Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Ungdomar, sexualitet och relationer

Skickas följande arbetsdag

Ungdomar, sexualitet och relationer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I Sverige har vi av tradition en positiv och tolerant inställning till ungdomars sexualitet. Dessutom har vi lång erfarenhet av preventivt arbete med ungdomar. Trots detta är litteraturen om ungdomars sexualitet begränsad och det saknades länge en bok som både gav en helhetsbild och innehöll mer specifik kunskap. Boken Ungdomar, sexualitet och relationer möter det behovet. Här är nu en utökad upplaga med nya och uppdaterade kapitel. Bokens multidisciplinära perspektiv med betoning på de folkh...

I Sverige har vi av tradition en positiv och tolerant inställning till ungdomars sexualitet. Dessutom har vi lång erfarenhet av preventivt arbete med ungdomar. Trots detta är litteraturen om ungdomars sexualitet begränsad och det saknades länge en bok som både gav en helhetsbild och innehöll mer specifik kunskap. Boken Ungdomar, sexualitet och relationer möter det behovet. Här är nu en utökad upplaga med nya och uppdaterade kapitel. Bokens multidisciplinära perspektiv med betoning på de folkhälsovetenskapliga, sociologiska och psykologiska infallsvinklarna ger en bred och nyanserad bild av ungdomar och sexualitet. Författarna redogör för olika aspekter av ungdomars sexuella utveckling och beteende såsom konstruktion av kön och sexualitet, sexualitetens roll under tonåren samt reproduktiv hälsa och riskbeteende. I boken medverkar forskare inom olika discipliner, många med lång erfarenhet även av praktiska verksamheter. Här finns också kapitel där representanter för myndigheter berättar om sitt arbete, liksom avsnitt där ungdomar kommer till tals i utdrag ur samtal och intervjuer. Boken vänder sig till universitets- och högskolestudenter samt yrkesverksamma inom hälsa, vård och samhälle.

