Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Psykolog i skolan

Skickas följande arbetsdag

Att det ska finnas en psykolog i skolans elevhälsa är numera lagstadgat. Att psykologen ska finnas tillgänglig för samtlig personal, alla elever och deras föräldrar i frågor som är skolrelaterade är mindre självklart. Skolpsykologers förutsättningar ser väldigt olika ut och det finns ett stort behov av fortsatt utveckling. Detta är den andra utgåvan av Psykolog i skolan. Boken är reviderad för att spegla kraven i den nya skollagen samt även uppdaterad med flera nya kapitel skrivna av verksamm...

Att det ska finnas en psykolog i skolans elevhälsa är numera lagstadgat. Att psykologen ska finnas tillgänglig för samtlig personal, alla elever och deras föräldrar i frågor som är skolrelaterade är mindre självklart. Skolpsykologers förutsättningar ser väldigt olika ut och det finns ett stort behov av fortsatt utveckling. Detta är den andra utgåvan av Psykolog i skolan. Boken är reviderad för att spegla kraven i den nya skollagen samt även uppdaterad med flera nya kapitel skrivna av verksamma skolpsykologer. I boken tar vi upp de organisatoriska och juridiska/etiska ramarna kring psykologens arbete i skolan, psykologens del av skolans samhällsuppdrag, relationer med elever och familjer, med skolan som organisation såväl som med det omgivande samhället. Psykologen spelar en central roll i skolan, både för elever och personal, och deltar i skolans arbete med förebyggande, utredande och behandlande insatser, personalhandledning och skolutveckling. Psykolog i skolan är skriven för blivande psykologer men även för yrkesverksamma psykologer, övrig personal i elevhälsan, pedagogisk personal och skolledning, eller andra som arbetar med skola och utbildningsfrågor. ”Om vi med Psykolog i skolan kan öka medvetenheten om möjligheterna i fältet, bidra på ett positivt sätt till skolpsykologens grundläggande kompetens samt inspirera våra kollegor till att sticka ut hakan och ta för sig lite mer skulle det glädja oss oerhört.” Elinor Schad

