Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Problemen med teamarbete och hur du löser dem

Skickas följande arbetsdag

I den här boken beskrivs hur du systematiskt och evidensbaserat kan gå till väga för att lösa vanliga problem som uppstår i teamarbete. I boken presenteras nio vanliga problem i teamarbete, exempelvis att det uppstår konflikter, att ledarskapet inte fungerar eller att teamet inte förmår att anpassa sig till förändrade omständigheter. Problemen illustreras med autentiska fallstudier av olika sorters team i olika kontexter. En av bokens huvudpoänger är att varje team och varje teamproblem är ...

I den här boken beskrivs hur du systematiskt och evidensbaserat kan gå till väga för att lösa vanliga problem som uppstår i teamarbete. I boken presenteras nio vanliga problem i teamarbete, exempelvis att det uppstår konflikter, att ledarskapet inte fungerar eller att teamet inte förmår att anpassa sig till förändrade omständigheter. Problemen illustreras med autentiska fallstudier av olika sorters team i olika kontexter. En av bokens huvudpoänger är att varje team och varje teamproblem är unikt. Trots detta används alltför ofta färdiga modeller och lösningar innan analysen av själva problemet är klar. Därför presenteras i varje kapitel en gedigen kognitiv karta som fungerar som vägledning i kartläggningen av orsakerna till problemet. Problemen med teamarbete – och hur du löser dem riktar sig till studenter inom beteende- och samhällsvetenskapliga utbildningar som läser kurser om hur team och grupper fungerar i arbetslivet. Den riktar sig lika mycket till personer som arbetar i och leder team, till team- och verksamhets­utvecklare samt till beställare av sådana tjänster. Lantz, Ulber och Friedrich har i den här boken lyckats med konststycket att integrera gedigen vetenskaplig forskning med sina stora praktiska erfarenheter av arbetsteam som kämpar med svåra problem. Författarna ger tydliga riktlinjer för hur man skapar team där deltagarna samarbetar i små, kompetenta grupper som klarar av de utmaningar de ställs inför. Michael West, professor vid Lancaster University, Storbritannien, om den engelska utgåvan av boken (Routledge, 2020)