    • 5
      Författarpresentation
    • 21
      Förord
  • Del I Perspektiv på sexualitet
      • 1
        25
        Inledning
        • Elisabet Häggström-Nordin, Chris Magnusson & Lena Berg
        • 26
          Olika perspektiv på ungdomar och sexualitet
        • 26
          Det folkhälsovetenskapliga perspektivet
        • 28
          Det sociologiska perspektivet
        • 29
          Det psykologiska perspektivet
        • 30
          Bokens innehåll
        • 30
          Positiva tendenser
        • 32
          Negativa tendenser
        • 34
          Framtidsvisioner
        • 34
          Samarbete
        • 34
          Stöd
        • 35
          Utbildning och forskning
        • 36
          Fördomsfrihet
        • 36
          Motbilder
        • 36
          Referenser
      • 2
        39
        Hur skapar unga sina sexuella script?
        • En konstruktionistisk förklaringsmodell
        • Lena Berg
        • 40
          Perspektiv spelar roll
        • 41
          ”Göra” sexuella script
        • 43
          ”Ung som blivande eller varande” – det är frågan
        • 45
          Den självklara tvåkönsmodellen
        • 46
          Heterosexualitet som norm
        • 47
          ”Sex” – en kroppslig praktik
        • 49
          Ungas sexuella praktik – utifrån scriptmodellen
        • 50
          Hur kan scriptmodellen användas?
        • 52
          Referenser
      • 3
        55
        Ungdomars sexualvanor
        • Elisabet Häggström-Nordin & Magdalena Mattebo
        • 55
          Det romantiska heterosexuella kärlekskomplexet
        • 57
          En liberal inställning till sexualitet utan romantisk kärlek
        • 59
          Sex på nätet
        • 60
          Sexuella erfarenheter
        • 62
          Samlagsdebut
        • 63
          Det kan väl inte drabba mig?! Riskbeteende och riskfaktorer
        • 65
          Den positiva ungdomssexualiteten
        • 66
          Skillnader i sexualvanor och attityder till sex
        • 66
          Könsskillnader
        • 67
          Ungdomar på olika gymnasieprogram
        • 67
          Slutord
        • 68
          Referenser
      • 4
        73
        Ungdomar och pornografi
        • Magdalena Mattebo & Elisabet Häggström-Nordin
        • 73
          Pornografi, sexualisering och pornofiering
        • 75
          Skillnader mellan könen
        • 77
          Skillnader i sexualvanor och konsumtion av pornografi mellan ungdomar på olika gymnasieprogram
        • 78
          Elevernas gymnasieval reflekterar deras sociala bakgrund
        • 78
          Att leva med den rådande sexuella normen
        • 81
          En ojämnställd sexualitet
        • 82
          Konfliktfyllda budskap om sexualitet
        • 84
          Skolans och ungdomsmottagningens viktiga roll
        • 85
          Mediemedvetenhet
        • 86
          Slutord
        • 87
          Referenser
      • 5
        91
        Sexualitetens roll i tonårsutvecklingen ur ett psykologiskt perspektiv
        • Chris Magnusson
        • 91
          Bakgrund
        • 92
          Problembeteendeteorin och den biosociala teorin
        • 95
          Teoretiska modeller för sexuell utveckling
        • 96
          Att psykologiskt anpassa sig till den utvecklande kroppens nya funktioner och att integrera dem i sin nya kroppsidentitet
        • 96
          Att utveckla ett sexuellt själv
        • 97
          Vad tonåringar tror att närstående tycker om deras sexualitet
        • 98
          Att skapa och upprätthålla intima relationer
        • 100
          Att ta ansvar för och att använda preventivmedel för att förhindra oplanerad graviditet och sexuellt överförbara infektioner (STI)
        • 100
          Sexuell utveckling och sexuell debut i ett utvecklingsperspektiv
        • 102
          Tonåringars sexuella erfarenheter
        • 103
          Sexualitetens betydelse
        • 104
          Slutord
        • 105
          Referenser
      • 6
        107
        Tonåringars sexuella självkänsla vid 16 och 18 års ålder
        • Chris Magnusson & Cornelia Wulff Hamrin
        • 107
          Bakgrund
        • 107
          Självkänsla
        • 108
          Självkänsla under tonåren
        • 109
          Sexuell självkänsla
        • 110
          Studie om tonåringars sexuella välbefinnande
        • 110
          Sexuell självkänsla
        • 117
          Slutord
        • 120
          Referenser
      • 7
        123
        Heteronormer, hbtq och normkritik
        • Mina Gäredal
        • 123
          Heteronormen – vad är det?
