
Vetenskaplig teori och metod

Vetenskaplig teori och metod
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Författarpresentation 15
REDAKTÖRENS FÖRORD TILL TREDJE UPPLAGAN 25
1 Den vetenskapliga kunskapens möjligheter och begränsningar 27
– grundläggande vetenskapsteori
Gunilla Priebe & Catharina Landström
Vår kunskap om verkligheten 27
Kunskapens källa 31
Utgångspunkt för studiet av verkligheten 32
Garanti för vetenskaplighet 34
Den vetenskapliga kunskapens utveckling 36
Kunskapens universella och lokala karaktär 38
Till sist 41
Litteraturförteckning 43
2 Forskningsprocessen 45
Maria Henricson
Probleminventering 46
Problematisering och problemformulering 49
Syfte 51
Inledning och bakgrund 52
Teoretisk referensram 55
Design- och planeringsfasen 56
Empiriska fasen 57
Analytiska fasen 57
Spridningsfasen 57
Till sist 58
Litteraturförteckning 60
3 Forskningsetik 61
Sofia Kjellström
Vad är forskningsetik? 62
Etiska lagar, riktlinjer och etiska principer 63
Etisk motivering av studien 68
Riskanalys 69
Deltagarval 71
Informerat samtycke – en process 72
Etik vid olika metoder 75
Konfidentialitet 77
Skriva om forskningsetik 77
Återföring av resultat 78
Oredlighet 79
Rollen som professionell och forskare 80
Till sist 81
Litteraturförteckning 81
4 Informationssökning 85
Sara Hellberg & Eva Karin Karlsson
Sökprocessen 85
Välj sökverktyg 86
Olika informationskällor 87
Välj sökord 89
Utför sökningen 91
Utvärdera sökningens resultat 99
Källkritik 100
Dokumentera 101
Till sist 101
Litteraturförteckning 102
5 Kvantitativ metod och stickprov 103
Annika Billhult
Icke-experimentell – observation 104
Prospektiva studier 105
Retrospektiva studier 106
Experimentella studier 107
Till sist 113
Litteraturförteckning 114
6 Kvalitativ metod 115
Maria Henricson & Annika Billhult
Det karakteristiska med kvalitativ metod 115
Problem och syfte 117
Forskaren 117
Urval 118
Forskningsetik 119
Dataanalys 120
Kvalitetsaspekter 122
Granskning av kvalitetsaspekter 122
Slutsatser av kvalitativ forskning 124
Till sist 124
Litteraturförteckning 125
7 Enkäter 127
Annika Billhult
Studieplanering 127
Syftet 127
Urvalet 128
Färdiga enkäter 129
Skalor 131
Distribution av enkäten 133
Svarsfrekvens vid enkätutskick 135
Mata in enkätsvar 136
Statistisk analys 138
Läsa och bedöma andra enkätstudier 138
Till sist 138
Litteraturförteckning 139
8 Mätinstrument och diagnostiska test 141
Annika Billhult
Mätning med mätinstrument 141
Diagnostiska test 146
Sannolikhetskvot 147
Till sist 149
Litteraturförteckning 150
9 Kvalitativ forskningsintervju 151
Åsa Engström & Päivi Juuso
Planering av en intervjustudie 151
Genomförande av en intervjustudie 156
Till sist 162
Litteraturförteckning 163
10 Fokusgrupper 165
Victoria Wibeck
Lämpliga och olämpliga användningsområden 166
Att planera en fokusgruppsstudie 169
Att rekrytera gruppdeltagare 170
Att vara moderator i fokusgruppen 172
Internationella fokusgruppsstudier 174
Att genomföra fokusgrupper online 174
Efter fokusgruppsintervjun – transkription och analys 176
Att bedöma kvaliteten i en fokusgruppsstudie 180
Till sist 181
Litteraturförteckning 181
11 Kritisk incident-teknik 185
Bengt Fridlund & Jan Mårtensson
Begrepp och terminologi 186
Definitioner 187
Riktlinjer 188
Tolkning och rapportering 192
För- och nackdelar 194
Till sist 194
