Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Vetenskaplig teori och metod

Från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap
Skickas följande arbetsdag

Vetenskaplig teori och metod

Från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vetenskaplig teori och metod är ett heltäckande stöd genom hela din högskole­utbildning avseende vetenskapliga kunskaper med examens­arbetet som mål. Den fungerar som en ständig kunskapskälla och uppslagsverk samt ger vägledning avseende metod, inför vetenskaplig granskning, sammanställning, presentation och publicering av det färdiga examensarbetet. Till denna tredje upplaga av boken har kapitel om tematisk analys, diskursanalys och Delfimetoden lagts till. Samtliga kapitel har genomgått o...

Vetenskaplig teori och metod är ett heltäckande stöd genom hela din högskole­utbildning avseende vetenskapliga kunskaper med examens­arbetet som mål. Den fungerar som en ständig kunskapskälla och uppslagsverk samt ger vägledning avseende metod, inför vetenskaplig granskning, sammanställning, presentation och publicering av det färdiga examensarbetet. Till denna tredje upplaga av boken har kapitel om tematisk analys, diskursanalys och Delfimetoden lagts till. Samtliga kapitel har genomgått omfattande revideringar med nya exempel och några kapitel har fått nya författare, vilket medfört helt nya versioner av kapitlen. Dessutom finns nu instuderingsfrågor till varje kapitel. Vetenskaplig teori och metod vänder sig främst till studenter på grundläggande och avancerad nivå inom omvårdnad, vårdvetenskap, socialt arbete, fysioterapi och arbetsterapi.

Författarpresentation 15

REDAKTÖRENS FÖRORD TILL TREDJE UPPLAGAN 25

 

1Den vetenskapliga kunskapens möjligheter och begränsningar 27

– grundläggande vetenskapsteori

Gunilla Priebe & Catharina Landström

Vår kunskap om verkligheten 27

Kunskapens källa 31

Utgångspunkt för studiet av verkligheten 32

Garanti för vetenskaplighet 34

Den vetenskapliga kunskapens utveckling 36

Kunskapens universella och lokala karaktär 38

Till sist 41

Litteraturförteckning 43

 

2Forsknings­processen 45

Maria Henricson

Probleminventering 46

Problematisering och ­problemformulering 49

Syfte 51

Inledning och bakgrund 52

Teoretisk referensram 55

Design- och planeringsfasen 56

Empiriska fasen 57

Analytiska fasen 57

Spridningsfasen 57

Till sist 58

Litteraturförteckning 60

 

3Forsknings­etik 61

Sofia Kjellström

Vad är forskningsetik? 62

Etiska lagar, riktlinjer och etiska principer 63

Etisk motivering av studien 68

Riskanalys 69

Deltagarval 71

Informerat samtycke – en process 72

Etik vid olika metoder 75

Konfidentialitet 77

Skriva om forskningsetik 77

Återföring av resultat 78

Oredlighet 79

Rollen som professionell och forskare 80

Till sist 81

Litteraturförteckning 81

 

4Informations­sökning 85

Sara Hellberg & Eva Karin Karlsson

Sökprocessen 85

Välj sökverktyg 86

Olika informationskällor 87

Välj sökord 89

Utför sökningen 91

Utvärdera sökningens resultat 99

Källkritik 100

Dokumentera 101

Till sist 101

Litteraturförteckning 102

 

5Kvantitativ metod och stickprov 103

Annika Billhult

Icke-experimentell – observation 104

Prospektiva studier 105

Retrospektiva studier 106

Experimentella studier 107

Till sist 113

Litteraturförteckning 114

 

6Kvalitativ metod 115

Maria Henricson & Annika Billhult

Det karakteristiska med kvalitativ metod 115

Problem och syfte 117

Forskaren 117

Urval 118

Forskningsetik 119

Dataanalys 120

Kvalitetsaspekter 122

Granskning av kvalitetsaspekter 122

Slutsatser av kvalitativ forskning 124

Till sist 124

Litteraturförteckning 125

 

