
Den lärande patienten
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 7Författarpresentation
- 9Introduktion
- Mötet med patienten – en lärandesituation
- Marianne Hansson Scherman
- 15KAPITEL 1 Patienten gör inte som vi vill
- – en kritisk diskussion om följsamhetsbegreppet och dess användning inom hälso- och sjukvård
- Marianne Hansson Scherman och Febe Friberg
- 15Inledning
- 16Kritik mot följsamhetsbegreppet
- 18Följsamhetsbegreppet, behaviourism och överföringsmetaforen
- 21Följsamhetsbegreppet och en kvantitativ respektive kvalitativ kunskapssyn
- 24Att karaktärisera patientmötet med andra termer än följsamhetsbegreppet
- 25Att fråga patienterna själva varför de inte är följsamma
- 29Att se mötet med patienten som kunskapsbildande
- 33Att följa och låta sig följas
- 39KAPITEL 2 Institutionella språk och samtal om hälsa
- – information, kommunikation och samarbete i vården
- Roger Säljö
- 39Inledning
- 40Kommunikation och kunskap i det komplexa samhället
- 43Mediering och asymmetrier i interaktion
- 46Från att överföra information
- 47… till att dela kunskaper
- 49Om ömsesidighet och gemensam förståelse i vårdsamtal
- 58Avslutande kommentarer
- 63KAPITEL 3 Lärande som förändrat deltagande
- Cathrin Martin
- 63Inledning
- 65Att analysera interaktion
- 66Kroppen i lärandet
- 67Representation av tal och icke-verbala handlingar
- 68Förståelse, korrektion och lärande
- 72Utvecklingsfaser för lärande i undervisning
- 73Att göra ”medaljen
- 81Diskussion
- 86Transksriptionsnyckel
- 87KAPITEL 4 Som patienten ser det
- Marianne Hansson Scherman och Ulla Runesson
- 87Inledning
- 88Den besvärlige patienten
- 88Träning i dragapparat – exempel 1
- 89Nattsprutan – exempel 2
- 90Hur kan vi förstå exemplen ”träning i dragapparat” och ”nattsprutan
- 92Att vägra vara sjuk – exempel 3
- 98Varför vägrar patienten att vara sjuk
- 100Att överföra information eller skapa möjlighet att förstå
- 101Patienten vill förstå
- 103Att förstå hur patienten förstår
- 105Förståelsens beskaffenhet – urskiljning, samtidighet och variation
- 108Kritiska aspekter
- 109Mönster av variation och invarans – en nödvändig förutsättning för urskiljning
- 111Sammanfattning
- 115KAPITEL 5 Det oavsiktliga lärandet
- – om den dolda läroplanen i sjukvården
- Bertil Gustafsson
- 116Inledning
- 117Varför är den dolda läroplanen intressant inom medicinen
- 119Skolans dolda läroplan
- 122Medicinens dolda läroplan
- 123Den dolda läroplanen i läkar–patientrelationen
- 137Den dolda läroplanen i medicinsk utbildning
- 150Varför ”finns” en dold läroplan inom medicinen
- 156Hur kan man hantera medicinens dolda läroplan
- 171KAPITEL 6 Patientcentrering och dess risker
- – några reflektioner
- Ingrid Toshach Gustafsson
- 172Inledning
- 173Utgångspunkter
- 173Materialet
- 174Disposition
- 175Patientcentrering
- 175Vilken är innebörden av ”patientcentrering
- 177Hur har patientcentrering uppstått
- 180I vilken grad präglas praktiken av patientcentrering
- 180Varför präglas inte vården av patientcentrering i den utsträckning som förefaller önskvärt
- 183Några tänkbara risker med patientcentrering
- 184Att man intresserar sig för ”hela” patienten
- 189Att man vill förstå patienten
- 193Att man vill ta patientens resurser i anspråk
- 193Att syftet är gott
- 195Att patienten som individ är viktig
- 197Att patientens tillfredsställelse är viktig
- 198Att man är upptagen av den goda relationen till patienten
- 200Att man vill att patienten skall förstå
- 201Att man är angelägen om att utveckla kunskap om patientcentrering, både genom undervisning och genom forskning
- 204Sammanfattning av risker
- 205Hur kan risker hanteras
- 205Att vara försiktig med att kartlägga och analysera patienten
- 208Att hålla isär patient och verksamhet
- 210Att fokusera verksamheten och ’patienten’ i verksamheten
- 211Att lära mer än förenklingar, regler och isolerade beteenden
- 213Att identifiera risker med patientcentrering samt att utforska patientcentrering som komplext fenomen
- 219Person- och sakregister
Information
- Redaktörer:
- Marianne Hansson Scherman Ulla Runesson Kempe
- Kapitelförfattare:
- Febe Friberg Bertil Gustafsson Cathrin Martin Roger Säljö Ingrid Toshach Gustafsson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144047904
- Utgivningsår:
- 2009
- Artikelnummer:
- 32925-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 224