Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Skolsköterskans hälsofrämjande arbete

Skolsköterskans hälsofrämjande arbete
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Författarpresentation 15
Förord 21
Del I
Profession och organisation
1 Skolsköterska – från yrke till profession 25
Siv Morberg
Samhällsförändringar 26
Skolhälsovården växer fram 27
Skolsköterskor anställs 28
Från yrke till profession 30
Kännetecken för en profession 31
Sjuksköterskans profession 32
Omvårdnad, medicinsk vetenskap och folkhälsovetenskap 32
Skolsköterskans tillgänglighet och stödjande roll 34
Skolsköterskans professionella villkor 35
Skolsköterskans profession med inspiration av Bourdieus teori om kapital, habitus och fält 36
Sammanfattning 37
Litteraturförteckning 38
2 Den samlade elevhälsan 41
Siv Morberg
Elevhälsans övergripande ansvar 42
Elevhälsans hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete 43
FN:s konvention om barnets rättigheter 44
Barnkonventionens grundprinciper 44
Barnet, familjen och staten 45
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling 46
God och nära vård 46
Elevhälsa i skolans organisation 48
Huvudman 48
Huvudman/vårdgivare 48
Verksamhetschef 49
Medicinskt ledningsansvarig skolsköterska (MLA) 49
Rektor 50
Elevers egenvård 50
Elevers behov av extra anpassningar och särskilt stöd 51
Elevernas arbetsmiljö 53
Elevhälsans medicinska insats (EMI) 53
Hälsobesök 54
Vaccinationer 56
Sammanfattning 57
Litteraturförteckning 58
3 Offentlighet och sekretess inom elevhälsans medicinska insats 61
Staffan Olsson
Offentlighetsprincipen 62
Sekretess och tystnadsplikt i skolan 64
Sekretessbestämmelser vid en skolmyndighet 65
Sekretessbestämmelser i fristående skolverksamhet 66
Särskilt om EMI:s tystnadsplikt 67
Skolsköterskans tystnadsplikt 68
Bestämmelser som genombryter EMI:s sekretess och tystnadsplikt 70
Harmlösa, redan kända och entydigt positiva uppgifter 70
Samtycke 70
Avidentifierade uppgifter och mer allmän rådgivning 72
För att fullgöra egen verksamhet 72
Polisanmälan och vittnesuppgifter till polis 72
Vittnesplikt i domstol 74
Nöd bryter lag 75
Uppgift som behövs för nödvändig vård, behandling eller annat stöd 75
Uppgiftslämnande från EMI till annan personal vid samma skolmyndighet 76
Generalklausulen – en sekretessbrytande bestämmelse från övrig skola till EMI 76
Patientjournalen och sekretess i kommunala och fristående skolor 77
Skyddade personuppgifter 78
Samverkan – lagar, etik och moral vid uppgiftslämnande 78
Etik och moral – lagarnas nödvändiga överbyggnad 79
Pliktetik och konsekvensetik 80
Moral 81
En vårdnadshavares insynsrätt i sitt barns förhållanden 81
Lagstiftning som reglerar en vårdnadshavares rätt till insyn 81
Anmälningsplikt vid kännedom eller misstanke om att ett barn far illa 83
Pliktens innebörd och betydelse 83
Möjlighet till möte och vad som får återföras till EMI efter en gjord anmälan 86
Något om socialnämndens utredningssystematik BBIC 86
Några utredningar på gång som kan påverka EMI:s tystnadsplikt och sekretess 89
Sammanfattning 89
Litteraturförteckning 91
4 Dokumentation av elevers hälsa 93
Eva K. Clausson, Eva-Lena Einberg & Karin Teider
Journalen som kunskapskälla 94
Forskning om omvårdnadsdokumentation 95
Styrdokument 97
Skol-VIPS 99
Omvårdnadsanamnes 100
Omvårdnadsstatus 100
Medicinsk bedömning 101
Vårdplan/hälsoplan 101