      • 9
        Förord
      • 13
        Förord 2
        • Staffan Selander
      • 19
        KAPITEL 1 Mot en samlad elevhälsa
        • Åsa Backlund
        • 20
          Elevhälsans resurser och aktörer
        • 23
          Elevhälsoarbetets organisering
        • 27
          Arbetets inriktning
        • 29
          Utmaningar för elevhälsan – en sammanfattande diskussion
        • 30
          Referenser
      • 35
        KAPITEL 2 Skolpsykologers professionsutveckling
        • Elinor Schad
        • 37
          Bakgrund
        • 38
          Problemområden
        • 38
          Tveksamt arbetssätt
        • 40
          Avståendet mellan teori och praktik
        • 41
          Lärmiljön som problem
        • 41
          Bristande ledarskap
        • 42
          Att staka ut en riktning
        • 45
          Från skolhälsovård och särskild elevvård till en samlad elevhälsa
        • 50
          Vägvalets tid
        • 52
          Referenser
      • 55
        KAPITEL 3 Skolans uppdrag, styrning, regelverk och ansvarsfördelning
        • Anita Magni-Olsson, Jan Olsson och Elinor Schad
        • 55
          Svensk skolhistoria
        • 57
          Att styra skola och förskola
        • 59
          Ansvarsfördelning
        • 60
          Statens övergripande ansvar
        • 61
          Kommunens ansvar
        • 62
          Förskolans och skolans ansvar
      • 65
        KAPITEL 4 Vision och verklighet
        • Anita Magni-Olsson och Jan Olsson
        • 66
          Skolan – en del av och en spegel av samhället
        • 66
          Viktiga frågor att ta ställning till
        • 67
          En komplex värld – ställer krav på tydlighet
        • 68
          Komplicerad gränsdragning mellan stat och kommun
        • 69
          Förskola och skola – likheter och olikheter
        • 70
          Yrkesskicklighet och mänsklig mognad
        • 71
          Att förtjäna sin auktoritet
        • 72
          Pedagogens kraft och förmåga
        • 73
          Rektor – elevens främsta företrädare
        • 73
          Rektors ansvar för ämneskompetens
        • 74
          Möjligheter
      • 75
        KAPITEL 5 Etik och juridik
        • Ulla Ek och Susanne Linder
        • 75
          Etik och juridik
        • 78
          Legitimation och yrkesansvar
        • 79
          Lagar för psykologer
        • 83
          Offentlighet och sekretess
        • 88
          Sekretess
        • 106
          Att föra journal
        • 122
          Referenser
      • 123
        KAPITEL 6 Den etiska relationen i klassrummet
        • Anders Holmgren
        • 123
          Etiska ögonblicksbilder
        • 127
          Etik som relation
        • 131
          Den etiska relationens sårbarhet
        • 134
          Det ömsesidiga beroendet
        • 136
          Ansiktets språk
        • 140
          Den asymmetriska relationen
        • 143
          Avslutande reflektioner
        • 145
          Referenser
      • 147
        KAPITEL 7 Skolan och familjen i salutogent samspel
        • Britta Liljegren
        • 147
          Utveckling och lärande i systemiskt perspektiv
        • 150
          Samspelsmodell för psykologarbete
        • 152
          Del I: Samspelsteori för skola och familj
        • 176
          Del II: Struktur och samtalsmetod för psykologuppdrag
        • 192
          Fallexempel med handlingsplan för elever, lärare och föräldrar
        • 197
          Avslutande reflektioner
        • 197
          Referenser
        • 201
          KAPITEL 8 Psykologisk fallkonsultation
        • Gunilla Guvå
        • 201
          Inledning
        • 202
          Kortfattad bakgrund
        • 203
          Vad definierar konsultation
        • 204
          Konsultationens förutsättningar
        • 206
          Olika konsultativa inriktningar
        • 208
          Konsultationsprocessen
        • 221
          Avslutande reflektioner
        • 221
          Referenser
      • 223
        KAPITEL 9 Motiverande samtal
        • Barbro Holm Ivarsson
        • 223
          Inledning
        • 224
          Vad är MI
        • 225
          MI i skolans värld
        • 226
          Skolpsykologen och MI
        • 226
          MI-samtalets förlopp
        • 227
          Grundläggande kommunikationsfärdigheter: reflektivt lyssnande
        • 230
          Ge information i dialog
        • 231
          Hantera motstånd
        • 233
          Inledning – skapa samarbetsklimat
        • 233
          Fokusera på ämnet och utforska beredskap för förändring
        • 234
          Framkalla förändringsprat och stöd självtilliten
        • 238
          Avsluta samtalet – försök stimulera ett åtagande och en plan
        • 240
          Uppföljning – stöd vidmakthållandet
        • 240
          MI vid konsultation och handledning
        • 244
          Sammanfattning
        • 245
          Referenser
      • 247
        KAPITEL 10 Psykologbedömningar i skolan
        • Axel Havelius och Carita Smyth
        • 247
          Psykologbedömningar som gör skillnad
        • 248
          Frågeställning
        • 250
          Metod
        • 252
          Resultat
        • 255
          Rekommendationer
        • 256
          Referenser
      • 257
        KAPITEL 11 Från funktionell till dynamisk utredning
        • Petri Partanen
        • 259
          På spaning efter den utveckling som skulle kunna bli möjlig
        • 260
          Definition av dynamisk utredning (DA)
        • 261
          Kort historik om dynamisk utredning
        • 262
          Forskning om dynamisk utredning
        • 264
          Den dynamiska testsituationen
        • 266
          Den dynamiska utredningsprocessen
        • 269
          Från funktionell till dynamisk utredning
        • 272
          Uppdraget som ledstång
        • 273
          Referenser
      • 277
        KAPITEL 12 Läs- och skrivsvårigheter
        • Christer Jacobson
        • 277
          Inledning
        • 278
          Läs- och skrivsvårigheter
        • 289
          Psykologiska utredningsmetoder
        • 305
          Sammanfattning
        • 306
          Referenser
      • 311
        KAPITEL 13 Utredning av utvecklingsstörning …|inför eventuellt mottagande i särskola
        • Birgitta Norrman och Ola Hendar
        • 311
          Inledning
        • 312
          Särskolans historiska bakgrund
        • 313
          Särskolan i dag
        • 321
          Kunskapsutveckling om elever med utvecklingsstörning
        • 322
          Att nå kunskapskraven i grundskolan och gymnasieskolan
        • 326
          Psykologbedömning
        • 343
          Beslutsunderlaget inför ett eventuellt mottagande i särskolan
        • 345
          Många angelägna arbetsuppgifter
        • 346
          Vad innebär skolutveckling ur ett särskoleperspektiv?
        • 347
          Referenser
      • 351
        KAPITEL 14 Skolpsykologen och skolutvecklingen
        • Yvonne Busk och Sofie Hammer
        • 352
          Olika perspektiv
        • 352
          Den komplexa skolvärlden
        • 353
          Tre exempel på hälsofrämjande skolutveckling
        • 353
          Nedslag i Solna
        • 359
          Nedslag i Lund
        • 362
          Den pedagogiska psykologin
        • 363
          Nedslag i Eslöv
        • 365
          Referenser
      • 367
        KAPITEL 15 Från problemfokusering till systemfokusering
        • Elisabet Graci
        • 367
          Bakgrund
        • 373
          Projektbeskrivning
        • 381
          Utvärdering
        • 385
          Avslutande reflektion
        • 386
          Författarens tack
        • 386
          Referenser
      • 389
        KAPITEL 16 Kreatör, regissör, aktivist
        • Leif Strandberg
        • 389
          Lev Semjonovitj Vygotskij
        • 390
          Från elevvård till lärande
        • 390
          Barnens äventyr
        • 391
          Och psykologerna då
        • 392
          Nio arbetsfält
        • 402
          Referenser