7Enkäter 127

Annika Billhult

Studieplanering 127

Syftet 127

Urvalet 128

Färdiga enkäter 129

Skalor 131

Distribution av enkäten 133

Svarsfrekvens vid enkätutskick 135

Mata in enkätsvar 136

Statistisk analys 138

Läsa och bedöma andra enkätstudier 138

Till sist 138

Litteraturförteckning 139

 

8Mätinstrument och diagnostiska test 141

Annika Billhult

Mätning med mätinstrument 141

Diagnostiska test 146

Sannolikhetskvot 147

Till sist 149

Litteraturförteckning 150

 

9Kvalitativ forsknings­intervju 151

Åsa Engström & Päivi Juuso

Planering av en intervjustudie 151

Genomförande av en intervjustudie 156

Till sist 162

Litteraturförteckning 163

 

10Fokus­grupper 165

Victoria Wibeck

Lämpliga och olämpliga ­användningsområden 166

Att planera en fokusgruppsstudie 169

Att rekrytera gruppdeltagare 170

Att vara moderator i fokusgruppen 172

Internationella fokusgrupps­studier 174

Att genomföra fokusgrupper online 174

Efter fokusgruppsintervjun – transkription och analys 176

Att bedöma kvaliteten i en ­fokusgruppsstudie 180

Till sist 181

Litteraturförteckning 181

 

11Kritisk ­incident-­teknik 185

Bengt Fridlund & Jan Mårtensson

Begrepp och terminologi 186

Definitioner 187

Riktlinjer 188

Tolkning och rapportering 192

För- och nackdelar 194

Till sist 194

Litteraturförteckning 195

 

12Etnografi och deltagande observation 197

Elisabeth Carlson & Marie Stenberg

Etnografi som forskningsmetod 198

Etnografi i korthet 203

Deltagande observation 203

Forskningsfråga och syfte 204

Tillträde till fältet 204

Forskarroll under observationer 207

Fältanteckningar 208

Dataanalys 209

Till sist 211

Litteraturförteckning 211

 

13Berättelser – narrativ analys och tolkning 213

Carola Skott

Vad är en berättelse? 213

Att fånga berättelsen 214

Berättelser inom hälsa och vård 215

Analysera, tolka, förklara och förstå 216

Exempel på tolkning och analys 216

Att kritiskt granska narrativ forskning och text 220

Till sist 221

Litteraturförteckning 222

 

14Att använda internet vid datainsamling 225

Lilas Ali

Ps Young Support – internet­baserat stöd till unga vuxna 225

Internet som informationskälla 227

Att rekrytera informanter 227

Datainsamling 230

Etiska aspekter 233

Att använda internet vid datainsamling 236

Till sist 238

Litteraturförteckning 239

 

15Mixad metod 241

Gunilla Borglin

Teoretisk utgångspunkt för mixad metod 242

Varför mixad metod? 244

Forskningsfrågan i mixad metod 245

Hur mixad metod kan appliceras 247

Till sist 255

Litteraturförteckning 256

 

16Deltagar­baserad aktions­forskning 259

Pia Petersson & Margareta Rämgård

Den cirkulära ­forskningsprocessen 260

Interaktiva metoder 264

Forskarrollen 265

Förändring 266

Etiska överväganden 267

Trovärdighet 269

Sammanfattning av möjligheter och utmaningar 270

Till sist 270

Litteraturförteckning 271

 

17Bortfalls­analys och beskrivande statistik 275

Annika Billhult

Bortfallsanalys 275

Beskrivande statistik 277

Till sist 282

Litteraturförteckning 283

 

18Analytisk statistik 285

Annika Billhult

Sannolikhet 285

Olika grenar av analytisk statistik 286

Egenskaper hos data och deras konsekvenser för analytisk statistik 290

Mätdatas egenskaper 291

Till sist 293

Litteraturförteckning 293

 

