Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Den lärande patienten

Skickas följande arbetsdag

En av de stora utmaningarna för hälso- och sjukvården idag är att möta människor som måste lära sig leva med sjukdom. Alltså blir det en av personalens viktigaste uppgifter inom vården att hjälpa patienten hantera sin sjukdom på bästa sätt, men för att uppnå detta räcker det inte med att ge information till patienterna. Det är heller ingen tillräcklig förklaring att patienterna är dåligt följsamma, om de inte följer råden eller ordinationerna. I boken framförs ett annat perspektiv på den så k...

En av de stora utmaningarna för hälso- och sjukvården idag är att möta människor som måste lära sig leva med sjukdom. Alltså blir det en av personalens viktigaste uppgifter inom vården att hjälpa patienten hantera sin sjukdom på bästa sätt, men för att uppnå detta räcker det inte med att ge information till patienterna. Det är heller ingen tillräcklig förklaring att patienterna är dåligt följsamma, om de inte följer råden eller ordinationerna. I boken framförs ett annat perspektiv på den så kallade följsamhetsproblematiken. Den gemensamma utgångspunkten för de olika kapitlen är att se mötet mellan vårdpersonal och patient som en situation för lärande. Om vården ses som en plats där hälsoproblem ska lösas, där människor ska lära sig hantera sina sjukdomar och skador samt förhindra att det uppkommer nya problem med hälsan, behövs, förutom olika ämnes- och professionskunskaper, även kunskaper om hur människan lär. Samtliga författare till boken har en ämnestillhörighet inom pedagogiken och är förtrogna med pedagogisk forskning inom samhällets olika hälso- och sjukvårdsinstanser. Flera av författarna har dessutom en vårdprofession. I boken används olika pedagogiska teorier för att belysa och analysera de lärande möten som ständigt uppstår i vården.

