Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Management

Att leda verksamheter och människor
Skickas följande arbetsdag

Lärarmaterial - Management

Skickas inom 3 timmar

Management

Att leda verksamheter och människor

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Management handlar om att leda såväl verksamheter som människor. Ledning av verksamheter går ut på att utforma och genomföra mål, strategi, organisation och styrning på ett sådant sätt att verksamheten skapar värde för kunder och andra intressenter. Att leda människor handlar om att mobilisera lust, energi och engagemang hos de människor som är verksamma i organisationen. Det unika med denna bok är att den tar upp båda dessa aspekter av management. Management är förankrad i forskning och före...

Management handlar om att leda såväl verksamheter som människor. Ledning av verksamheter går ut på att utforma och genomföra mål, strategi, organisation och styrning på ett sådant sätt att verksamheten skapar värde för kunder och andra intressenter. Att leda människor handlar om att mobilisera lust, energi och engagemang hos de människor som är verksamma i organisationen. Det unika med denna bok är att den tar upp båda dessa aspekter av management. Management är förankrad i forskning och förenar ett praktiskt och ett teoretiskt perspektiv. Författarna nöjer sig inte med teoretiska ramverk för att förstå en verksamhets affärsvillkor utan ger också idéer om hur verksamhetens affärsvillkor kan hanteras. Boken innehåller många exempel från såväl svenska som utländska företag och andra slags organisationer. Denna andra upplaga av Management är rejält omarbetad och förnyad. Den skiljer sig från förra upplagan genom att en större tyngd läggs på företagens omvärldsberoende. Stor vikt läggs också vid digitaliseringen och dess konsekvenser för affärsmodeller, organisation, styrning och ledning. Boken är lämplig för kurser i management, ledarskap, strategi och organisation vid universitet och högskolor men passar även för yrkesverksamma personer som är chefer/ledare eller är intresserade av ledningsfrågor.

    • Förord
    • Inledning
      • 1
        13
        Management
        • 1.1
          13
          Inledning
        • 1.2
          14
          Management – ett begrepp med många betydelser
        • 1.3
          24
          Managements särskilda ansvar
        • 1.4
          27
          Avslutning och bokens uppläggning
      • 2
        29
        Management och omvärlden
        • 2.1
          29
          Inledning
        • 2.2
          32
          IKT och digitalisering
        • 2.3
          39
          Globalisering
        • 2.4
          41
          Ökade kundkrav och intensivare konkurrens
        • 2.5
          42
          Sociala och demografiska förändringar
        • 2.6
          43
          Hållbarhet
        • 2.7
          46
          Avslutning
      • 3
        47
        Affärsidésynsättet
        • 3.1
          47
          Inledning
        • 3.2
          47
          Affär
        • 3.3
          51
          Affärsidé och affärsmodell
        • 3.4
          71
          Avslutning – en bra affärsmodell
      • 4
        73
        Strategi
        • 4.1
          73
          Inledning
        • 4.2
          73
          Grundläggande tankar om strategi
        • 4.3
          76
          Strategiska mål
        • 4.4
          82
          Synsätt på utveckling av strategi
        • 4.5
          94
          Affärsmodellbaserad strategiutveckling
        • 4.6
          101
          Affärsmodeller i nätverkssamhället
        • 4.7
          105
          Digitala strategier och digitalisering
        • 4.8
          107
          Bra och dålig strategi
        • 4.9
          108
          Avslutning – att genomföra strategier
      • 5
        111
        Att organisera
        • 5.1
          111
          Inledning
        • 5.2
          112
          Strategi och organisation
        • 5.3
          113
          Organiserandets grunder
        • 5.4
          119
          Grundläggande organisationsformer
        • 5.5
          127
          Nya förutsättningar – nya organisationsformer
        • 5.6
          137
          Val av organisationsform
        • 5.7
          140
          Avslutning
      • 6
        141
        Att styra
        • 6.1
          141
          Inledning
        • 6.2
          141
          Organisation, styrning och strategi
        • 6.3
          143
          Styrning och styrprocess
        • 6.4
          144
          Ägarstyrning
        • 6.5
          146
          Ledningens styrning
        • 6.6
          150
          Ekonomistyrning
        • 6.7
          157
          Styrning i flera dimensioner
        • 6.8
          160
          Styrning av enskilda enheter och medarbetare
        • 6.9
          168
          Val av metod för styrning
        • 6.10
          171
          Avslutning
      • 7
        173
        Att leda
        • 7.1
          173
          Inledning
        • 7.2
          174
          Allmänna utgångspunkter
        • 7.3
          178
          Situationsanpassat ledarskap
        • 7.4
          181
          Ledarskap och motivation
        • 7.5
          185
          Personalid
        • 7.6
          195
          Att leda sig själv och andra
        • 7.7
          205
          Att skapa resultat
        • 7.8
          207
          Avslutning
      • 8
        209
        Att organisera, styra och leda olika typer av företag
        • 8.1
          209
          Inledning
        • 8.2
          210
          Varutillverkande företag
        • 8.3
          218
          Serviceverksamheter
        • 8.4
          225
          Professionella tjänsteverksamheter
        • 8.5
          228
          Appendixverksamheter
        • 8.6
          230
          Avslutning
      • 9
        233
        Att organisera, styra och leda verksamheter i olika utvecklingsfaser
        • 9.1
          233
          Inledning
        • 9.2
          236
          Affärsutvecklingsfasen
        • 9.3
          243
          Tillväxtfasen
        • 9.4
          247
          Mognadsfasen
        • 9.5
          250
          Revitaliserings- eller avvecklingsfasen
        • 9.6
          255
          Avslutning
      • 10
        257
        Att leda förändringsarbete
        • 10.1
          257
          Inledning
        • 10.2
          258
          Förändringstryck och förändringsförmåga
        • 10.3
          259
          Change management
        • 10.4
          260
          Två fall
        • 10.5
          266
          Olika typer av förändringsprocesser
        • 10.6
          270
          Hinder för förändring – om motstånd, tröghet och blockeringar
        • 10.7
          283
          Att leda förändringsarbete
        • 10.8
          292
          Behövs en dual organisation?
        • 10.9
          294
          Avslutning
    • 295
      Referenser
    • 301
      Register