19Kvalitativ innehålls­analys 295

Ulla Hällgren Graneheim, Britt-Marie Lindgren & Berit Lundman

Bakgrund 295

Metodologiska perspektiv 296

Analysprocessen 300

Exempel på kvalitativ ­innehållsanalys 305

Presentation av resultat 308

Reflektion över metodens trovärdighet 309

Till sist 310

Litteraturförteckning 311

 

20Tematisk analys 313

Sofia Kjellström

Design för reflexiv tematisk analys 314

Reflexivitet 316

Reflexiv tematisk analysprocess 319

Att bedöma kvaliteten i en reflexiv tematisk analys 328

Till sist 328

Litteraturförteckning 331

 

21Fenomenologi och hermeneutik 333

Febe Friberg & Joakim Öhlén

Fenomenologins framväxt 333

Hermeneutikens framväxt 338

Fenomenologi och hermeneutik – några skillnader 342

Om fenomenologiska metoder 343

Om hermeneutiska metoder 350

Till sist 353

Litteraturförteckning 354

 

22Fenomenologisk hermeneutisk tolkningsmetod 357

– ett dialektiskt förhållningssätt

Carina Persson & Karin Sundin

Filosofiska och vetenskaps­teoretiska utgångspunkter 357

Problemområde och ­forskningsfrågor 358

Syfte 359

Urval av deltagare 360

Datainsamling 360

Tolkning 362

Fynd 367

Implikationer 368

Till sist 368

Litteraturförteckning 369

 

23Fenomenografi 371

Jan Larsson & Inger K. Holmström

En presentation av metoden 372

Datainsamling 375

Textanalys 378

Goda råd 380

Metasyntes av fenomenografiska artiklar 382

Pedagogisk användning inom vård 383

Till sist 383

Litteraturförteckning 385

 

24Grounded theory 387

Anna Sandgren

Klassisk GT 388

Forskningsområdet 391

Datainsamling 393

Dataanalys 397

Bedömning av klassisk GT 402

För- och nackdelar med klassisk GT 403

Till sist 403

Litteraturförteckning 404

 

25Delfimetoden 407

Mats Holmberg & Anders Svensson

Centrala begrepp och terminologi 408

Genomförande 412

Till sist 421

Litteraturförteckning 422

 

26Diskursanalys 423

Annica Lövenmark & Helena Blomberg

Diskursanalys som teori och metod 423

Tre olika diskursanalytiska perspektiv 424

Forskningsprocessen 427

Exempel på analys av diskurser och subjektspositioner 428

Till sist 431

Litteraturförteckning 432

 

27Systematisk litteratur­översikt 435

Måns Rosén

Historik och vikten av systematiska översikter 436

Systematisk översikt 437

Systematisk översikt – steg för steg 440

Till sist 447

Litteraturförteckning 448

 

28Metaanalys 449

Måns Rosén

Beskrivning av metaanalys 449

Publikationsbias och funnel plots 453

Sammanfattande tolkning av metaanalyser 454

Till sist 455

Litteraturförteckning 456

 

29Metasyntes 457

Ewa K. Andersson & Amanda Hellström

Frågeställning 459

Litteratursökning 460

Granskningsprocess 461

Klassificering och ­kvalitetsgranskning 461

Resultat/syntes 465

Till sist 469

Litteraturförteckning 470

 

30Vetenskaplig kvalitet i examensarbete 473

Jan Mårtensson & Bengt Fridlund

Kriterier för vetenskaplig kvalitet 477

Inför slutexamination 488

Till sist 488

Litteraturförteckning 489

 

31Diskussion 491

Maria Henricson

Metoddiskussion 492

Resultatdiskussion 496

Slutsats 499

Kliniska implikationer 499

Till sist 499

Litteraturförteckning 500

 

32Referens­hantering med EndNote 501

Ingemar Gunnarsson

Referenssystem 501

Referenshanteringsprogram 504

Kom igång med EndNote 20 505

Citera-medan-du-skriver – CWYW 511

EndNote online 514

Till sist 520

Litteraturförteckning 521

 

