Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Psykoterapi
Förord av Lars-Gunnar Lundh 11
Förord 13
Bakgrund till boken 17
Del I Utgångspunkter och teoretiska grunder
1. Några definitioner och klargöranden 29
Scheman och inre arbetsmodeller 33
Terapeutens inre arbetsmodell 34
2. Kontextuell och medicinsk modell 37
Historisk bakgrund 39
Den medicinska modellen 40
Den kontextuella modellen 41
Evidensbaserad behandling och praktik 45
3. Psykoterapeutiska inriktningar 49
Psykoanalys och psykodynamisk psykoterapi (PDT) 53
Första vågen 55
Andra vågen 56
Tredje vågen 57
Kognitiv beteendeterapi (KBT) 58
Första vågen 58
Andra vågen 59
Tredje vågen 60
Humanistisk och existentiell terapi 60
Interpersonell psykoterapi (IPT) 63
Systemiskt perspektiv 64
4. Fortsatt utveckling av psykoterapin och krav på evidens 67
Krav på evidens 70
Utbildning med en strävan mot terapeutens observerbara förmågor 72
Intresset för psykoterapeutyrket ökar 74
5. Gemensamma grunder i psykoterapi 75
Hur utvecklas en god psykoterapeut? 81
Vad är terapeutisk skicklighet? 82
Olika vägar att nå kunskap i psykoterapi – specifik metod eller generell kunskap 86
Gemensamma faktorer 87
6. Med fokus på affekt 89
Affekt och kognition – hönan eller ägget? 91
Evolutionsperspektivet på affekter 92
Affekt, emotion, känsla 93
Andra emotionsteorier 94
Att kommunicera känslouttryck 97
Affektiv neurovetenskap 98
Affekter i psykoterapi – en kort historik 100
Systematisk desensibilisering inom BT 102
Affektfokuserade behandlingsformer inom KBT 102
Affektfokuserade behandlingsformer inom PDT 103
Affektfokuserade behandlingsformer inom humanistisk psykoterapi 105
Bidrag från spädbarnsforskning 106
Positiv psykologi – med fokus på positiva affekter 106
Del II Sex kärnkompetenser
7. Kompetens 1: Sammanhängande teoretisk modell 113
Att formulera och tillämpa en sammanhängande teoretisk modell för att förstå och vägleda behandlingen
Psykisk ohälsa – tre psykobiologiska arbetsmodeller 115
Affekt- och anknytningsteori 117
Stress och sårbarhet 119
Transdiagnostiskt perspektiv 122
Klinisk beskrivning för att åskådliggöra bokens kompetensområden 123
Fallet Johanna 124
Summering av kompetens 1: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 130
8. Kompetens 2: Den terapeutiska relationen 131
Att skapa och behålla den terapeutiska relationen
Alliansen och relationen – två skilda men också sammanhängande begrepp 134
Med fokus på relationen i psykodynamisk teori 136
Klientcentrerad terapi och fortsatt utveckling av psykoterapeutrollen 138
Med fokus på relationen inom KBT 140
Mindfulness och compassion – ytterligare bidrag till den terapeutiska relationen 141
Relationens betydelse inom IPT 143
När problem uppstår i den terapeutiska relationen 144
Motstånd och ambivalens 146
Överföring och motöverföring 150
Vissa klientgrupper skapar starkare reaktioner hos psykoterapeuten 153
Att arbeta med överförings- och motöverföringsreaktioner 155
Avbrott i alliansen 156
Fallet Johanna 159
Summering av kompetens 2: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 160
9. Kompetens 3: Bedömning och konceptualisering 163
Att göra klinisk bedömning och konceptualisering
Flera komponenter i en konceptualisering 166
Det första orienterande samtalet 170
En förtroendefull relation är en förutsättning för bedömningen 172
Vad behöver terapeuten veta för att formulera mål och behandlingsplan? 173
Att identifiera problem och kartlägga hinder 174
Att bedriva orienterande samtal 177
Att undersöka och lyfta fram resurser och styrkor 180
Reflektioner från arbetet i terapin med Johanna 181
Summering av kompetens 3: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 183
10. Kompetens 3, fortsättning: Bedömning och konceptualisering 185
Konceptualisering, behandlingsplan och att genomföra behandlingen
Fem perspektiv på konceptualisering 187
Första perspektivet: Beteendeanalys 188
Beteendeanalys applicerad i terapin med Johanna 190
Andra perspektivet: Kognitiv och metakognitiv teori 191
Konceptualisering enligt kognitiv teori applicerad i terapin med Johanna 193
Konceptualisering enligt metakognitiv teori applicerad i terapin med Johanna 194
Tredje perspektivet: Anknytning och mentalisering 195
Anknytnings- och mentaliseringsteori applicerad i terapin med Johanna 199
Interpersonell teori applicerad i terapin med Johanna 202
Fjärde perspektivet: Relationella kärnkonfliktsteman 203
CCRT applicerat i terapin med Johanna 206
Femte perspektivet: Emotionell reglering och processande 207
APT applicerat i terapin med Johanna 211
UP applicerat i terapin med Johanna 216
Likheter och olikheter i de fem olika konceptualiseringarna 217
Summering av kompetens 3: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 218
11. Kompetens 4: Strategier och interventioner 221
Att utföra behandlingen och välja strategier och interventioner
Att behålla ett terapeutiskt fokus 224
Övergripande mål, fokus och strategier inom olika teoriinriktningar 225
Strategier och tekniker 225
Decentrering och experentiell exponering: två övergripande förändringsstrategier 229