Figurer, tabeller och fallbeskrivningar 9

Förord 11

Bokens författare 12

Tack 13

1 Varför arbeta i team? 15

1.1 Varför arbeta i team? 15

1.1.1 Vår sociala hjärna och vår sociala natur 15

1.1.2 Ett effektivare arbetssätt 16

1.2 Vad skiljer ett team från andra sorters grupperingar? 18

1.2.1 En definition av ett team 18

1.2.2 Det finns inte två team som är lika 19

1.3 Vad är teamarbete? 20

1.3.1 Teamarbete är både uppgiftsinriktade och interpersonella processer 20

1.3.2 Processerna växer över tid fram till varaktiga mönster av fungerande 21

1.3.3 Effektiva team skiftar mellan att vara i handlingsfas och övergångsfas 21

1.4 Vad är nyttan med teamarbete? 22

1.4.1 Vilka är resultaten av att arbeta i team enligt personer som vet mycket om saken? 22

1.4.2 Har informanternas positiva beskrivningar stöd i forskning? 23

1.4.3 Resultat på olika nivåer hänger samman 29

1.4.4 Resultaten beror av det organisatoriska sammanhanget 30

1.4.5 Negativa resultat av teamarbete och problem med teamarbete 31

1.5 Vad menas med att ett team är effektivt? 32

1.6 En modell för att beskriva effektivt teamarbete 34

1.7 Bokens syfte och uppläggning 39

1.7.1 De vanligaste problemen med teamarbete enligt våra informanter 40

Referenser 44

2 Problemet med problemlösningen 49

2.1 Problemlösningsprocessen 51

2.1.1 Steg 1: Beskriv situationen 53

2.1.2 Steg 2: Identifiera kärnproblemet 55

2.1.3 Steg 3: Analysera orsakerna 56

2.1.4 Steg 4: Bestäm faktorer som ska förändras och sätt upp mål 61

2.1.5 Steg 5: Hitta lösningar 62

2.1.6 Steg 6: Planera interventionen 64

2.1.7 Steg 7: Genomför interventionen 65

2.1.8 Steg 8: Utvärdera interventionen 67

2.1.9 Steg 9: Avsluta interventionen 67

Referenser 68

3 Vi har team, men inte teamarbete 71

3.1 Vad är arbetsutformning? 72

3.1.1 Arbetet formas från olika håll 72

3.1.2 Betydelsen av arbetets utformning för prestation och välbefinnande 73

3.2 Steg 1: Beskriv situationen 76

3.3 Steg 2: Identifiera kärnproblemet 77

3.4 Steg 3: Analysera orsakerna 78

3.4.1 Det finns ingen konsensus om målet för teamarbetet 79

3.4.2 Grundläggande förutsättningar för arbetet saknas 82

3.4.3 Olika aspekter av arbetet och organisationen är inte i linje med varandra 92

3.4.4 Att ställa en ”diagnos” eller göra en kartläggning av arbetet 95

3.5 Steg 4: Bestäm faktorer som ska förändras och sätt upp mål 98

3.6 Steg 5: Hitta lösningar 99

3.7 Steg 6: Planera interventionen 100

3.8 Steg 7: Genomför interventionen 100

3.9 Steg 8: Utvärdera interventionen 100

3.10 Steg 9: Avsluta interventionen 101

Referenser 101

4 Teamets sammansättning försvårar teamarbetet 105

4.1 Steg 1: Beskriv situationen 106

4.2 Steg 2: Identifiera kärnproblemet 107

4.3 Steg 3: Analysera orsakerna 107

4.3.1 Teammedlemmarna har inte tillräckliga teamkompetenser 109

4.3.2 Kombinationen av individer är ogynnsam 117

4.3.3 Organisatoriskt bestämda aspekter av teamsammansättningen är inte optimala 121

4.3.4 ”Diagnos”: Hur kan man praktiskt göra för att analysera om ett teams problem beror på sammansättningen? 123