Omvårdnadsdiagnos 101
Omvårdnadsåtgärder 102
Omvårdnadsresultat/omvårdnadsepikris 103
Framtiden 103
Sammanfattning 104
Litteraturförteckning 106
5 Hälsofrämjande skola 109
Susanne Ragnarsson
Hälsofrämjande perspektiv 110
Att organisera en hälsofrämjande skola 110
Styrning och ledning på politisk och skolnivå 112
Samverkan 112
Skolans läroplan och hälsofrämjande undervisning 113
Hälsofrämjande psykosocial miljö 114
Hälsofrämjande fysisk miljö 114
Elevhälsa 116
Hälsofrämjande skola i svensk kontext 116
Skolsköterskans roll i en hälsofrämjande skola 116
Sammanfattning 117
Litteraturförteckning 118
6 Skolsköterskans hälsofrämjande arbete med ett kontextuellt perspektiv 121
Eva-Lena Einberg & Marie Wilhsson
Ekologisk systemteori – ett samspel på olika nivåer 122
Makrosystemet – lagar, normer och värderingar 122
Exosystemet – resurser och organisation 124
Mikrosystemen – hälsofrämjande miljöer 125
Mesosystemet – samverkan mellan mikrosystemen 131
Kronosystemet – förändring över tid 131
Sammanfattning 132
Litteraturförteckning 133
Del II
Skolbarns hälsa
7 Svenska och internationella undersökningar om skolbarns hälsa 139
Solveig Petersen & Susanne Ragnarsson
Epidemiologiska undersökningar på internationell nivå 140
Epidemiologiska undersökningar på nationell nivå 142
Epidemiologiska undersökningar på lokal och regional nivå 144
Hälsodataregister 145
Epidemiologiska undersökningar och tillförlitlighet 145
Representativitet 145
Mätmetodens reliabilitet och validitet 146
Trendundersökningar 147
Resultatens giltighet 148
Sammanfattning 149
Litteraturförteckning 150
8 Aktuellt hälsopanorama bland skolbarn i Sverige 151
Solveig Petersen & Susanne Ragnarsson
Psykisk hälsa hos barn och unga 152
Definition 152
Följder 155
Förekomst och trender 156
Orsaker 168
Åtgärder 170
Elevmedverkan 172
Information och uppföljning 173
Återkommande smärtproblem 173
Definition 173
Följder 174
Förekomst 175
Orsaker 178
Åtgärder 179
Tillväxtproblem 180
Definition 180
Följder 182
Förekomst och trender 183
Orsaker 184
Åtgärder 184
Sammanfattning 185
Litteraturförteckning 186
9 Skolsköterskans möjlighet att upptäcka barn som far illa 191
Lisbet Engh & Ulla-Britt Eriksson
Barn som far illa 192
Definition 192
Omfattning 193
Riskfaktorer för våld och särskilt utsatta grupper 194
Skolprestation och skolanknytning som skyddsfaktorer 196
Upptäckt och stöd 197
Avslöjandets paradox 199
Att fråga om våld 200
Sammanfattning 201
Litteraturförteckning 202
10 Skolsköterskans hälsofrämjande arbete med sexuell hälsa samt arbete med barn och ungas utsatthet för våld i olika kontexter 205
Susanna Loander Löf & Marie Wilhsson
Skolsköterskans hälsofrämjande arbete och sexuell hälsa 206
Sexuell hälsa 207
Våld i olika kontext 209
Våld i ungas relationer 209
Sugardejting och våldsutsatthet 211
Våld mellan syskon 211
Hedersrelaterat våld och förtryck 212
Sexualitet inom hederskontext 215
Barnäktenskap och tvångsäktenskap 216
Oskuldsnorm, oskuldskrav och könsstympning 217
Sammanfattning 219
Litteraturförteckning 222
Del III
Metoder och modeller
11 Hälsosamtal och hälsokommunikation 229
Ina K. Borup & Eva K. Clausson
Hälsofrämjande arbete 229
Empowerment 231
Hälsokommunikation 231
Litteracitet 233
Hälsolitteracitet 233
Hälsoundervisning 234
Lärande 235
Hälsoarbetets möte med skolan 236
Modeller för hälsosamtal 237
Motiverande samtal 237
Utvecklingsfrämjande samtal 238
