Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Pedagogik inom vård och handledning

Skickas följande arbetsdag

Pedagogik inom vård och handledning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Boken fokuserar på sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens men många av de teorier, strategier och tillvägagångssätt som beskrivs är allmängiltiga för alla som arbetar med pedagogiska frågor inom hälso- och sjukvård. Innehållet, som är forskningsbaserat, speglar både det pedagogiska uppdraget sjuksköterskor haft och har och de möjligheter som erbjuds en pedagogiskt intresserad sjuksköterska. Boken omfattar följande områden: Sjuksköterskans pedagogiska uppgifter och utbildning unde...

Boken fokuserar på sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens men många av de teorier, strategier och tillvägagångssätt som beskrivs är allmängiltiga för alla som arbetar med pedagogiska frågor inom hälso- och sjukvård. Innehållet, som är forskningsbaserat, speglar både det pedagogiska uppdraget sjuksköterskor haft och har och de möjligheter som erbjuds en pedagogiskt intresserad sjuksköterska. Boken omfattar följande områden: Sjuksköterskans pedagogiska uppgifter och utbildning under perioden 1916–2018. Olika pedagogiska traditioners betydelse för patientundervising. Sjuksköterskans funktion och kompetens i mötet med närstående. Olika förhållningssätt till hälsa och sjukdom samt lärande i ett folkhälsoperspektiv. Sjuksköterskan som handledare för studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen. Sjuksköterskan som handledare av interprofessionella studentteam. I första hand vänder sig boken till sjuksköterskestudenter på grundutbildningsnivå men även till handledare och yrkesverksamma.

    • 9
      Författarpresentation
    • 11
      Förord till tredje upplagan
    • 13
      Inledning
      • 1
        19
        Sjuksköterskans pedagogiska funktion och skolning i ett historiskt perspektiv
        • 20
          Epoken 1916–1948
        • 22
          Epoken 1948–1964
        • 24
          Epoken 1964–1978
        • 26
          Epoken 1978–1992
        • 29
          Epoken 1992–2018
        • 36
          Sammanfattning
        • 37
          Referenser
      • 2
        43
        Pedagogiska traditioner av betydelse för patientundervisning
        • 46
          Behavioristisk tradition och patientundervisning
        • 52
          Kognitivistisk tradition och patientundervisning
        • 57
          Sociokulturell tradition och patientundervisning
        • 61
          Humanistisk tradition och patientundervisning utifrån exemplet humanistisk psykologi
        • 65
          Livsvärldsfenomenologi och patientundervisning
        • 68
          Sammanfattning
        • 70
          Referenser
      • 3
        77
        Sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens i mötet med närstående
        • 80
          Fokus i det pedagogiska mötet
        • 83
          Innehåll i undervisningen
        • 84
          De didaktiska frågorna
        • 85
          Var kunskap kommer från
        • 86
          Planerad och oplanerad undervisning
        • 87
          Sjuksköterskans pedagogiska strategier i mötet med nästående
        • 97
          Närståendes situation
        • 98
          Makt
        • 101
          Förändring på arbetsplatsen
        • 102
          Sammanfattning
        • 102
          Referenser
      • 4
        107
        Sjuksköterskans pedagogiska verksamhet – villkor och processer
        • 108
          Begreppen undervisning, information och rådgivning
        • 111
          Språkbrukets maktpotential i den pedago-giska verksamheten
        • 114
          Självomsorgen som pedagogiskt fokus
        • 117
          Sjuksköterskan som kunskapsförmedlare – maktlös eller...?
        • 120
          Den självlärda yrkesfunktionens villkor och processer
        • 123
          Pedagogiska maktstrategier och tekniker
        • 134
          Sammanfattning
        • 135
          Referenser
      • 5
        139
        Sjuksköterskan som handledare för studenter
        • 140
          Synen på handledarens kompetens och funktion
        • 144
          Betingelser för handledning
        • 149
          Pedagogiska strategier och tekniker
        • 160
          Handledning och erfarenhetsbaserad kunskap
        • 162
          Handledningens generella karaktär
        • 167
          Sammanfattning
        • 168
          Referenser
      • 6
        173
        Sjuksköterskan som handledare av interprofessionella studentteam
        • 174
          Lära i samarbete
        • 176
          Interprofessionell utbildning (IPU)
        • 186
          En ny handledarfunktion
        • 189
          Sammanfattning
        • 189
          Referenser
    • 193
      Avslutning
    • 197
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Ewa Pilhammar
Kapitelförfattare:
Madeleine Bergh Elisabeth Carlson Elisabeth Dahlborg Febe Friberg Birgitta Gedda Eva Häggström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144126692
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
31100-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
200

Författare

Ewa Pilhammar

Ewa Pilhammar är leg. sjuksköterska och fil.dr i pedagogik, professor emerita i vårdpedagogik vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet....