4.4 Steg 4: Bestäm faktorer som ska förändras och sätt upp mål 127

4.5 Steg 5: Hitta lösningar 128

4.5.1 Hur hittar man rätt personer för ett nytt team? 129

4.5.2 Hur hittar vi rätt sammansättning av teammedlemmar? 132

4.5.3 Hur kan man utveckla teammedlemmarnas kompetens för teamarbete? 132

4.5.4 Hur kan man utveckla ett team som har problem som beror på teamets sammansättning? 135

Referenser 138

5 Teamet lyckas inte samordna arbetet på ett smidigt sätt 145

5.1 Steg 1: Beskriv situationen 147

5.2 Steg 2: Identifiera kärnproblemet 148

5.3 Steg 3: Analysera orsakerna 148

5.3.1 Teamet saknar samsyn om vad som ska göras, varför och hur 150

5.3.2 Det finns brister i det känslomässiga klimatet 157

5.3.3 Det finns brister i hur teamet utför arbetet 159

5.3.4 Hur kan man diagnostisera hur ett team fungerar i handlingsfasen? 167

5.4 Steg 4: Bestäm faktorer som ska förändras och sätt upp mål 168

5.5 Steg 5: Hitta lösningar 169

5.5.1 Utveckla samsyn 169

5.5.2 Utveckla teamets klimat – förståelse av uppdraget och omvärldens förväntningar 172

5.5.3 Utveckla det transaktiva minnet 173

5.5.4 Utveckla trygghet och psykologisk säkerhet 174

5.5.5 Utveckla kommunikationen 174

5.5.6 Utveckla samarbetet 175

5.5.7 Utveckla samordningen 175

Referenser 177

6 Samarbetet fungerar inte optimalt på grund av dålig stämning och konflikter 183

6.1 Steg 1: Beskriv situationen 184

6.2 Steg 2: Identifiera kärnproblemet 186

6.3 Steg 3: Analysera orsakerna 187

6.3.1 Klimatet är inte öppet och tillitsfullt 188

6.3.2 Dysfunktionella konflikter minskar teamets effektivitet 192

6.3.3 Teammedlemmarna har inte tillräckliga teamkompetenser för konflikthantering 196

6.3.4 Förutsättningarna för teamarbetet är en grogrund för konflikter 197

6.3.5 Hur kan det känslomässiga tillståndet och olika konflikter i teamet diagnostiseras? 200

6.4 Steg 4: Bestäm faktorer som ska förändras och sätt upp mål 203

6.5 Steg 5: Hitta lösningar 203

6.5.1 Förebyggande strategier 204

6.5.2 Att lösa uppkomna konflikter genom konflikthantering 206

Referenser 211

7 Teamet anpassar sig inte till förändringar 217

7.1 Steg 1: Beskriv situationen 220

7.2 Steg 2: Identifiera kärnproblemet 222

7.3 Steg 3: Analysera orsakerna 222

7.3.1 Förutsättningarna begränsar teamets anpassningsförmåga 226

7.3.2 Det finns brister i processer i handlingsfasen 231

7.3.3 Det finns brist på adaptiva processer 235

7.3.4 Mönster i sätt att tänka och känna försvårar anpassning 238

7.3.5 Hur gör man för att diagnostisera ett unikt teams anpassningsförmåga och anpassningsprocesser? 241

7.4 Steg 4: Bestäm faktorer som ska förändras och sätt upp mål 243

7.5 Steg 5: Hitta lösningar 243

Referenser 247

8 Teamet förmår inte arbeta effektivt på grund av brister i ledarskapet 253

8.1 Steg 1: Beskriv situationen 256

8.2 Steg 2: Identifiera kärnproblemet 257

8.3 Steg 3: Analysera orsakerna 258

8.3.1 Teamledaren har inte fokus på teamets behov 259

8.3.2 Teamledaren utför inte sina uppgifter tillräckligt väl 261

8.3.3 Ledarstil och ledarbeteenden är inte adekvata 265

8.3.4 Formen för teamledarskapet är oklar eller inte optimal 271

8.3.5 Hur kan man mäta och bedöma ledarskapet? 274

8.4 Steg 4: Bestäm faktorer som ska förändras och sätt upp mål 277

8.5 Steg 5: Hitta lösningar 277

8.5.1 Coachning 278

8.5.2 Ledarträning 279

8.5.3 360-graders feedback eller feedback från flera källor 281

Referenser 282

9 Teamets lärande bidrar inte till att organisationen lär, utvecklas och förändras 287

9.1 Vad är organisatoriskt lärande och hur går det till? 288

9.1.1 En modell för hur OL går till 289

9.1.2 En orientering utåt 290

9.1.3 OL kräver möjligheter och förmåga 290

9.1.4 Lärandeprocessen är inte linjär 295

9.1.5 Balans mellan lärande och görande 298

9.1.6 Kritiska händelser och turbulens kan vara motiv för OL 299

9.2 Steg 1: Beskriv situationen 300

9.3 Steg 2: Identifiera kärnproblemet 302

9.4 Steg 3: Analysera orsakerna 303

9.4.1 Teamet har inga tydliga mål för delaktighet i OL 304

9.4.2 Det finns inga mål på teamnivå för att motivera och styra teamet mot OL 305

9.4.3 Det saknas aktiviteter för att länka samman teamets lärande och organisationens lärande 310

9.4.4 Att diagnostisera hur ett team bidrar till OL 315

9.5 Steg 4: Bestäm faktorer som ska förändras och sätt upp mål 317

9.6 Steg 5: Hitta lösningar 317

9.6.1 Skapa mål för vad teamet ska bidra med till andra 318

9.6.2 Skapa aktiviteter så att teamets kunskap och erfarenheter förs över till andra 321

Referenser 326

10 Kravspecifikation på systematiska team-interventioner 331

10.1 Vad är team-interventioner? 332

10.1.1 Systematiska interventioner för teamutveckling och problemlösningscirkeln 333

10.1.2 En team-intervention kan vara en primär eller en sekundär intervention 335

10.1.3 Vad som inte är teamutveckling 335

10.2 Att forma innehållet genom steg 1–4: en kravspecifikation på vad som ska göras 336

10.3 Råd för genomförandet av steg 5–9 339

10.3.1 Vilka lösningar behövs inom andra domäner för att teamet ska kunna utvecklas? 339

10.3.2 Att genomföra förändringen 341

10.3.3 Vad är det som gör att team utvecklas genom en intervention? 353

10.3.4 Råd för hur man formar en TI 355

10.4 Att genomföra interventionen (steg 7) 359

10.5 Utvärdering (steg 8) 360

10.6 Avsluta interventionen (steg 9) 361

Referenser 361

11 Effektiva team över lång tid 365

11.1 Olika modeller för hur team utvecklas över tid 366

11.1.1 Sekventiella modeller 367

11.1.2 IMOI-modellen som en icke-sekventiell modell över hur team utvecklas 370

11.1.3 Jämförelse mellan modellerna 373

11.2 Teamets utveckling genom feedback-loopen och interventioner 376

11.2.1 Hur det andra I:et driver teamets utveckling 377

11.2.2 Team-interventioner i ett tidsperspektiv 378

11.3 Hur kan man följa och bevaka teamarbete över tid? 381

11.4 Våra budskap för framtida arbete 384

Referenser 386

Register 391

en mycket grundlig genomgång av en mängd aspekter kring ämnet./…/Intrycket av boken blir positivt. Här finns mycket att beakta för dem som driver organisationer med team eller studerar sådana frågor.
Vill du veta mer? 

Läs intervjun med Annika Lantz.

Information

Författare:
Annika Lantz Daniela Ulber Peter Friedrich
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144123547
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
39829-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
396

Författare

Annika Lantz

Annika Lantz är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och professor i arbets- och organisationspsykologi vid Psykologiska Institutionen, Stockholms uni...

Daniela Ulber

Daniela Ulber är professor vid Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg, HAW, Tyskland. Hon forskar främst inom områdena organisatorisk utv...

Peter Friedrich

Peter Friedrich, teknologie doktor, är seniorkonsult vid Fritz Change AB, Stocksund, och expert inom organisatorisk utveckling, aktionsforskning oc...

 ;