        • 124
          Den heteronormativa mallen
        • 125
          Ytterligare förväntningar utifrån heteronormen
        • 125
          Hbtq – att bryta mot heteronormen
        • 126
          Sexualiteter
        • 127
          Kön
        • 129
          Hbtq – en sammanfattning
        • 130
          Normkritik
        • 130
          Granskning av normföljare i stället för av normbrytare
        • 131
          Effekter av heteronormen
        • 131
          I sex- och samlevnadsundervisningen
        • 133
          I vården
        • 136
          Utsatthet för hot och våld
        • 137
          Vad kan förbättra hbtq-ungdomars hälsa och livsvillkor?
        • 139
          Referenser
      • 8
        141
        ”Man kramas mest
        • Sexualitet och unga med intellektuell funktionsnedsättning
        • Lotta Löfgren-Mårtenson
        • 142
          Samhälleliga förändringar
        • 143
          Sex- och samlevnad i särskolan
        • 144
          Omgivningens syn på sexualitet och funktionsnedsättningar
        • 145
          Frigörelse och separation
        • 146
          Olika sexualiteter och sexuella uttryckssätt
        • 147
          Sociala arenor
        • 148
          En heteronormativ värld
        • 149
          Handtag, famntag, klapp eller kyss
        • 151
          Framtidsdrömmar
        • 152
          Mötesplatser i cyberspace
        • 155
          Omgivningens betydelse – nya murar
        • 156
          Referenser
      • 9
        159
        Våld i ungas parrelationer
        • Maria Eriksson
        • 159
          Våldets omfattning
        • 161
          Män och pojkar som utövare av våld
        • 161
          Våld i samkönade relationer
        • 162
          Våld, makt och kön
        • 163
          Specifika aspekter av våldet
        • 164
          Samkönade relationer och hbtq-ungdomar
        • 165
          Våld, unga och samhällets ansvar
        • 166
          Insatser för unga
        • 167
          Att förebygga våld
        • 168
          Slutord
        • 169
          Referenser
  • Del II Unga kvinnor
      • 10
        175
        Blodiga lakan och one-night stands
        • Margareta Forsberg
        • 175
          I klassrummet
        • 176
          Sexualitet
        • 177
          Ett historiskt perspektiv
        • 178
          Skiljelinjer
        • 180
          Att bli äldre
        • 181
          Senmodern komplexitet
        • 182
          Framåt
        • 183
          Referenser
      • 11
        185
        Blondiner
        • Svenskhet, sexualitet och kön
        • Maria Bäckman
        • 186
          Ett sexualiserat tilltal
        • 187
          Blond och porrig
        • 188
          Den svenska bimbon
        • 191
          Joanna
        • 192
          Produktiva blickar
        • 195
          Att göra sig själv och andra
        • 196
          Emma
        • 198
          Att vara ”hora”
        • 200
          Referenser
      • 12
        203
        Flickor med tidig sexuell debut i ett livsloppsperspektiv
        • Chris Magnusson
        • 203
          Bakgrund
        • 204
          Teoretiska perspektiv
        • 204
          Tonårstiden
        • 205
          Deltagare
        • 206
          Är tidig sexuell debut relaterad till personlig och social anpassning allmänt, eller är tidig sexuell debut begränsad till specifika drag i speciella områden?
        • 208
          Generalisering av flickornas livssituation över tid
        • 208
          Likheter och skillnader mellan tidig sexuell debut och problembeteende i mitten av tonåren
        • 209
          Kvinnornas attityd till sexualitet och sexuella erfarenheter
        • 213
          Medelåldern
        • 214
          Slutord
        • 216
          Referenser
      • 13
        221
        Smärtsamma samlag och genusideal
        • Eva Elmerstig
        • 222
          Smärta vid samlag
        • 223
          Tänkbara orsaker till vulvovaginal smärta
        • 225
          Genusrelaterade normer och dess påverkan på unga kvinnors sexualitet
        • 226
          Fortsätta ha samlag trots smärta
        • 230
          Sexuell njutning på lika villkor
        • 231
          Påverkan på sexuell lust
        • 232
          Slutord
        • 233
          Referenser
  • Del III Unga män
      • 14
        237
        ”Fast jag har heller aldrig hört att jag juckar för lite”
        • Unga män samtalar om penetration, prestation och lust
        • Lena Berg
        • 239
          Vem hon ”är” spelar roll
        • 242
          Hur veta när båda vill?