    • 7
      Författarpresentation
    • 9
      Introduktion
        • Mötet med patienten – en lärandesituation
        • Marianne Hansson Scherman
    • 15
      KAPITEL 1 Patienten gör inte som vi vill
        • – en kritisk diskussion om följsamhetsbegreppet och dess användning inom hälso- och sjukvård
        • Marianne Hansson Scherman och Febe Friberg
        • 15
          Inledning
        • 16
          Kritik mot följsamhetsbegreppet
        • 18
          Följsamhetsbegreppet, behaviourism och överföringsmetaforen
        • 21
          Följsamhetsbegreppet och en kvantitativ respektive kvalitativ kunskapssyn
        • 24
          Att karaktärisera patientmötet med andra termer än följsamhetsbegreppet
        • 25
          Att fråga patienterna själva varför de inte är följsamma
        • 29
          Att se mötet med patienten som kunskapsbildande
        • 33
          Att följa och låta sig följas
    • 39
      KAPITEL 2 Institutionella språk och samtal om hälsa
        • – information, kommunikation och samarbete i vården
        • Roger Säljö
        • 39
          Inledning
        • 40
          Kommunikation och kunskap i det komplexa samhället
        • 43
          Mediering och asymmetrier i interaktion
        • 46
          Från att överföra information
        • 47
          … till att dela kunskaper
        • 49
          Om ömsesidighet och gemensam förståelse i vårdsamtal
        • 58
          Avslutande kommentarer
    • 63
      KAPITEL 3 Lärande som förändrat deltagande
        • Cathrin Martin
        • 63
          Inledning
        • 65
          Att analysera interaktion
        • 66
          Kroppen i lärandet
        • 67
          Representation av tal och icke-verbala handlingar
        • 68
          Förståelse, korrektion och lärande
        • 72
          Utvecklingsfaser för lärande i undervisning
        • 73
          Att göra ”medaljen
        • 81
          Diskussion
        • 86
          Transksriptionsnyckel
    • 87
      KAPITEL 4 Som patienten ser det
        • Marianne Hansson Scherman och Ulla Runesson
        • 87
          Inledning
        • 88
          Den besvärlige patienten
        • 88
          Träning i dragapparat – exempel 1
        • 89
          Nattsprutan – exempel 2
        • 90
          Hur kan vi förstå exemplen ”träning i dragapparat” och ”nattsprutan
        • 92
          Att vägra vara sjuk – exempel 3
        • 98
          Varför vägrar patienten att vara sjuk
        • 100
          Att överföra information eller skapa möjlighet att förstå
        • 101
          Patienten vill förstå
        • 103
          Att förstå hur patienten förstår
        • 105
          Förståelsens beskaffenhet – urskiljning, samtidighet och variation
        • 108
          Kritiska aspekter
        • 109
          Mönster av variation och invarans – en nödvändig förutsättning för urskiljning
        • 111
          Sammanfattning
    • 115
      KAPITEL 5 Det oavsiktliga lärandet
        • – om den dolda läroplanen i sjukvården
        • Bertil Gustafsson
        • 116
          Inledning
        • 117
          Varför är den dolda läroplanen intressant inom medicinen
        • 119
          Skolans dolda läroplan
        • 122
          Medicinens dolda läroplan
        • 123
          Den dolda läroplanen i läkar–patientrelationen
        • 137
          Den dolda läroplanen i medicinsk utbildning
        • 150
          Varför ”finns” en dold läroplan inom medicinen
        • 156
          Hur kan man hantera medicinens dolda läroplan
    • 171
      KAPITEL 6 Patientcentrering och dess risker
        • – några reflektioner
        • Ingrid Toshach Gustafsson
        • 172
          Inledning
        • 173
          Utgångspunkter
        • 173
          Materialet
        • 174
          Disposition
        • 175
          Patientcentrering
        • 175
          Vilken är innebörden av ”patientcentrering
        • 177
          Hur har patientcentrering uppstått
        • 180
          I vilken grad präglas praktiken av patientcentrering
        • 180
          Varför präglas inte vården av patientcentrering i den utsträckning som förefaller önskvärt
        • 183
          Några tänkbara risker med patientcentrering
        • 184
          Att man intresserar sig för ”hela” patienten
        • 189
          Att man vill förstå patienten
        • 193
          Att man vill ta patientens resurser i anspråk
        • 193
          Att syftet är gott
        • 195
          Att patienten som individ är viktig
        • 197
          Att patientens tillfredsställelse är viktig
        • 198
          Att man är upptagen av den goda relationen till patienten
        • 200
          Att man vill att patienten skall förstå
        • 201
          Att man är angelägen om att utveckla kunskap om patientcentrering, både genom undervisning och genom forskning
        • 204
          Sammanfattning av risker
        • 205
          Hur kan risker hanteras
        • 205
          Att vara försiktig med att kartlägga och analysera patienten
        • 208
          Att hålla isär patient och verksamhet
        • 210
          Att fokusera verksamheten och ’patienten’ i verksamheten
        • 211
          Att lära mer än förenklingar, regler och isolerade beteenden
        • 213
          Att identifiera risker med patientcentrering samt att utforska patientcentrering som komplext fenomen
    • 219
      Person- och sakregister

Information

Redaktörer:
Marianne Hansson Scherman Ulla Runesson Kempe
Kapitelförfattare:
Febe Friberg Bertil Gustafsson Cathrin Martin Roger Säljö Ingrid Toshach Gustafsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144047904
Utgivningsår:
2009
Artikelnummer:
32925-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
224

Författare

Marianne Hansson Scherman

Marianne Hansson Scherman är leg. sjukgymnast, fil.dr och docent i pedagogik; tidigare universitetslektor vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs unive...

Ulla Runesson Kempe

Ulla Runesson Kempe är professor emerita vid Jönköping University. Hennes forskning har framför allt behandlat relationen mellan lärande och underv...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Bertil Gustafsson

Bertil Gustafsson är universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hans forskningsintresse är orienterat mot utbildningssociologi med s...

Cathrin Martin

Cathrin Martin, leg. fysioterapeut och docent i pedagogik, är universitetslektor i fysioterapi vid Uppsala universitet. Hennes forskningsområde är ...

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

Ingrid Toshach Gustafsson

Ingrid Toshach Gustafsson är fi l. lic. och universitetslektor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskning har bland annat handlat om k...

 ;