Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Psykoterapi

De sex grundläggande kompetenserna
Skickas följande arbetsdag

Denna bok handlar om psykoterapi. Den skiljer sig dock från många andra metodböcker i ämnet genom att den inte utgår från en specifik inriktning, metod eller skolbildning. I stället beskrivs sex empiriskt grundade kärnkompetenser som, oavsett inriktning, är gemensamma för det goda kliniska arbetet. Boken presenterar dessa kärnkompetenser och hur de kan utvecklas under hela den psykoterapeutiska karriären. De handlar om: • att kunna tillämpa en teoretiskt övergripande, sammanhållen förklari...

Denna bok handlar om psykoterapi. Den skiljer sig dock från många andra metodböcker i ämnet genom att den inte utgår från en specifik inriktning, metod eller skolbildning. I stället beskrivs sex empiriskt grundade kärnkompetenser som, oavsett inriktning, är gemensamma för det goda kliniska arbetet. Boken presenterar dessa kärnkompetenser och hur de kan utvecklas under hela den psykoterapeutiska karriären. De handlar om: • att kunna tillämpa en teoretiskt övergripande, sammanhållen förklaringsmodell för personlighetsutveckling • och psykopatologi • att kunna skapa och bevara en god terapeutisk relation • att ha en modell för klinisk bedömning och konceptualisering • att genomföra själva behandlingen och att använda strategier och interventioner • att kunna avsluta och evaluera behandlingen • att vara medveten om intersektionalitet samt kulturella och etiska aspekters påverkan i psykoterapi. Psykoterapi - de sex grundläggande kompetenserna riktar sig till blivande psykoterapeuter under olika faser av sin utbildning i psykoterapi, blivande psykologer samt till kliniskt verksamma psykologer och psykoterapeuter. Den kan också fungera som stöd och inspiration för lärare och handledare i psykoterapi.

Förord av Lars-Gunnar Lundh 11

Förord 13

Bakgrund till boken 17

Del I Utgångspunkter och teoretiska grunder

1. Några definitioner och klargöranden 29

Scheman och inre arbetsmodeller 33

Terapeutens inre arbetsmodell 34

2. Kontextuell och medicinsk modell 37

Historisk bakgrund 39

Den medicinska modellen 40

Den kontextuella modellen 41

Evidensbaserad behandling och praktik 45

3. Psykoterapeutiska inriktningar 49

Psykoanalys och psykodynamisk psykoterapi (PDT) 53

Första vågen 55

Andra vågen 56

Tredje vågen 57

Kognitiv beteendeterapi (KBT)  58

Första vågen 58

Andra vågen 59

Tredje vågen 60

Humanistisk och existentiell terapi  60

Interpersonell psykoterapi (IPT) 63

Systemiskt perspektiv 64

4. Fortsatt utveckling av psykoterapin och krav på evidens 67

Krav på evidens 70

Utbildning med en strävan mot terapeutens observerbara förmågor 72

Intresset för psykoterapeutyrket ökar 74

5. Gemensamma grunder i psykoterapi 75

Hur utvecklas en god psykoterapeut? 81

Vad är terapeutisk skicklighet? 82

Olika vägar att nå kunskap i psykoterapi – specifik metod eller generell kunskap 86

Gemensamma faktorer 87

6. Med fokus på affekt 89

Affekt och kognition – hönan eller ägget?  91

Evolutionsperspektivet på affekter  92

Affekt, emotion, känsla 93

Andra emotionsteorier 94

Att kommunicera känslouttryck 97

Affektiv neurovetenskap 98

Affekter i psykoterapi – en kort historik  100

Systematisk desensibilisering inom BT 102

Affektfokuserade behandlingsformer inom KBT 102

Affektfokuserade behandlingsformer inom PDT 103

Affektfokuserade behandlingsformer inom humanistisk psykoterapi  105

Bidrag från spädbarnsforskning 106

Positiv psykologi – med fokus på positiva affekter 106

Del II Sex kärnkompetenser

7. Kompetens 1: Sammanhängande teoretisk modell 113

Att formulera och tillämpa en sammanhängande teoretisk modell för att förstå och vägleda behandlingen

Psykisk ohälsa – tre psykobiologiska arbetsmodeller 115

Affekt- och anknytningsteori 117

Stress och sårbarhet 119

Transdiagnostiskt perspektiv 122

Klinisk beskrivning för att åskådliggöra bokens kompetensområden 123

Fallet Johanna  124

Summering av kompetens 1: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 130