        • 242
          Stånd betyder inte alltid kåt!
        • 243
          Samtycke – hur vet man?
        • 245
          Är ”ställa upp-sex” att samtycka?
        • 246
          Hur går själva heteropraktiken till?
        • 246
          Penetration
        • 248
          Ge mer än en får
        • 249
          Orgasm kan bli prestation
        • 250
          ”Den sexuellt självsäkre mannens” roll i skapandet av heterosexuella script
        • 251
          Mytens konsekvenser
        • 253
          Att sätta ord på det för givet tagna
        • 254
          Referenser
      • 15
        257
        Finns ”invandrarkillen
        • Om unga män, rasifiering och sexuella gränser
        • Nils Hammarn
        • 257
          Inledning
        • 260
          Ett uppdelat Sverige
        • 262
          Att spela på eller avvisa stereotyper
        • 265
          Att undvika underordning
        • 268
          En klassad sexualitet?
        • 271
          ”Bög? Nä – invandrare!”
        • 272
          Slutord
        • 275
          Referenser
      • 16
        279
        Livsstil, riskbeteende och sexualitet hos unga män
        • Lars Holmberg
        • 279
          Synen på pubertetsperioden på 1890-talet
        • 280
          Adolescensen
        • 280
          Riskbeteende
        • 281
          Biopsykosocial förklaringsmodell för riskbeteende
        • 281
          Riskfaktorer och skyddsfaktorer mot riskbeteende
        • 282
          Sexuellt risktagande
        • 283
          Nyare teorier och forskningsresultat
        • 283
          Enkätundersökning angående hälsa, ohälsobeteende, riskbeteende och sexualitet hos ungdomar
        • 283
          Tonårspojkars hälsa och livsstil jämfört med tonårsflickors
        • 284
          Hälsobeteende, riskbeteende och sexualitet bland elever på yrkesförberedande program jämfört med elever på studieförberedande program
        • 285
          Jämförelse mellan ungdomar med bakgrund i Mellanöstern, Finland och Sverige beträffande hälsobeteende, riskbeteende och sexualitet
        • 286
          Livsstilen hos unga män som varit involverade i en oplanerad graviditet
        • 287
          Slutord
        • 288
          Referenser
  • Del IV Reproduktiv hälsa
      • 17
        293
        Konstruktion av kön och risk bland unga kvinnor och män som hivtestar sig
        • Monica Christianson
        • 293
          Hiv och testning
        • 294
          Ungdomar, hiv och testning
        • 295
          Riskprojektet i Umeå
        • 296
          Fokusgrupp som metod
        • 297
          Genusperspektiv
        • 298
          Genussystem
        • 299
          Göra kön
        • 299
          Risk
        • 299
          Risk i det dagliga livet
        • 300
          Konsekvenser av risk
        • 301
          Riskzoner
        • 305
          Ansvar för att testa sig – och för att göra kön
        • 306
          Kan risk förebyggas?
        • 307
          Referenser
      • 18
        311
        Unga män och oplanerade graviditeter
        • Lars Holmberg
        • 311
          Aborter och födslar bland svenska tonårsflickor
        • 311
          Unga män och oplanerade graviditeter
        • 313
          Normer och attityder
        • 313
          Beslutsprocessen
        • 314
          Intervjuer med unga män involverade i oplanerade graviditeter
        • 314
          Känslor
        • 315
          Farhågor
        • 315
          Moralfrågor
        • 316
          Kvalitet i förhållande
        • 316
          Omtanke om flickvännen
        • 317
          Psykosociala faktorer
        • 317
          Kommunikation
        • 318
          Sekretess
        • 319
          Organiserat stöd
        • 319
          Beslut
        • 319
          Modell för stöd
        • 321
          Slutord
        • 322
          Referenser
  • Del V Myndigheters och verksamheters arbete med ungdomar och sexualitet
      • 19
        327
        Ungdomars sexuella och reproduktiva hälsa i ett folkhälsoperspektiv
        • Margareta Larsson
        • 327
          Definition av hälsa och folkhälsa
        • 327
          Definition av begrepp
        • 328
          Kort historik beträffande sexuell och reproduktiv hälsa i Sverige
        • 329
          Mål för folkhälsan i Sverige
        • 329
          Lagstiftning om reproduktion och sexualitet
        • 330
          Indikatorer för att mäta sexuell och reproduktiv hälsa
        • 330
          Vad menas med en god sexualitet?
        • 331
          Kondomanvändning
        • 331

