverkan med företrädare för universitet och högskola och skrivs av välmeriterade författare.
Hitta alltHär hittar du litteratur, utbildningar och digitala informationstjänster för din kompetensutveckling. Våra produkter grundar sig på aktuell forskning förmedlad på ett inspirerande och verksamhetsnära sätt.
Hitta alltHär hittar du som student kurslitteratur, tips och inspiration om våra böcker och produkter.
Hitta alltVåra författare är vår viktigaste resurs. Bland dessa hittar du forskare, undervisande lärare och experter inom en rad ämnen. Kanske vill du bli en av dem?
Hitta alltPriserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
inkl. moms
Exkl. moms: 315 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 315 kr
Läsförståelse är en kompetens som är helt avgörande i ett kunskapssamhälle som vårt. Det gäller inte bara inom skolan, där förståelse av olika typer av texter är en viktig sida av elevernas förmåga att tillägna sig kunskap. Att kunna läsa med förståelse och förstånd är minst lika betydelsefullt utanför utbildningssystemet för ett fullvärdigt deltagande i arbetsliv och samhälle. Ändå kommer undervisning i läsförståelsestrategier ofta på undantag, det vill säga eleverna blir inte tillräckligt u...
Läs merLäsförståelse är en kompetens som är helt avgörande i ett kunskapssamhälle som vårt. Det gäller inte bara inom skolan, där förståelse av olika typer av texter är en viktig sida av elevernas förmåga att tillägna sig kunskap. Att kunna läsa med förståelse och förstånd är minst lika betydelsefullt utanför utbildningssystemet för ett fullvärdigt deltagande i arbetsliv och samhälle. Ändå kommer undervisning i läsförståelsestrategier ofta på undantag, det vill säga eleverna blir inte tillräckligt uppmärksammade på hur viktigt det är att göra en målinriktad strategisk insats för att förstå texterna de läser. Hur gör man då som lärare för att genomföra en sådan undervisning? Vilka teoretiska insikter måste man ha för att undervisningen i läsförståelse ska bli framgångsrik? I bokens tio kapitel diskuteras vad det egentligen innebär att förstå det man läser, bland annat ur utvecklingspsykologiskt och minoritetsspråkligt perspektiv. Författarna ger här en bred och forskningsgrundad introduktion till läsförståelse, men också en mängd praktiska riktlinjer för dem som ska planlägga och genomföra undervisning i läsförståelse för elever i olika åldrar och med olika förutsättningar.
StängFörfattare:
Ivar BråtenÖversättare:
Ulrika JakobssonSpråk:
SvenskaISBN:
9789144051291Utgivningsår:
2008Artikelnummer:
33144-01Upplaga:
FörstaSidantal:
264För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.