8. Kompetens 2: Den terapeutiska relationen 131

Att skapa och behålla den terapeutiska relationen

Alliansen och relationen – två skilda men också sammanhängande begrepp 134

Med fokus på relationen i psykodynamisk teori 136

Klientcentrerad terapi och fortsatt utveckling av psykoterapeutrollen 138

Med fokus på relationen inom KBT 140

Mindfulness och compassion – ytterligare bidrag till den terapeutiska relationen 141

Relationens betydelse inom IPT  143

När problem uppstår i den terapeutiska relationen 144

Motstånd och ambivalens 146

Överföring och motöverföring 150

Vissa klientgrupper skapar starkare reaktioner hos psykoterapeuten 153

Att arbeta med överförings- och motöverföringsreaktioner 155

Avbrott i alliansen 156

Fallet Johanna 159

Summering av kompetens 2: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 160

9. Kompetens 3: Bedömning och konceptualisering 163

Att göra klinisk bedömning och konceptualisering

Flera komponenter i en konceptualisering 166

Det första orienterande samtalet 170

En förtroendefull relation är en förutsättning för bedömningen 172

Vad behöver terapeuten veta för att formulera mål och behandlingsplan? 173

Att identifiera problem och kartlägga hinder  174

Att bedriva orienterande samtal 177

Att undersöka och lyfta fram resurser och styrkor 180

Reflektioner från arbetet i terapin med Johanna 181

Summering av kompetens 3: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 183

10. Kompetens 3, fortsättning: Bedömning och konceptualisering 185

Konceptualisering, behandlingsplan och att genomföra behandlingen

Fem perspektiv på konceptualisering 187

Första perspektivet: Beteendeanalys  188

Beteendeanalys applicerad i terapin med Johanna 190

Andra perspektivet: Kognitiv och metakognitiv teori 191

Konceptualisering enligt kognitiv teori applicerad i terapin med Johanna 193

Konceptualisering enligt metakognitiv teori applicerad i terapin med Johanna 194

Tredje perspektivet: Anknytning och mentalisering 195

Anknytnings- och mentaliseringsteori applicerad i terapin med Johanna 199

Interpersonell teori applicerad i terapin med Johanna 202

Fjärde perspektivet: Relationella kärnkonfliktsteman 203

CCRT applicerat i terapin med Johanna 206

Femte perspektivet: Emotionell reglering och processande 207

APT applicerat i terapin med Johanna 211

UP applicerat i terapin med Johanna 216

Likheter och olikheter i de fem olika konceptualiseringarna 217

Summering av kompetens 3: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 218

11. Kompetens 4: Strategier och interventioner 221

Att utföra behandlingen och välja strategier och interventioner

Att behålla ett terapeutiskt fokus  224

Övergripande mål, fokus och strategier inom olika teoriinriktningar 225

Strategier och tekniker 225

Decentrering och experentiell exponering: två övergripande förändringsstrategier 229

Decentrering 229

Exempel på decentrering i terapin med Johanna 231

Exponering 233

Exempel på känslomässig exponering i terapin med Johanna 237

Några gemensamma tekniker 240

Psykopedagogiska interventioner 240

Systematisk feedback 245

Skattningsskalor och observation 249

Videoinspelningar 254

Interventioner som stärker mentaliseringsförmågan 255

Exempel på mentaliseringsstärkande interventioner i terapin med Johanna 259

Interventioner som stärker upplevelsen av intersubjektivitet 260

Intersubjektivitet inom PDT 260

Intersubjektivitet inom KBT 262

Interventioner som stärker intersubjektiviteten i terapin med Johanna 263

Interventioner vid arbete med compassion 264

Compassion och intersubjektivitet 266

Varför compassion just nu? 266

Olika sätt att arbeta med dimensionen medkänsla 267

Exempel på interventioner med fokus på självkänslan i terapin med Johanna 269

Interventioner som förstärker förmågan till metakognition 270

Exempel på interventioner som kan stärka Johannas metakognitiva förmåga 271

Summering av kompetens 4: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 273