Många av de ämnen som tas upp behandlas ingående vilket gör att boken har både djup och bredd./…/Boken är välskriven och kräver inte tidigare kunskap i ämnet./…/Sammantaget är detta en utmärkt bok, skriven utifrån svenska förhållanden, väl värd att uppdatera i bokhyllan.

Författare

Elisabet Häggström-Nordin

Elisabet Häggström-Nordin, legitimerad barnmorska, docent i vårdvetenskap, affilierad forskare, Akademin för hälsa, vård och välfärd, Mälardalens u...

Chris Magnusson

Chris Magnusson är leg. psykolog samt fil.dr i psykologi och har medverkat i IDA-projektet, Psykologiska institutionen, Stockholms universitet. Chr...

Lena Berg

Lena Berg, fil.dr i sociologi, är anställd både som kurator vid Järva ungdomsmottagning i Stockholm och i organisationen Män för Jämställdhet. Som ...

Maria Bäckman

Maria Bäckman är docent och universitetslektor i etnologi vid Stockholms universitet. Hon har bland annat skrivit om föreställningar om kön och sex...

Monica Christianson

Monica Christianson är universitetslektor, med.dr och barnmorska och anställd vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. Hennes forskning ä...

Eva Elmerstig

Eva Elmerstig, är barnmorska, sexolog, med.dr, universitetslektor i sexologi vid Fakulteten för hälsa och samhälle och forskare vid Centrum för sex...

Maria Eriksson

Maria Eriksson är professor i socialt arbete vid Marie Cederschiöld högskola. Hennes forskning är framför allt inriktad på vad olika former av ojäm...

Margareta Forsberg

Margareta Forsberg är fil.dr i socialt arbete och har arbetat med frågor som rör ungdomar och särskilt ungdom och sexualitet sedan början av 1980-t...

Mina Gäredal

Mina Gäredal är civilingenjör i molekylär bioteknik och kandidat i genusvetenskap. Mina har under tio år utbildat sig inom hbtq-frågor, normkritik,...

Nils Hammarén

Nils Hammarén är fil.dr i socialt arbete och docent i barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam som lärare och forskare vid Institutionen för peda...

Lars I Holmberg

Lars Holmberg är verksam som barn- och ungdomsläkare i Dalarna och har under många år arbetat på Borlänge ungdomsmottagning. Han är Master of Scien...

Monica Ideström

Monica Ideström är med.dr och utredare på Enheten för hälsa och sexualitet vid Folkhälsomyndigheten. Enheten är nationell samordnare för det hivpre...

Margareta Larsson

Margareta Larsson, legitimerad barnmorska, docent i reproduktiv hälsa vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala universitet. Hennes f...

Lotta Löfgren

Lotta Löfgren-Mårtenson är disputerad i socialt arbete och professor i hälsa och samhälle, inriktning sexologi och sexualitetsstudier vid Malmö uni...

Magdalena Mattebo

Magdalena Mattebo, legitimerad barnmorska, docent i reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, Akademin för hälsa, vård och välfärd, Mälardalens uni...

Agneta Nilsson

Agneta Nilsson är före detta undervisningsråd vid Skolverket och ansvarade för kvalitetsgranskningen av sex- och samlevnadsundervisningen 1999. År ...

Eva Wendt

Eva Wendt har många års erfarenhet av arbete som barnmorska vid ungdomsmottagningen i Halmstad. Hon har också varit styrelseledamot i FSUM (Förenin...

Cornelia Wulff

Cornelia Wulff Hamrin arbetar som lektor vid Mälardalens högskola, och disputerade med avhandlingen General mental ability as related to school, wo...

 ;

I Sverige har vi av tradition en positiv och tolerant inställning till ungdomars sexualitet. Dessutom har vi lång erfarenhet av preventivt arbete med ungdomar. Trots detta är litteraturen om ungdomars sexualitet begränsad och det saknades länge en bok som både gav en helhetsbild och innehöll mer specifik kunskap. Boken Ungdomar, sexualitet och relationer möter det behovet. Här är nu en utökad upplaga med nya och uppdaterade kapitel. Bokens multidisciplinära perspektiv med betoning på de folk...