En modell för hälsosamtal 240
Sammanfattning 243
Litteraturförteckning 245
12 Hälsobesök med hälsofrämjande samtal hos skolsköterskan 247
Malin Jakobsson & Marianna Moberg
Skolsköterskans perspektiv 248
Elevens perspektiv 250
Föräldrars perspektiv 251
Att hålla hälsosamtalet personcentrerat 252
Lyssna på elevens berättelse 252
Motiverande och vägledande förhållningssätt 254
Arbetsprocessen för ett hälsobesök med hälsosamtal 255
Planera och informera 256
Hälsosamtalets utformning 258
Metoder för hälsosamtal 262
Verkliga exempel 264
Den oroliga eleven 264
Den tysta eleven 265
Den stressade eleven 266
Den skadade eleven 267
Sammanfattning 268
Litteraturförteckning 269
13 Det hälsofrämjande samtalet ur elevens perspektiv 271
Agneta Tinnfält & Siv Morberg
Elever i riskzon 271
Det hälsofrämjande samtalet 272
Vem vill eleverna prata med? 274
Hur visar barn och unga att de inte mår bra? 274
Elevers perspektiv på skolsköterskans bemötande och tillförlitlighet 276
Hur ska skolsköterskan och andra vuxna agera? 278
Etiska dilemman i samtal och i forskning med barn och unga 280
Sammanfattning 281
Litteraturförteckning 282
14 Hälsostödjande familjesamtal 285
Eva K. Clausson
Att främja psykisk hälsa hos elever 285
Calgarymodellerna för familjefokuserad omvårdnad 286
Calgarymodellen för familjebedömning (CFAM) 287
Calgarymodellen för familjeintervention (CFIM) 289
Att leda familjesamtal 290
Familjesamtal i praktiken – en pilotstudie i skolmiljö 291
Samtalen 292
Utvärdering av studien 297
Skolsköterskorna 299
Familjesamtal för att vända en negativ viktutveckling 300
Sammanfattning 301
Litteraturförteckning 302
15 Stress och nedstämdhet hos unga 305
Pernilla Garmy
Utveckling under ungdomstiden 306
Depressiva symtom 306
Hälsofrämjande arbete i skolan 307
Disa – ett program för att förebygga depressiva symtom 307
Disa – så går det till 308
Utvärdering av Disa 310
Andra övningar som förebygger stress och nedstämdhet 312
Konsten att må bra 313
Existentiell ensamhet 314
Psykisk sjukdom 315
En berättelse 315
Sammanfattning 316
Litteraturförteckning 317
16 Sömn hos barn och unga – vad vet vi och vad kan vi göra? 319
Pernilla Garmy & Malin Jakobsson
Sömnvanor och sömnproblem 319
Varför sover vi? 321
Sömnens hormoner 321
Vad händer om vi inte sover? 322
Hur mycket sömn behöver barn och unga? 322
Sömn – vad försvårar och vad främjar? 323
Sömn och sociala medier 324
Sömnfrämjande arbete i skolan 325
Råd och rekommendationer 327
Tre berättelser 329
Somnar framåt småtimmarna 329
Konflikter vid läggdags 330
Förskjuten dygnsrytm 331
Sammanfattning 332
Litteraturförteckning 333
17 Yrkesmässig handledning för skolsköterskor 335
Agneta Berg & Eva K. Clausson
Yrkesmässig handledning 335
Yrkesmässig handledning för skolsköterskor 336
Att vara ensam i sitt yrkesutövande 337
Stress i arbetet 340
Organisation, chef- och ledarskap i elevhälsan 342
Handledningens genomförande 344
Forskning om yrkesmässig handledning 346
Sammanfattning 347
Litteraturförteckning 348
Register 351
Information
- Redaktörer:
- Eva K. Clausson Siv Morberg
- Kapitelförfattare:
- Agneta Berg Ina K. Borup Eva-Lena Einberg Lisbet Engh Ulla-Britt Eriksson Pernilla Garmy Malin Jakobsson Susanna Loander Löf Marianna Moberg Staffan Olsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183947
