
Pedagogik inom vård och handledning

Pedagogik inom vård och handledning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 9Författarpresentation
- 11Förord till tredje upplagan
- 13Inledning
- 119Sjuksköterskans pedagogiska funktion och skolning i ett historiskt perspektiv
- 20Epoken 1916–1948
- 22Epoken 1948–1964
- 24Epoken 1964–1978
- 26Epoken 1978–1992
- 29Epoken 1992–2018
- 36Sammanfattning
- 37Referenser
- 243Pedagogiska traditioner av betydelse för patientundervisning
- 46Behavioristisk tradition och patientundervisning
- 52Kognitivistisk tradition och patientundervisning
- 57Sociokulturell tradition och patientundervisning
- 61Humanistisk tradition och patientundervisning utifrån exemplet humanistisk psykologi
- 65Livsvärldsfenomenologi och patientundervisning
- 68Sammanfattning
- 70Referenser
- 377Sjuksköterskans pedagogiska funktion och kompetens i mötet med närstående
- 80Fokus i det pedagogiska mötet
- 83Innehåll i undervisningen
- 84De didaktiska frågorna
- 85Var kunskap kommer från
- 86Planerad och oplanerad undervisning
- 87Sjuksköterskans pedagogiska strategier i mötet med nästående
- 97Närståendes situation
- 98Makt
- 101Förändring på arbetsplatsen
- 102Sammanfattning
- 102Referenser
- 4107Sjuksköterskans pedagogiska verksamhet – villkor och processer
- 108Begreppen undervisning, information och rådgivning
- 111Språkbrukets maktpotential i den pedago-giska verksamheten
- 114Självomsorgen som pedagogiskt fokus
- 117Sjuksköterskan som kunskapsförmedlare – maktlös eller...?
- 120Den självlärda yrkesfunktionens villkor och processer
- 123Pedagogiska maktstrategier och tekniker
- 134Sammanfattning
- 135Referenser
- 5139Sjuksköterskan som handledare för studenter
- 140Synen på handledarens kompetens och funktion
- 144Betingelser för handledning
- 149Pedagogiska strategier och tekniker
- 160Handledning och erfarenhetsbaserad kunskap
- 162Handledningens generella karaktär
- 167Sammanfattning
- 168Referenser
- 6173Sjuksköterskan som handledare av interprofessionella studentteam
- 174Lära i samarbete
- 176Interprofessionell utbildning (IPU)
- 186En ny handledarfunktion
- 189Sammanfattning
- 189Referenser
- 193Avslutning
- 197Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Ewa Pilhammar
- Kapitelförfattare:
- Madeleine Bergh Elisabeth Carlson Elisabeth Dahlborg Febe Friberg Birgitta Gedda Eva Häggström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144126692
- Utgivningsår:
- 2003
- Revisionsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 31100-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 200
Information
- Redaktörer:
- Ewa Pilhammar
- Kapitelförfattare:
- Madeleine Bergh Elisabeth Carlson Elisabeth Dahlborg Febe Friberg Birgitta Gedda Eva Häggström
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144162850
- Utgivningsår:
- 2003
- Revisionsår:
- 2019
- Artikelnummer:
- 31100-SB03
- Upplaga:
- Tredje