Information

Författare:
Lars H Bruzelius Per-Hugo Skärvad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144118826
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
33580-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
312

Författare

Lars H Bruzelius

Lars H. Bruzelius är docent i företagsekonomi vid Lunds universitet. Han har under många år arbetat som konsult i frågor som gäller organisationers...

Per-Hugo Skärvad

Per-Hugo Skärvad är docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, och senior partner i BSI och Partners AB. Han har genomfört internationella for...

 ;

Det här lärarmaterialet är framtaget till boken Management. Materialet är gratis och kan endast beställas av lärare som använder, eller tänker börja använda, boken.

Information

Författare:
Lars H Bruzelius Per-Hugo Skärvad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144130156
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
33580-WM02
Upplaga:
Andra

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  12 mån

Författare

Lars H Bruzelius

Lars H. Bruzelius är docent i företagsekonomi vid Lunds universitet. Han har under många år arbetat som konsult i frågor som gäller organisationers...

Per-Hugo Skärvad

Per-Hugo Skärvad är docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, och senior partner i BSI och Partners AB. Han har genomfört internationella for...

 ;

Management handlar om att leda såväl verksamheter som människor. Ledning av verksamheter går ut på att utforma och genomföra mål, strategi, organisation och styrning på ett sådant sätt att verksamheten skapar värde för kunder och andra intressenter. Att leda människor handlar om att mobilisera lust, energi och engagemang hos de människor som är verksamma i organisationen. Det unika med denna bok är att den tar upp båda dessa aspekter av management. Management är förankrad i forskning och för...

Management handlar om att leda såväl verksamheter som människor. Ledning av verksamheter går ut på att utforma och genomföra mål, strategi, organisation och styrning på ett sådant sätt att verksamheten skapar värde för kunder och andra intressenter. Att leda människor handlar om att mobilisera lust, energi och engagemang hos de människor som är verksamma i organisationen. Det unika med denna bok är att den tar upp båda dessa aspekter av management. Management är förankrad i forskning och förenar ett praktiskt och ett teoretiskt perspektiv. Författarna nöjer sig inte med teoretiska ramverk för att förstå en verksamhets affärsvillkor utan ger också idéer om hur verksamhetens affärsvillkor kan hanteras. Boken innehåller många exempel från såväl svenska som utländska företag och andra slags organisationer. Denna andra upplaga av Management är rejält omarbetad och förnyad. Den skiljer sig från förra upplagan genom att en större tyngd läggs på företagens omvärldsberoende. Stor vikt läggs också vid digitaliseringen och dess konsekvenser för affärsmodeller, organisation, styrning och ledning. Boken är lämplig för kurser i management, ledarskap, strategi och organisation vid universitet och högskolor men passar även för yrkesverksamma personer som är chefer/ledare eller är intresserade av ledningsfrågor.

Information

Författare:
Lars H Bruzelius Per-Hugo Skärvad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144164137
Utgivningsår:
2012
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
33580-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Lars H Bruzelius

Lars H. Bruzelius är docent i företagsekonomi vid Lunds universitet. Han har under många år arbetat som konsult i frågor som gäller organisationers...

Per-Hugo Skärvad

Per-Hugo Skärvad är docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, och senior partner i BSI och Partners AB. Han har genomfört internationella for...

 ;