Litteraturförteckning 195
12 Etnografi och deltagande observation 197
Elisabeth Carlson & Marie Stenberg
Etnografi som forskningsmetod 198
Etnografi i korthet 203
Deltagande observation 203
Forskningsfråga och syfte 204
Tillträde till fältet 204
Forskarroll under observationer 207
Fältanteckningar 208
Dataanalys 209
Till sist 211
Litteraturförteckning 211
13 Berättelser – narrativ analys och tolkning 213
Carola Skott
Vad är en berättelse? 213
Att fånga berättelsen 214
Berättelser inom hälsa och vård 215
Analysera, tolka, förklara och förstå 216
Exempel på tolkning och analys 216
Att kritiskt granska narrativ forskning och text 220
Till sist 221
Litteraturförteckning 222
14 Att använda internet vid datainsamling 225
Lilas Ali
Ps Young Support – internetbaserat stöd till unga vuxna 225
Internet som informationskälla 227
Att rekrytera informanter 227
Datainsamling 230
Etiska aspekter 233
Att använda internet vid datainsamling 236
Till sist 238
Litteraturförteckning 239
15 Mixad metod 241
Gunilla Borglin
Teoretisk utgångspunkt för mixad metod 242
Varför mixad metod? 244
Forskningsfrågan i mixad metod 245
Hur mixad metod kan appliceras 247
Till sist 255
Litteraturförteckning 256
16 Deltagarbaserad aktionsforskning 259
Pia Petersson & Margareta Rämgård
Den cirkulära forskningsprocessen 260
Interaktiva metoder 264
Forskarrollen 265
Förändring 266
Etiska överväganden 267
Trovärdighet 269
Sammanfattning av möjligheter och utmaningar 270
Till sist 270
Litteraturförteckning 271
17 Bortfallsanalys och beskrivande statistik 275
Annika Billhult
Bortfallsanalys 275
Beskrivande statistik 277
Till sist 282
Litteraturförteckning 283
18 Analytisk statistik 285
Annika Billhult
Sannolikhet 285
Olika grenar av analytisk statistik 286
Egenskaper hos data och deras konsekvenser för analytisk statistik 290
Mätdatas egenskaper 291
Till sist 293
Litteraturförteckning 293
19 Kvalitativ innehållsanalys 295
Ulla Hällgren Graneheim, Britt-Marie Lindgren & Berit Lundman
Bakgrund 295
Metodologiska perspektiv 296
Analysprocessen 300
Exempel på kvalitativ innehållsanalys 305
Presentation av resultat 308
Reflektion över metodens trovärdighet 309
Till sist 310
Litteraturförteckning 311
20 Tematisk analys 313
Sofia Kjellström
Design för reflexiv tematisk analys 314
Reflexivitet 316
Reflexiv tematisk analysprocess 319
Att bedöma kvaliteten i en reflexiv tematisk analys 328
Till sist 328
Litteraturförteckning 331
21 Fenomenologi och hermeneutik 333
Febe Friberg & Joakim Öhlén
Fenomenologins framväxt 333
Hermeneutikens framväxt 338
Fenomenologi och hermeneutik – några skillnader 342
Om fenomenologiska metoder 343
Om hermeneutiska metoder 350
Till sist 353
Litteraturförteckning 354
22 Fenomenologisk hermeneutisk tolkningsmetod 357
– ett dialektiskt förhållningssätt
Carina Persson & Karin Sundin
Filosofiska och vetenskapsteoretiska utgångspunkter 357
Problemområde och forskningsfrågor 358
Syfte 359
Urval av deltagare 360
Datainsamling 360
Tolkning 362
Fynd 367
Implikationer 368
Till sist 368
Litteraturförteckning 369
23 Fenomenografi 371
Jan Larsson & Inger K. Holmström
En presentation av metoden 372
Datainsamling 375
Textanalys 378
Goda råd 380
Metasyntes av fenomenografiska artiklar 382
Pedagogisk användning inom vård 383
Till sist 383
Litteraturförteckning 385
24 Grounded theory 387
Anna Sandgren