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 33451-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 356
Författarpresentation 15
Förord 21
Del I
Profession och organisation
1 Skolsköterska – från yrke till profession 25
Siv Morberg
Samhällsförändringar 26
Skolhälsovården växer fram 27
Skolsköterskor anställs 28
Från yrke till profession 30
Kännetecken för en profession 31
Sjuksköterskans profession 32
Omvårdnad, medicinsk vetenskap och folkhälsovetenskap 32
Skolsköterskans tillgänglighet och stödjande roll 34
Skolsköterskans professionella villkor 35
Skolsköterskans profession med inspiration av Bourdieus teori om kapital, habitus och fält 36
Sammanfattning 37
Litteraturförteckning 38
2 Den samlade elevhälsan 41
Siv Morberg
Elevhälsans övergripande ansvar 42
Elevhälsans hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete 43
FN:s konvention om barnets rättigheter 44
Barnkonventionens grundprinciper 44
Barnet, familjen och staten 45
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling 46
God och nära vård 46
Elevhälsa i skolans organisation 48
Huvudman 48
Huvudman/vårdgivare 48
Verksamhetschef 49
Medicinskt ledningsansvarig skolsköterska (MLA) 49
Rektor 50
Elevers egenvård 50
Elevers behov av extra anpassningar och särskilt stöd 51
Elevernas arbetsmiljö 53
Elevhälsans medicinska insats (EMI) 53
Hälsobesök 54
Vaccinationer 56
Sammanfattning 57
Litteraturförteckning 58
3 Offentlighet och sekretess inom elevhälsans medicinska insats 61
Staffan Olsson
Offentlighetsprincipen 62
Sekretess och tystnadsplikt i skolan 64
Sekretessbestämmelser vid en skolmyndighet 65
Sekretessbestämmelser i fristående skolverksamhet 66
Särskilt om EMI:s tystnadsplikt 67
Skolsköterskans tystnadsplikt 68
Bestämmelser som genombryter EMI:s sekretess och tystnadsplikt 70
Harmlösa, redan kända och entydigt positiva uppgifter 70
Samtycke 70
Avidentifierade uppgifter och mer allmän rådgivning 72
För att fullgöra egen verksamhet 72
Polisanmälan och vittnesuppgifter till polis 72
Vittnesplikt i domstol 74
Nöd bryter lag 75
Uppgift som behövs för nödvändig vård, behandling eller annat stöd 75
Uppgiftslämnande från EMI till annan personal vid samma skolmyndighet 76
Generalklausulen – en sekretessbrytande bestämmelse från övrig skola till EMI 76
Patientjournalen och sekretess i kommunala och fristående skolor 77
Skyddade personuppgifter 78
Samverkan – lagar, etik och moral vid uppgiftslämnande 78
Etik och moral – lagarnas nödvändiga överbyggnad 79
Pliktetik och konsekvensetik 80
Moral 81
En vårdnadshavares insynsrätt i sitt barns förhållanden 81
Lagstiftning som reglerar en vårdnadshavares rätt till insyn 81
Anmälningsplikt vid kännedom eller misstanke om att ett barn far illa 83
Pliktens innebörd och betydelse 83
Möjlighet till möte och vad som får återföras till EMI efter en gjord anmälan 86
Något om socialnämndens utredningssystematik BBIC 86
Några utredningar på gång som kan påverka EMI:s tystnadsplikt och sekretess 89
Sammanfattning 89
Litteraturförteckning 91
4 Dokumentation av elevers hälsa 93
Eva K. Clausson, Eva-Lena Einberg & Karin Teider
Journalen som kunskapskälla 94
Forskning om omvårdnadsdokumentation 95
Styrdokument 97
Skol-VIPS 99
Omvårdnadsanamnes 100
Omvårdnadsstatus 100
Medicinsk bedömning 101
Vårdplan/hälsoplan 101
Omvårdnadsdiagnos 101
Omvårdnadsåtgärder 102
Omvårdnadsresultat/omvårdnadsepikris 103
Framtiden 103
Sammanfattning 104