Författare

Elinor Schad

Elinor Schad är leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi samt fil.dr i psykologi. Elinor arbetar som universitetslektor på institutionen...

Åsa Backlund

Åsa Backlund är socionom och lektor vid Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet. Hennes forskning handlar om socialt arbete med...

Yvonne Busk

Yvonne Busk har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Ulla Ek

Ulla Ek, professor i specialpedagogik, leg. psykolog och leg. psykoterapeut. Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Elisabet Graci

Elisabet Graci har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Gunilla Guvå

Gunilla Guvå är psykolog och specialist i pedagogisk psykologi samt fil.dr i psykologi. Hon har varit verksam som psykolog i förskola och skola und...

Sofie Hammer

Sofie Hammer har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Axel Chipumbu Havelius

Axel Chipumbu Havelius är legitimerad psykolog och arbetar vid Skånes universitetssjukhus samtidigt som han arbetar med handledning och utbildning ...

Ola Hendar

Ola Hendar har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Barbro Holm Ivarsson

Barbro Holm Ivarsson är legitimerad psykolog och jurist. Hon har varit verksam på det tobakspreventiva området i 25 år. Barbro började på Centrum f...

Anders Holmgren

Anders Holmgren har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Christer Jacobson

Christer Jacobson har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Britta Liljegren

Britta Liljegren är leg. psykolog och leg. psykoterapeut med mångårig erfarenhet som skolpsykolog samt av fortbildning och handledning av skolpsyko...

Susanne Linder

Susanne Linder är advokat med särskild inriktning mot socialoch familjerätt. Hon undervisar blivande psykologer i socialkunskap och är flitigt efte...

Anita Magni-Olsson

Anita Magni-Olsson har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Birgitta Norrman

Birgitta Norrman har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Jan Olsson

Jan Olsson har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Petri Partanen

Petri Partanen har stor erfarenhet från arbete i skola och med elevhälsa.

Carita Li Smyth

Carita Li Smyth är legitimerad psykolog och har lång erfarenhet av att arbeta med mottagande i grundsärskola och handledning i lågaffektivt bemötan...

Leif Strandberg

Leif Strandberg är legitimerad psykolog och har arbetat i skolans och förskolans världar sedan 1973. Hans bästsäljare Vygotskij i praktiken – bland...

 ;