Decentrering 229
Exempel på decentrering i terapin med Johanna 231
Exponering 233
Exempel på känslomässig exponering i terapin med Johanna 237
Några gemensamma tekniker 240
Psykopedagogiska interventioner 240
Systematisk feedback 245
Skattningsskalor och observation 249
Videoinspelningar 254
Interventioner som stärker mentaliseringsförmågan 255
Exempel på mentaliseringsstärkande interventioner i terapin med Johanna 259
Interventioner som stärker upplevelsen av intersubjektivitet 260
Intersubjektivitet inom PDT 260
Intersubjektivitet inom KBT 262
Interventioner som stärker intersubjektiviteten i terapin med Johanna 263
Interventioner vid arbete med compassion 264
Compassion och intersubjektivitet 266
Varför compassion just nu? 266
Olika sätt att arbeta med dimensionen medkänsla 267
Exempel på interventioner med fokus på självkänslan i terapin med Johanna 269
Interventioner som förstärker förmågan till metakognition 270
Exempel på interventioner som kan stärka Johannas metakognitiva förmåga 271
Summering av kompetens 4: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 273
12. Kompetens 5: Avslutning och utvärdering 275
Att avsluta och utvärdera psykoterapin
När avslutas en psykoterapi? 278
Hur avslutas en psykoterapi? 279
Återfallsprevention: en viktig del i avslutningsarbetet 283
Fortsatt utveckling hos klienten efter avslutad terapi 284
Reflektioner över avslutningsprocessen i terapin med Johanna 285
Utmaningar för psykoterapeuten under avslutningen av en terapi 289
Egna obearbetade separationer 290
Svårighet med närhet och tacksamhet 290
Känsla av eget misslyckande 291
Behov av gott självomhändertagande 292
Summering av kompetens 5: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 292
13. Kompetens 6: Intersektionalitet, kultur och etik 295
Medvetenhet om intersektionalitet, kulturell påverkan samt etiska aspekter
Intersektionalitet i Sverige 299
Intersektionalitet och psykoterapi 300
Marginalisering – en riskfaktor såväl som skyddsfaktor för psykisk hälsa 302
Vikten av att reflektera över ojämlikhet och maktstrukturer i psykoterapi 303
Bedömning av olika kulturella aspekter 305
Skräddarsydd fallformulering och behandlingsplan 306
Etik i psykoterapi 307
Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd 308
Psykoterapeutens etiska kompetens 309
Första principen: respekt för individens rättigheter och värdighet 309
Andra principen: yrkesmässig kompetens 310
Tredje principen: ansvar 311
Fjärde principen: yrkesmässig integritet 311
Intersektionella och etiska reflektioner i terapin med Johanna 312
Summering av kompetens 6: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 313
Del III
Utveckling av terapeuter och målmedveten träning
14. Terapeututveckling över tid 317
Utvecklingen av ett professionellt själv 319
Nybörjarstadiet 320
Imitationsstadiet 320
Det villkorligt autonoma stadiet 321
Utforskningsstadiet 322
Integrationsstadiet 322
Det erfarna professionella stadiet 323
Integritetsstadiet 324
Reflektion över terapeututveckling 325
15. Utbildning av psykoterapeuter och målmedveten träning 327
Målmedveten träning för att kultivera terapeutiska förmågor 332
Målmedveten träning av generella förmågor 333
Målmedveten träning i att utöka de inre förmågorna 337
Att evidensbasera psykoterapeuten 340
Livslångt lärande 341
Slutord 345
Referenser 347
Åskådliggörandet av kompetenserna som återfinns inom olika terapiinriktningar, exempelvis KBT och IPT, gör att boken sannolikt kommer att inspirera både de under utbildning och de sedan länge yrkesverksamma.
Vilken fantastisk bok!! Under min basutbildning i psykoterapi har jag tänkt att det borde finnas en bok som tar nybörjarna steg-för-steg in i psykoterapiskrået. Det har inte funnits nån sån bok förrän nu. Denna bok fyller verkligen ett behov.
kommer helt rätt i tid och innehåller ett perspektiv som diskuteras mycket internationellt. Det integrativa perspektivet är nödvändigt för att förhindra begränsningen i en enda metodinriktning. Boken kommer att vara en ögonöppnare för många och jag hoppas den blir ett standardverk på alla psykoterapiutbildningar.
Jag önskar att er bok hade funnits när jag började min psykoterapeutbana. Den fångar på så ett enkel, lätt förståligt och mycket tydligt sätt något som är verkligen komplext. Jag tycker att ni fångat det centrala, satt det i ett sammanhang och gjort det begripligt på ett väl strukturerat sätt. Modellen över de 6 kärnkompetenserna var verkligen hjälpsam för mig som läsare. Det var också roligt att läsa beskrivningar utifrån olika teoretiska modeller, vilket gör att man enkelt för en helhetsbild över psykoterapifältet. Boken borde finnas med som en introduktion på alla grundutbildningar i psykoterapi men är också läsvärd för mer erfarna psykoterapeuter.
Vill du veta mer?
Information
- Författare:
- Leif Havnesköld Birgitta Elmquist
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144117607
- Utgivningsår:
- 2020
- Artikelnummer:
- 39499-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 380