Madeleine Bergh

Madeleine Bergh, fil.dr i vårdpedagogik. Högskolelektor vid institutionen för omvårdnad, Högskolan Väst. Disputerade 2002 med avhandlingen Medveten...

Elisabeth Carlson

Elisabeth Carlson är leg. sjuksköterska och professor vid Institutionen för vårdvetenskap vid Malmö universitet. Hennes forskning har ett vårdpedag...

Elisabeth Dahlborg

Elisabeth Dahlborg har en evig kärlek till Hisingen, är sjuksköterska och också professor i vårdvetenskap. Klassfrågor är de frågor som hon ser som...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Birgitta Gedda

Birgitta Gedda, fil.dr i vårdpedagogik. Högskolelektor vid Institutionen för omvårdnad, Högskolan Väst. Disputerade 2001 med avhandlingen Den offen...

Eva Häggström

Eva Häggström, fil.mag. i omvårdnad. Högskoleadjunkt vid Institutionen för omvårdnad, Högskolan Väst. Författare till rapporten Sjuksköterskans ped...

 ;

Boken fokuserar på sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens men många av de teorier, strategier och tillvägagångssätt som beskrivs är allmängiltiga för alla som arbetar med pedagogiska frågor inom hälso- och sjukvård. Innehållet, som är forskningsbaserat, speglar både det pedagogiska uppdraget sjuksköterskor haft och har och de möjligheter som erbjuds en pedagogiskt intresserad sjuksköterska. Boken omfattar följande områden: Sjuksköterskans pedagogiska uppgifter och utbildning unde...

Boken fokuserar på sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens men många av de teorier, strategier och tillvägagångssätt som beskrivs är allmängiltiga för alla som arbetar med pedagogiska frågor inom hälso- och sjukvård. Innehållet, som är forskningsbaserat, speglar både det pedagogiska uppdraget sjuksköterskor haft och har och de möjligheter som erbjuds en pedagogiskt intresserad sjuksköterska. Boken omfattar följande områden: Sjuksköterskans pedagogiska uppgifter och utbildning under perioden 1916-2018. Olika pedagogiska traditioners betydelse för patientundervising. Sjuksköterskans funktion och kompetens i mötet med närstående. Olika förhållningssätt till hälsa och sjukdom samt lärande i ett folkhälsoperspektiv. Sjuksköterskan som handledare för studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen. Sjuksköterskan som handledare av interprofessionella studentteam. I första hand vänder sig boken till sjuksköterskestudenter på grundutbildningsnivå men även till handledare och yrkesverksamma.

Information

Redaktörer:
Ewa Pilhammar
Kapitelförfattare:
Madeleine Bergh Elisabeth Carlson Elisabeth Dahlborg Febe Friberg Birgitta Gedda Eva Häggström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144162850
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
31100-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Ewa Pilhammar

Ewa Pilhammar är leg. sjuksköterska och fil.dr i pedagogik, professor emerita i vårdpedagogik vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet....

Madeleine Bergh

Madeleine Bergh, fil.dr i vårdpedagogik. Högskolelektor vid institutionen för omvårdnad, Högskolan Väst. Disputerade 2002 med avhandlingen Medveten...

Elisabeth Carlson

Elisabeth Carlson är leg. sjuksköterska och professor vid Institutionen för vårdvetenskap vid Malmö universitet. Hennes forskning har ett vårdpedag...

Elisabeth Dahlborg

Elisabeth Dahlborg har en evig kärlek till Hisingen, är sjuksköterska och också professor i vårdvetenskap. Klassfrågor är de frågor som hon ser som...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Birgitta Gedda

Birgitta Gedda, fil.dr i vårdpedagogik. Högskolelektor vid Institutionen för omvårdnad, Högskolan Väst. Disputerade 2001 med avhandlingen Den offen...

Eva Häggström

Eva Häggström, fil.mag. i omvårdnad. Högskoleadjunkt vid Institutionen för omvårdnad, Högskolan Väst. Författare till rapporten Sjuksköterskans ped...

 ;