33Handledning av examensarbete 523

Karin Falk-Brynhildsen & Maria Henricson

Studentaktivt lärande 524

Relationer i handlednings­processen 525

Ge och ta återkoppling 528

Former för handledning 532

Stöd under handledning 534

Till sist 534

Litteraturförteckning 536

 

34Opponentskap och försvar 539

Maria Henricson

Kritisk granskning 539

Opponenter 541

Respondenter 544

Examinationsseminarium 545

Till sist 546

Litteraturförteckning 546

 

35Publicering av examensarbete 547

Maria Henricson & Jan Mårtensson

Val av tidskrift 548

Manus 549

Publiceringsprocess 554

Till sist 557

Litteraturförteckning 558

Register 559

är effektivt uppdelad i läsvänliga stycken med egen rubrik. En text som kunde varit tungläst är mycket pedagogiskt förklarad.

Författare

Maria Henricson

Maria Henricson är leg. sjuksköterska med specialistutbildning inom intensivvård och onkologi, fil.dr, universitetslektor och docent i vårdvetenska...

Lilas Ali

Lilas Ali är leg. sjuksköterska och docent vid Sahlgrenska akademin, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa samt Centrum för personcentrerad vår...

Ewa Andersson

Ewa K. Andersson är leg. sjuksköterska och doktor i medicinsk vetenskap inom ämnet vårdvetenskap med inriktning omvårdnad. Ewa arbetar som universi...

Annika Billhult

Annika Billhult är docent i vårdvetenskap, leg. sjukgymnast och med.dr. Hon disputerade år 2007 vid Sahlgrenska akademin med avhandlingen The effec...

Helena Blomberg

Helena Blomberg är docent i sociologi, vid Mälardalens universitet på Akademin för hälsa, vård och välfärd. Helenas forskningsintressen inkluderar ...

Gunilla Borglin

Gunilla Borglin är leg. sjuksköterska, med.dr. Hon arbetar som professor i omvårdnad vid Lovisenberg Diakonala högskola i Oslo, där hon bland annat...

Elisabeth Carlson

Elisabeth Carlson är leg. sjuksköterska och professor vid Institutionen för vårdvetenskap vid Malmö universitet. Hennes forskning har ett vårdpedag...

Åsa Engström

Åsa Engström är fil.dr, professor och ämnesföreträdare i omvårdnad vid Luleå tekniska universitet. Hon är sjuksköterska med specialistutbildning i ...

Karin Falk-Brynhildsen

Karin Falk-Brynhildsen är leg. sjuksköterska och specialistutbildad inom operationssjukvård. Hon är med.dr med inriktning på hälso- och vårdvetensk...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Bengt Fridlund

Bengt Fridlund är senior professor vid Linnéuniversitetet och Haukelands universitetssjukhus/Universitetet i Bergen, Norge. Hans kliniska intresse ...

Ingemar Gunnarsson

Ingemar Gunnarsson är bibliotekarie och fil.lic. i historia. Han arbetar som forskningsstrateg vid Linnéuniversitetet, universitetsbiblioteket i Vä...

Sara Hellberg

Sara Hellberg har en fil.mag. i biblioteks- och informationsvetenskap. Hon arbetar som bibliotekarie på Högskolan i Borås bibliotek med fokus på un...

Amanda Hellström

Amanda Hellström, leg. sjuksköterska med inriktning kirurgisk omvårdnad, dr med.vet., docent, lektor vid Linnéuniversitetet. Medlem i styrgruppen f...

Mats Holmberg

Mats Holmberg är docent i vårdvetenskap med en adjungering till Linnéuniversitetet. Han är där ledamot i operativa gruppen vid Centrum för interpro...

Ulla Hällgren Graneheim

Ulla Hällgren Graneheim är leg. sjuksköterska, docent i omvårdnad vid Umeå universitet och senior professor vid Högskolan Väst i Trollhättan. Hon h...

Päivi Juuso

Päivi Juuso är leg. sjuksköterska, distriktssköterska och fil.dr i omvårdnad. Hon arbetar som biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, ...