I Sverige har vi av tradition en positiv och tolerant inställning till ungdomars sexualitet. Dessutom har vi lång erfarenhet av preventivt arbete med ungdomar. Trots detta är litteraturen om ungdomars sexualitet begränsad och det saknades länge en bok som både gav en helhetsbild och innehöll mer specifik kunskap. Boken Ungdomar, sexualitet och relationer möter det behovet. Här är nu en utökad upplaga med nya och uppdaterade kapitel. Bokens multidisciplinära perspektiv med betoning på de folkhälso­vetenskapliga, sociologiska och psykologiska infallsvinklarna ger en bred och nyanserad bild av ungdomar och sexualitet. Författarna redogör för olika aspekter av ungdomars sexuella utveckling och beteende såsom konstruktion av kön och sexualitet, sexualitetens roll under tonåren samt reproduktiv hälsa och riskbeteende. I boken medverkar forskare inom olika discipliner, många med lång erfarenhet även av praktiska verksamheter. Här finns också kapitel där representanter för myndigheter berättar om sitt arbete, liksom avsnitt där ungdomar kommer till tals i utdrag ur samtal och intervjuer. Boken vänder sig till universitets- och högskolestudenter samt yrkesverksamma inom hälsa, vård och samhälle.

Författare

Elisabet Häggström-Nordin

Elisabet Häggström-Nordin, legitimerad barnmorska, docent i vårdvetenskap, affilierad forskare, Akademin för hälsa, vård och välfärd, Mälardalens u...

Chris Magnusson

Chris Magnusson är leg. psykolog samt fil.dr i psykologi och har medverkat i IDA-projektet, Psykologiska institutionen, Stockholms universitet. Chr...

Lena Berg

Lena Berg, fil.dr i sociologi, är anställd både som kurator vid Järva ungdomsmottagning i Stockholm och i organisationen Män för Jämställdhet. Som ...

Maria Bäckman

Maria Bäckman är docent och universitetslektor i etnologi vid Stockholms universitet. Hon har bland annat skrivit om föreställningar om kön och sex...

Monica Christianson

Monica Christianson är universitetslektor, med.dr och barnmorska och anställd vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. Hennes forskning ä...

Eva Elmerstig

Eva Elmerstig, är barnmorska, sexolog, med.dr, universitetslektor i sexologi vid Fakulteten för hälsa och samhälle och forskare vid Centrum för sex...

Maria Eriksson

Maria Eriksson är professor i socialt arbete vid Marie Cederschiöld högskola. Hennes forskning är framför allt inriktad på vad olika former av ojäm...

Margareta Forsberg

Margareta Forsberg är fil.dr i socialt arbete och har arbetat med frågor som rör ungdomar och särskilt ungdom och sexualitet sedan början av 1980-t...

Mina Gäredal

Mina Gäredal är civilingenjör i molekylär bioteknik och kandidat i genusvetenskap. Mina har under tio år utbildat sig inom hbtq-frågor, normkritik,...

Nils Hammarén

Nils Hammarén är fil.dr i socialt arbete och docent i barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam som lärare och forskare vid Institutionen för peda...

Lars I Holmberg

Lars Holmberg är verksam som barn- och ungdomsläkare i Dalarna och har under många år arbetat på Borlänge ungdomsmottagning. Han är Master of Scien...

Monica Ideström

Monica Ideström är med.dr och utredare på Enheten för hälsa och sexualitet vid Folkhälsomyndigheten. Enheten är nationell samordnare för det hivpre...

Margareta Larsson

Margareta Larsson, legitimerad barnmorska, docent i reproduktiv hälsa vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala universitet. Hennes f...

Lotta Löfgren

Lotta Löfgren-Mårtenson är disputerad i socialt arbete och professor i hälsa och samhälle, inriktning sexologi och sexualitetsstudier vid Malmö uni...

Magdalena Mattebo

Magdalena Mattebo, legitimerad barnmorska, docent i reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa, Akademin för hälsa, vård och välfärd, Mälardalens uni...

Agneta Nilsson

Agneta Nilsson är före detta undervisningsråd vid Skolverket och ansvarade för kvalitetsgranskningen av sex- och samlevnadsundervisningen 1999. År ...

Eva Wendt

Eva Wendt har många års erfarenhet av arbete som barnmorska vid ungdomsmottagningen i Halmstad. Hon har också varit styrelseledamot i FSUM (Förenin...

Cornelia Wulff

Cornelia Wulff Hamrin arbetar som lektor vid Mälardalens högskola, och disputerade med avhandlingen General mental ability as related to school, wo...

 ;