Klassisk GT 388
Forskningsområdet 391
Datainsamling 393
Dataanalys 397
Bedömning av klassisk GT 402
För- och nackdelar med klassisk GT 403
Till sist 403
Litteraturförteckning 404
25 Delfimetoden 407
Mats Holmberg & Anders Svensson
Centrala begrepp och terminologi 408
Genomförande 412
Till sist 421
Litteraturförteckning 422
26 Diskursanalys 423
Annica Lövenmark & Helena Blomberg
Diskursanalys som teori och metod 423
Tre olika diskursanalytiska perspektiv 424
Forskningsprocessen 427
Exempel på analys av diskurser och subjektspositioner 428
Till sist 431
Litteraturförteckning 432
27 Systematisk litteraturöversikt 435
Måns Rosén
Historik och vikten av systematiska översikter 436
Systematisk översikt 437
Systematisk översikt – steg för steg 440
Till sist 447
Litteraturförteckning 448
28 Metaanalys 449
Måns Rosén
Beskrivning av metaanalys 449
Publikationsbias och funnel plots 453
Sammanfattande tolkning av metaanalyser 454
Till sist 455
Litteraturförteckning 456
29 Metasyntes 457
Ewa K. Andersson & Amanda Hellström
Frågeställning 459
Litteratursökning 460
Granskningsprocess 461
Klassificering och kvalitetsgranskning 461
Resultat/syntes 465
Till sist 469
Litteraturförteckning 470
30 Vetenskaplig kvalitet i examensarbete 473
Jan Mårtensson & Bengt Fridlund
Kriterier för vetenskaplig kvalitet 477
Inför slutexamination 488
Till sist 488
Litteraturförteckning 489
31 Diskussion 491
Maria Henricson
Metoddiskussion 492
Resultatdiskussion 496
Slutsats 499
Kliniska implikationer 499
Till sist 499
Litteraturförteckning 500
32 Referenshantering med EndNote 501
Ingemar Gunnarsson
Referenssystem 501
Referenshanteringsprogram 504
Kom igång med EndNote 20 505
Citera-medan-du-skriver – CWYW 511
EndNote online 514
Till sist 520
Litteraturförteckning 521
33 Handledning av examensarbete 523
Karin Falk-Brynhildsen & Maria Henricson
Studentaktivt lärande 524
Relationer i handledningsprocessen 525
Ge och ta återkoppling 528
Former för handledning 532
Stöd under handledning 534
Till sist 534
Litteraturförteckning 536
34 Opponentskap och försvar 539
Maria Henricson
Kritisk granskning 539
Opponenter 541
Respondenter 544
Examinationsseminarium 545
Till sist 546
Litteraturförteckning 546
35 Publicering av examensarbete 547
Maria Henricson & Jan Mårtensson
Val av tidskrift 548
Manus 549
Publiceringsprocess 554
Till sist 557
Litteraturförteckning 558
Register 559
är effektivt uppdelad i läsvänliga stycken med egen rubrik. En text som kunde varit tungläst är mycket pedagogiskt förklarad.
Information
- Redaktörer:
- Maria Henricson
- Kapitelförfattare:
- Lilas Ali Ewa Andersson Annika Billhult Helena Blomberg Gunilla Borglin Elisabeth Carlson Åsa Engström Karin Falk-Brynhildsen Febe Friberg Bengt Fridlund
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144161389
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 34267-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 564
Information
- Redaktörer:
- Maria Henricson
- Kapitelförfattare:
- Lilas Ali Ewa Andersson Annika Billhult Helena Blomberg Gunilla Borglin Elisabeth Carlson Åsa Engström Karin Falk-Brynhildsen Febe Friberg Bengt Fridlund
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144178257
- Utgivningsår:
- 2012
- Revisionsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 34267-SB03
- Upplaga:
- Tredje