Inger K. Holmström

Inger K. Holmström är professor i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet, och associerad forskare vid Uppsala universitet. Hon är leg. sjuksköte...

Eva Karin Karlsson

Eva Karin Karlsson är fil.mag. i biblioteks- och informationsvetenskap. Hon arbetar som bibliotekarie på sjukhusbiblioteket vid Skånes universitets...

Sofia Kjellström

Sofia Kjellström, professor i kvalitetsförbättring och ledarskap vid The Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare och Hälsohögskolan...

Catharina Landström

Catharina Landström är docent i STS (Science, Technology and Society) vid Institutionen för teknikens ekonomi och organisation på Chalmers. Med bak...

Jan Larsson

Jan Larsson är docent i anestesiologi vid Uppsala universitet och har arbetat som överläkare i anestesi och intensivvård vid Akademiska sjukhuset i...

Britt-Marie Lindgren

Britt-Marie Lindgren är leg. sjuksköterska, specialistsjuksköterska i psykiatrisk vård och professor i omvårdnad vid Umeå universitet. Hennes klini...

Berit Lundman

Berit Lundman är leg. sjuksköterska, med.dr. och professor emerita vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. Hennes forskning har ett häls...

Annica Lövenmark

Annica Lövenmark är disputerad i didaktik och docent i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet. Hon är utbildad sjuksköterska och har lärar-, che...

Jan Mårtensson

Jan Mårtensson är professor och avdelningschef för forskarskolan vid Hälsohögskolan, Jönköping University. Hans egen forskning berör huvudsakligen ...

Carina Persson

Carina Persson är leg. fysioterapeut och med.dr i omvårdnad och docent vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Hon undervisar studenter inom sjuksköterske...

Pia Petersson

Pia Petersson, leg. sjuksköterska, distriktssköterska, dr med.vet. och universitetslektor vid fakulteten för hälsovetenskap, Högskolan Kristianstad...

Gunilla Priebe

Gunilla Priebe är leg. sjuksköterska, fil.mag. i internationella relationer och fil.dr i vetenskapsteori. Hon arbetar som lektor i folkhälsovetensk...

Måns Rosén

Måns Rosén har varit chef för Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU), en myndighet som arbetar med att utvärdera metoder i hä...

Margareta Rämgård

Margareta Rämgård, leg sjuksköterska, barnmorska, doktor i kulturgeografi med inriktning mot hälsogeografi, docent vid Malmö universitet. Hennes fo...

Anna Sandgren

Anna Sandgren är leg. sjuksköterska och docent i vårdvetenskap, Linnéuniversitetet. Hon arbetar som vetenskaplig ledare för Palliativt centrum, vil...

Carola Skott

Carola Skott är leg. sjuksköterska, fil.dr i socialantropologi och har varit docent i omvårdnad vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. He...

Marie Stenberg

Marie Stenberg är leg. sjuksköterska, doktorand i vårdvetenskap med inriktning vårdpedagogik. Hon är verksam som universitetsadjunkt vid Institutio...

Karin Sundin

Karin Sundin är leg. sjuksköterska, med.dr, vårdlärare samt professor emerita i omvårdnad vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. Hon ha...

Anders Svensson

Anders Svensson är universitetslektor i vårdvetenskap vid Linnéuniversitetet och innehar ett kliniskt lektorat mot ambulansverksamheten i Region Kr...

Victoria Wibeck

Victoria Wibeck är professor vid Tema Miljöförändring, Linköpings universitet. Hon har en bakgrund inom kommunikationsforskning. Wibeck har använt ...

Joakim Öhlén

Joakim Öhlén är leg. sjuksköterska, fil.dr i vårdpedagogik och professor i omvårdnad vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska aka...

 ;

Vetenskaplig teori och metod är ett heltäckande stöd genom hela din högskole­utbildning avseende vetenskapliga kunskaper med examens­arbetet som mål. Den fungerar som en ständig kunskapskälla och uppslagsverk samt ger vägledning avseende metod, inför vetenskaplig granskning, sammanställning, presentation och publicering av det färdiga examensarbetet. Till denna tredje upplaga av boken har kapitel om tematisk analys, diskursanalys och Delfimetoden lagts till. Samtliga kapitel har genomgått o...