12. Kompetens 5: Avslutning och utvärdering 275

Att avsluta och utvärdera psykoterapin

När avslutas en psykoterapi?  278

Hur avslutas en psykoterapi? 279

Återfallsprevention: en viktig del i avslutningsarbetet  283

Fortsatt utveckling hos klienten efter avslutad terapi 284

Reflektioner över avslutningsprocessen i terapin med Johanna 285

Utmaningar för psykoterapeuten under avslutningen av en terapi 289

Egna obearbetade separationer 290

Svårighet med närhet och tacksamhet 290

Känsla av eget misslyckande 291

Behov av gott självomhändertagande 292

Summering av kompetens 5: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 292

13. Kompetens 6: Intersektionalitet, kultur och etik 295

Medvetenhet om intersektionalitet, kulturell påverkan samt etiska aspekter

Intersektionalitet i Sverige 299

Intersektionalitet och psykoterapi 300

Marginalisering – en riskfaktor såväl som skyddsfaktor för psykisk hälsa 302

Vikten av att reflektera över ojämlikhet och maktstrukturer i psykoterapi 303

Bedömning av olika kulturella aspekter 305

Skräddarsydd fallformulering och behandlingsplan 306

Etik i psykoterapi 307

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd  308

Psykoterapeutens etiska kompetens 309

Första principen: respekt för individens rättigheter och värdighet  309

Andra principen: yrkesmässig kompetens 310

Tredje principen: ansvar 311

Fjärde principen: yrkesmässig integritet 311

Intersektionella och etiska reflektioner i terapin med Johanna 312

Summering av kompetens 6: Vad terapeuten särskilt bör tänka på 313

Del III 
 Utveckling av terapeuter och målmedveten träning

14. Terapeututveckling över tid 317

Utvecklingen av ett professionellt själv 319

Nybörjarstadiet 320

Imitationsstadiet 320

Det villkorligt autonoma stadiet 321

Utforskningsstadiet 322

Integrationsstadiet 322

Det erfarna professionella stadiet 323

Integritetsstadiet 324

Reflektion över terapeututveckling 325

15. Utbildning av psykoterapeuter och målmedveten träning 327

Målmedveten träning för att kultivera terapeutiska förmågor 332

Målmedveten träning av generella förmågor 333

Målmedveten träning i att utöka de inre förmågorna 337

Att evidensbasera psykoterapeuten 340

Livslångt lärande 341

Slutord 345

Referenser 347

Åskådliggörandet av kompetenserna som återfinns inom olika terapiinriktningar, exempelvis KBT och IPT, gör att boken sannolikt kommer att inspirera både de under utbildning och de sedan länge yrkesverksamma.

Vilken fantastisk bok!! Under min basutbildning i psykoterapi har jag tänkt att det borde finnas en bok som tar nybörjarna steg-för-steg in i psykoterapiskrået. Det har inte funnits nån sån bok förrän nu. Denna bok fyller verkligen ett behov.

kommer helt rätt i tid och innehåller ett perspektiv som diskuteras mycket internationellt. Det integrativa perspektivet är nödvändigt för att förhindra begränsningen i en enda metodinriktning. Boken kommer att vara en ögonöppnare för många och jag hoppas den blir ett standardverk på alla psykoterapiutbildningar.

Jag önskar att er bok hade funnits när jag började min psykoterapeutbana. Den fångar på så ett enkel, lätt förståligt och mycket tydligt sätt något som är verkligen komplext. Jag tycker att ni fångat det centrala, satt det i ett sammanhang och gjort det begripligt på ett väl strukturerat sätt. Modellen över de 6 kärnkompetenserna var verkligen hjälpsam för mig som läsare. Det var också roligt att läsa beskrivningar utifrån olika teoretiska modeller, vilket gör att man enkelt för en helhetsbild över psykoterapifältet. Boken borde finnas med som en introduktion på alla grundutbildningar i psykoterapi men är också läsvärd för mer erfarna psykoterapeuter.

Information

Författare:
Leif Havnesköld Birgitta Elmquist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144117607
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
39499-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
380

Författare

Leif Havnesköld

Leif Havnesköld (1949-2017) var legitimerad psykolog och psykoterapeut samt fd rektor på SAPU (Stockholms akademi för psykoterapiutbildning). Han v...

Birgitta Elmquist

Birgitta Elmquist är socionom, leg. psykoterapeut och utbildad lärare/handledare i psykoterapi. Hon har internationell certifiering i affektfokuser...

 ;