Litteraturförteckning 106
5 Hälsofrämjande skola 109
Susanne Ragnarsson
Hälsofrämjande perspektiv 110
Att organisera en hälsofrämjande skola 110
Styrning och ledning på politisk och skolnivå 112
Samverkan 112
Skolans läroplan och hälsofrämjande undervisning 113
Hälsofrämjande psykosocial miljö 114
Hälsofrämjande fysisk miljö 114
Elevhälsa 116
Hälsofrämjande skola i svensk kontext 116
Skolsköterskans roll i en hälsofrämjande skola 116
Sammanfattning 117
Litteraturförteckning 118
6 Skolsköterskans hälsofrämjande arbete med ett kontextuellt perspektiv 121
Eva-Lena Einberg & Marie Wilhsson
Ekologisk systemteori – ett samspel på olika nivåer 122
Makrosystemet – lagar, normer och värderingar 122
Exosystemet – resurser och organisation 124
Mikrosystemen – hälsofrämjande miljöer 125
Mesosystemet – samverkan mellan mikrosystemen 131
Kronosystemet – förändring över tid 131
Sammanfattning 132
Litteraturförteckning 133
Del II
Skolbarns hälsa
7 Svenska och internationella undersökningar om skolbarns hälsa 139
Solveig Petersen & Susanne Ragnarsson
Epidemiologiska undersökningar på internationell nivå 140
Epidemiologiska undersökningar på nationell nivå 142
Epidemiologiska undersökningar på lokal och regional nivå 144
Hälsodataregister 145
Epidemiologiska undersökningar och tillförlitlighet 145
Representativitet 145
Mätmetodens reliabilitet och validitet 146
Trendundersökningar 147
Resultatens giltighet 148
Sammanfattning 149
Litteraturförteckning 150
8 Aktuellt hälsopanorama bland skolbarn i Sverige 151
Solveig Petersen & Susanne Ragnarsson
Psykisk hälsa hos barn och unga 152
Definition 152
Följder 155
Förekomst och trender 156
Orsaker 168
Åtgärder 170
Elevmedverkan 172
Information och uppföljning 173
Återkommande smärtproblem 173
Definition 173
Följder 174
Förekomst 175
Orsaker 178
Åtgärder 179
Tillväxtproblem 180
Definition 180
Följder 182
Förekomst och trender 183
Orsaker 184
Åtgärder 184
Sammanfattning 185
Litteraturförteckning 186
9 Skolsköterskans möjlighet att upptäcka barn som far illa 191
Lisbet Engh & Ulla-Britt Eriksson
Barn som far illa 192
Definition 192
Omfattning 193
Riskfaktorer för våld och särskilt utsatta grupper 194
Skolprestation och skolanknytning som skyddsfaktorer 196
Upptäckt och stöd 197
Avslöjandets paradox 199
Att fråga om våld 200
Sammanfattning 201
Litteraturförteckning 202
10 Skolsköterskans hälsofrämjande arbete med sexuell hälsa samt arbete med barn och ungas utsatthet för våld i olika kontexter 205
Susanna Loander Löf & Marie Wilhsson
Skolsköterskans hälsofrämjande arbete och sexuell hälsa 206
Sexuell hälsa 207
Våld i olika kontext 209
Våld i ungas relationer 209
Sugardejting och våldsutsatthet 211
Våld mellan syskon 211
Hedersrelaterat våld och förtryck 212
Sexualitet inom hederskontext 215
Barnäktenskap och tvångsäktenskap 216
Oskuldsnorm, oskuldskrav och könsstympning 217
Sammanfattning 219
Litteraturförteckning 222
Del III
Metoder och modeller
11 Hälsosamtal och hälsokommunikation 229
Ina K. Borup & Eva K. Clausson
Hälsofrämjande arbete 229
Empowerment 231
Hälsokommunikation 231
Litteracitet 233
Hälsolitteracitet 233
Hälsoundervisning 234
Lärande 235
Hälsoarbetets möte med skolan 236
Modeller för hälsosamtal 237
Motiverande samtal 237
Utvecklingsfrämjande samtal 238
En modell för hälsosamtal 240
Sammanfattning 243
Litteraturförteckning 245