Vetenskaplig teori och metod är ett heltäckande stöd genom hela din högskole­utbildning avseende vetenskapliga kunskaper med examens­arbetet som mål. Den fungerar som en ständig kunskapskälla och uppslagsverk samt ger vägledning avseende metod, inför vetenskaplig granskning, sammanställning, presentation och publicering av det färdiga examensarbetet. Till denna tredje upplaga av boken har kapitel om tematisk analys, diskursanalys och Delfimetoden lagts till. Samtliga kapitel har genomgått omfattande revideringar med nya exempel och några kapitel har fått nya författare, vilket medfört helt nya versioner av kapitlen. Dessutom finns nu instuderingsfrågor till varje kapitel. Vetenskaplig teori och metod vänder sig främst till studenter på grundläggande och avancerad nivå inom omvårdnad, vårdvetenskap, socialt arbete, fysioterapi och arbetsterapi.

Författare

Maria Henricson

Maria Henricson är leg. sjuksköterska med specialistutbildning inom intensivvård och onkologi, fil.dr, universitetslektor och docent i vårdvetenska...

Lilas Ali

Lilas Ali är leg. sjuksköterska och docent vid Sahlgrenska akademin, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa samt Centrum för personcentrerad vår...

Ewa Andersson

Ewa K. Andersson är leg. sjuksköterska och doktor i medicinsk vetenskap inom ämnet vårdvetenskap med inriktning omvårdnad. Ewa arbetar som universi...

Annika Billhult

Annika Billhult är docent i vårdvetenskap, leg. sjukgymnast och med.dr. Hon disputerade år 2007 vid Sahlgrenska akademin med avhandlingen The effec...

Helena Blomberg

Helena Blomberg är docent i sociologi, vid Mälardalens universitet på Akademin för hälsa, vård och välfärd. Helenas forskningsintressen inkluderar ...

Gunilla Borglin

Gunilla Borglin är leg. sjuksköterska, med.dr. Hon arbetar som professor i omvårdnad vid Lovisenberg Diakonala högskola i Oslo, där hon bland annat...

Elisabeth Carlson

Elisabeth Carlson är leg. sjuksköterska och professor vid Institutionen för vårdvetenskap vid Malmö universitet. Hennes forskning har ett vårdpedag...

Åsa Engström

Åsa Engström är fil.dr, professor och ämnesföreträdare i omvårdnad vid Luleå tekniska universitet. Hon är sjuksköterska med specialistutbildning i ...

Karin Falk-Brynhildsen

Karin Falk-Brynhildsen är leg. sjuksköterska och specialistutbildad inom operationssjukvård. Hon är med.dr med inriktning på hälso- och vårdvetensk...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Bengt Fridlund

Bengt Fridlund är senior professor vid Linnéuniversitetet och Haukelands universitetssjukhus/Universitetet i Bergen, Norge. Hans kliniska intresse ...

Ingemar Gunnarsson

Ingemar Gunnarsson är bibliotekarie och fil.lic. i historia. Han arbetar som forskningsstrateg vid Linnéuniversitetet, universitetsbiblioteket i Vä...

Sara Hellberg

Sara Hellberg har en fil.mag. i biblioteks- och informationsvetenskap. Hon arbetar som bibliotekarie på Högskolan i Borås bibliotek med fokus på un...

Amanda Hellström

Amanda Hellström, leg. sjuksköterska med inriktning kirurgisk omvårdnad, dr med.vet., docent, lektor vid Linnéuniversitetet. Medlem i styrgruppen f...

Mats Holmberg

Mats Holmberg är docent i vårdvetenskap med en adjungering till Linnéuniversitetet. Han är där ledamot i operativa gruppen vid Centrum för interpro...

Ulla Hällgren Graneheim

Ulla Hällgren Graneheim är leg. sjuksköterska, docent i omvårdnad vid Umeå universitet och senior professor vid Högskolan Väst i Trollhättan. Hon h...

