
Psykolog i skolan
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord
- 13Förord 2
- Staffan Selander
- 19KAPITEL 1 Mot en samlad elevhälsa
- Åsa Backlund
- 20Elevhälsans resurser och aktörer
- 23Elevhälsoarbetets organisering
- 27Arbetets inriktning
- 29Utmaningar för elevhälsan – en sammanfattande diskussion
- 30Referenser
- 35KAPITEL 2 Skolpsykologers professionsutveckling
- Elinor Schad
- 37Bakgrund
- 38Problemområden
- 38Tveksamt arbetssätt
- 40Avståendet mellan teori och praktik
- 41Lärmiljön som problem
- 41Bristande ledarskap
- 42Att staka ut en riktning
- 45Från skolhälsovård och särskild elevvård till en samlad elevhälsa
- 50Vägvalets tid
- 52Referenser
- 55KAPITEL 3 Skolans uppdrag, styrning, regelverk och ansvarsfördelning
- Anita Magni-Olsson, Jan Olsson och Elinor Schad
- 55Svensk skolhistoria
- 57Att styra skola och förskola
- 59Ansvarsfördelning
- 60Statens övergripande ansvar
- 61Kommunens ansvar
- 62Förskolans och skolans ansvar
- 65KAPITEL 4 Vision och verklighet
- 66Skolan – en del av och en spegel av samhället
- 66Viktiga frågor att ta ställning till
- 67En komplex värld – ställer krav på tydlighet
- 68Komplicerad gränsdragning mellan stat och kommun
- 69Förskola och skola – likheter och olikheter
- 70Yrkesskicklighet och mänsklig mognad
- 71Att förtjäna sin auktoritet
- 72Pedagogens kraft och förmåga
- 73Rektor – elevens främsta företrädare
- 73Rektors ansvar för ämneskompetens
- 74Möjligheter
- 75KAPITEL 5 Etik och juridik
- Ulla Ek och Susanne Linder
- 75Etik och juridik
- 78Legitimation och yrkesansvar
- 79Lagar för psykologer
- 83Offentlighet och sekretess
- 88Sekretess
- 106Att föra journal
- 122Referenser
- 123KAPITEL 6 Den etiska relationen i klassrummet
- Anders Holmgren
- 123Etiska ögonblicksbilder
- 127Etik som relation
- 131Den etiska relationens sårbarhet
- 134Det ömsesidiga beroendet
- 136Ansiktets språk
- 140Den asymmetriska relationen
- 143Avslutande reflektioner
- 145Referenser
- 147KAPITEL 7 Skolan och familjen i salutogent samspel
- Britta Liljegren
- 147Utveckling och lärande i systemiskt perspektiv
- 150Samspelsmodell för psykologarbete
- 152Del I: Samspelsteori för skola och familj
- 176Del II: Struktur och samtalsmetod för psykologuppdrag
- 192Fallexempel med handlingsplan för elever, lärare och föräldrar
- 197Avslutande reflektioner
- 197Referenser
- 201KAPITEL 8 Psykologisk fallkonsultation
- Gunilla Guvå
- 201Inledning
- 202Kortfattad bakgrund
- 203Vad definierar konsultation
- 204Konsultationens förutsättningar
- 206Olika konsultativa inriktningar
- 208Konsultationsprocessen
- 221Avslutande reflektioner
- 221Referenser
- 223KAPITEL 9 Motiverande samtal
- Barbro Holm Ivarsson
- 223Inledning
- 224Vad är MI
- 225MI i skolans värld
- 226Skolpsykologen och MI
- 226MI-samtalets förlopp
- 227Grundläggande kommunikationsfärdigheter: reflektivt lyssnande
- 230Ge information i dialog
- 231Hantera motstånd
- 233Inledning – skapa samarbetsklimat
- 233Fokusera på ämnet och utforska beredskap för förändring
- 234Framkalla förändringsprat och stöd självtilliten
- 238Avsluta samtalet – försök stimulera ett åtagande och en plan
- 240Uppföljning – stöd vidmakthållandet
- 240MI vid konsultation och handledning
- 244Sammanfattning
- 245Referenser
- 247KAPITEL 10 Psykologbedömningar i skolan
- Axel Havelius och Carita Smyth
- 247Psykologbedömningar som gör skillnad
- 248Frågeställning
- 250Metod
- 252Resultat
- 255Rekommendationer
- 256Referenser
- 257KAPITEL 11 Från funktionell till dynamisk utredning
- Petri Partanen
- 259På spaning efter den utveckling som skulle kunna bli möjlig
- 260Definition av dynamisk utredning (DA)
- 261Kort historik om dynamisk utredning
- 262Forskning om dynamisk utredning
- 264Den dynamiska testsituationen
- 266Den dynamiska utredningsprocessen
- 269Från funktionell till dynamisk utredning
- 272Uppdraget som ledstång
- 273Referenser
- 277KAPITEL 12 Läs- och skrivsvårigheter
- Christer Jacobson
- 277Inledning
- 278Läs- och skrivsvårigheter
- 289Psykologiska utredningsmetoder
- 305Sammanfattning
- 306Referenser
- 311KAPITEL 13 Utredning av utvecklingsstörning …|inför eventuellt mottagande i särskola
- Birgitta Norrman och Ola Hendar
- 311Inledning
- 312Särskolans historiska bakgrund
- 313Särskolan i dag
- 321Kunskapsutveckling om elever med utvecklingsstörning
- 322Att nå kunskapskraven i grundskolan och gymnasieskolan
- 326Psykologbedömning
- 343Beslutsunderlaget inför ett eventuellt mottagande i särskolan
- 345Många angelägna arbetsuppgifter
- 346Vad innebär skolutveckling ur ett särskoleperspektiv?
- 347Referenser
- 351KAPITEL 14 Skolpsykologen och skolutvecklingen
- Yvonne Busk och Sofie Hammer
- 352Olika perspektiv
- 352Den komplexa skolvärlden
- 353Tre exempel på hälsofrämjande skolutveckling
- 353Nedslag i Solna
- 359Nedslag i Lund
- 362Den pedagogiska psykologin
- 363Nedslag i Eslöv
- 365Referenser
- 367KAPITEL 15 Från problemfokusering till systemfokusering
- Elisabet Graci
- 367Bakgrund
- 373Projektbeskrivning
- 381Utvärdering
- 385Avslutande reflektion
- 386Författarens tack
- 386Referenser
- 389KAPITEL 16 Kreatör, regissör, aktivist
- Leif Strandberg
- 389Lev Semjonovitj Vygotskij
- 390Från elevvård till lärande
- 390Barnens äventyr
- 391Och psykologerna då
- 392Nio arbetsfält
- 402Referenser
Information
- Redaktörer:
- Elinor Schad
- Kapitelförfattare:
- Åsa Backlund Yvonne Busk Ulla Ek Elisabet Graci Gunilla Guvå Sofie Hammer Axel Chipumbu Havelius Ola Hendar Barbro Holm Ivarsson Anders Holmgren
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144086736
- Utgivningsår:
- 2009
- Revisionsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 33330-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 404