12 Hälsobesök med hälsofrämjande samtal hos skolsköterskan 247
Malin Jakobsson & Marianna Moberg
Skolsköterskans perspektiv 248
Elevens perspektiv 250
Föräldrars perspektiv 251
Att hålla hälsosamtalet personcentrerat 252
Lyssna på elevens berättelse 252
Motiverande och vägledande förhållningssätt 254
Arbetsprocessen för ett hälsobesök med hälsosamtal 255
Planera och informera 256
Hälsosamtalets utformning 258
Metoder för hälsosamtal 262
Verkliga exempel 264
Den oroliga eleven 264
Den tysta eleven 265
Den stressade eleven 266
Den skadade eleven 267
Sammanfattning 268
Litteraturförteckning 269
13 Det hälsofrämjande samtalet ur elevens perspektiv 271
Agneta Tinnfält & Siv Morberg
Elever i riskzon 271
Det hälsofrämjande samtalet 272
Vem vill eleverna prata med? 274
Hur visar barn och unga att de inte mår bra? 274
Elevers perspektiv på skolsköterskans bemötande och tillförlitlighet 276
Hur ska skolsköterskan och andra vuxna agera? 278
Etiska dilemman i samtal och i forskning med barn och unga 280
Sammanfattning 281
Litteraturförteckning 282
14 Hälsostödjande familjesamtal 285
Eva K. Clausson
Att främja psykisk hälsa hos elever 285
Calgarymodellerna för familjefokuserad omvårdnad 286
Calgarymodellen för familjebedömning (CFAM) 287
Calgarymodellen för familjeintervention (CFIM) 289
Att leda familjesamtal 290
Familjesamtal i praktiken – en pilotstudie i skolmiljö 291
Samtalen 292
Utvärdering av studien 297
Skolsköterskorna 299
Familjesamtal för att vända en negativ viktutveckling 300
Sammanfattning 301
Litteraturförteckning 302
15 Stress och nedstämdhet hos unga 305
Pernilla Garmy
Utveckling under ungdomstiden 306
Depressiva symtom 306
Hälsofrämjande arbete i skolan 307
Disa – ett program för att förebygga depressiva symtom 307
Disa – så går det till 308
Utvärdering av Disa 310
Andra övningar som förebygger stress och nedstämdhet 312
Konsten att må bra 313
Existentiell ensamhet 314
Psykisk sjukdom 315
En berättelse 315
Sammanfattning 316
Litteraturförteckning 317
16 Sömn hos barn och unga – vad vet vi och vad kan vi göra? 319
Pernilla Garmy & Malin Jakobsson
Sömnvanor och sömnproblem 319
Varför sover vi? 321
Sömnens hormoner 321
Vad händer om vi inte sover? 322
Hur mycket sömn behöver barn och unga? 322
Sömn – vad försvårar och vad främjar? 323
Sömn och sociala medier 324
Sömnfrämjande arbete i skolan 325
Råd och rekommendationer 327
Tre berättelser 329
Somnar framåt småtimmarna 329
Konflikter vid läggdags 330
Förskjuten dygnsrytm 331
Sammanfattning 332
Litteraturförteckning 333
17 Yrkesmässig handledning för skolsköterskor 335
Agneta Berg & Eva K. Clausson
Yrkesmässig handledning 335
Yrkesmässig handledning för skolsköterskor 336
Att vara ensam i sitt yrkesutövande 337
Stress i arbetet 340
Organisation, chef- och ledarskap i elevhälsan 342
Handledningens genomförande 344
Forskning om yrkesmässig handledning 346
Sammanfattning 347
Litteraturförteckning 348
Register 351
Information
- Redaktörer:
- Eva K. Clausson Siv Morberg
- Kapitelförfattare:
- Agneta Berg Ina K. Borup Eva-Lena Einberg Lisbet Engh Ulla-Britt Eriksson Pernilla Garmy Malin Jakobsson Susanna Loander Löf Marianna Moberg Staffan Olsson
- Översättare:
- Elisabet Flodin Margareta Brandin Berndtsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144197692
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2025
- Artikelnummer:
- 33451-SB03
- Upplaga:
- Tredje