Päivi Juuso

Päivi Juuso är leg. sjuksköterska, distriktssköterska och fil.dr i omvårdnad. Hon arbetar som biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, ...

Inger K. Holmström

Inger K. Holmström är professor i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet, och associerad forskare vid Uppsala universitet. Hon är leg. sjuksköte...

Eva Karin Karlsson

Eva Karin Karlsson är fil.mag. i biblioteks- och informationsvetenskap. Hon arbetar som bibliotekarie på sjukhusbiblioteket vid Skånes universitets...

Sofia Kjellström

Sofia Kjellström, professor i kvalitetsförbättring och ledarskap vid The Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare och Hälsohögskolan...

Catharina Landström

Catharina Landström är docent i STS (Science, Technology and Society) vid Institutionen för teknikens ekonomi och organisation på Chalmers. Med bak...

Jan Larsson

Jan Larsson är docent i anestesiologi vid Uppsala universitet och har arbetat som överläkare i anestesi och intensivvård vid Akademiska sjukhuset i...

Britt-Marie Lindgren

Britt-Marie Lindgren är leg. sjuksköterska, specialistsjuksköterska i psykiatrisk vård och professor i omvårdnad vid Umeå universitet. Hennes klini...

Berit Lundman

Berit Lundman är leg. sjuksköterska, med.dr. och professor emerita vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. Hennes forskning har ett häls...

Annica Lövenmark

Annica Lövenmark är disputerad i didaktik och docent i vårdvetenskap vid Mälardalens universitet. Hon är utbildad sjuksköterska och har lärar-, che...

Jan Mårtensson

Jan Mårtensson är professor och avdelningschef för forskarskolan vid Hälsohögskolan, Jönköping University. Hans egen forskning berör huvudsakligen ...

Carina Persson

Carina Persson är leg. fysioterapeut och med.dr i omvårdnad och docent vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Hon undervisar studenter inom sjuksköterske...

Pia Petersson

Pia Petersson, leg. sjuksköterska, distriktssköterska, dr med.vet. och universitetslektor vid fakulteten för hälsovetenskap, Högskolan Kristianstad...

Gunilla Priebe

Gunilla Priebe är leg. sjuksköterska, fil.mag. i internationella relationer och fil.dr i vetenskapsteori. Hon arbetar som lektor i folkhälsovetensk...

Måns Rosén

Måns Rosén har varit chef för Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU), en myndighet som arbetar med att utvärdera metoder i hä...

Margareta Rämgård

Margareta Rämgård, leg sjuksköterska, barnmorska, doktor i kulturgeografi med inriktning mot hälsogeografi, docent vid Malmö universitet. Hennes fo...

Anna Sandgren

Anna Sandgren är leg. sjuksköterska och docent i vårdvetenskap, Linnéuniversitetet. Hon arbetar som vetenskaplig ledare för Palliativt centrum, vil...

Carola Skott

Carola Skott är leg. sjuksköterska, fil.dr i socialantropologi och har varit docent i omvårdnad vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. He...

Marie Stenberg

Marie Stenberg är leg. sjuksköterska, doktorand i vårdvetenskap med inriktning vårdpedagogik. Hon är verksam som universitetsadjunkt vid Institutio...

Karin Sundin

Karin Sundin är leg. sjuksköterska, med.dr, vårdlärare samt professor emerita i omvårdnad vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. Hon ha...

Anders Svensson

Anders Svensson är universitetslektor i vårdvetenskap vid Linnéuniversitetet och innehar ett kliniskt lektorat mot ambulansverksamheten i Region Kr...

Victoria Wibeck

Victoria Wibeck är professor vid Tema Miljöförändring, Linköpings universitet. Hon har en bakgrund inom kommunikationsforskning. Wibeck har använt ...

Joakim Öhlén

Joakim Öhlén är leg. sjuksköterska, fil.dr i vårdpedagogik och professor i omvårdnad vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska aka...

 ;