Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Marknad och samhälle

Skickas följande arbetsdag

Även om få, om ens några, idag vill helt avskaffa marknadssystemet, är ­debatten livlig om i vilken utsträckning vi kan och bör låta marknader prägla olika delar av samhällslivet. Och i den debatten är bedömningen av ­marknaders fördelar och nackdelar ofta helt förutsägbar. Vill man ha mer marknad betonas gärna fördelarna, vill man ha mindre framhålls lika envist nack­delarna. Av entusiaster och skeptiker – också och inte minst bland forskarna – blir vi oftast serverade uttalat partiska versi...

Även om få, om ens några, idag vill helt avskaffa marknadssystemet, är ­debatten livlig om i vilken utsträckning vi kan och bör låta marknader prägla olika delar av samhällslivet. Och i den debatten är bedömningen av ­marknaders fördelar och nackdelar ofta helt förutsägbar. Vill man ha mer marknad betonas gärna fördelarna, vill man ha mindre framhålls lika envist nack­delarna. Av entusiaster och skeptiker – också och inte minst bland forskarna – blir vi oftast serverade uttalat partiska versioner av marknads­systemets funktionssätt. Är detta ofrånkomligt? Kan marknadssystemet i stället ­värderas ”rättvist” så att både för- och nackdelar framstår tydligt? Den välkände amerikanske ekonomen och statsvetaren Charles Lindblom har i Marknad och samhälle gjort ett heroiskt försök till en sådan analys. I en påfallande välskriven framställning, praktiskt taget helt utan ekonomisk eller annan samhällsvetenskaplig jargong, ger han de nyanserade svar på de stora frågorna kring marknader och marknaders roll i samhället som ett mer än halvsekellångt forskarliv har fört honom till.

      • 7
        Förord
      • 9
        Förord till den svenska utgåvan
      • 1
        11
        Marknadssystemets framväxt
  • 25
    Del I Hur det fungerar
        • 2
          27
          Samordning i samhället
        • 3
          41
          Marknadssystemets samordning
        • 4
          57
          Den bärande konstruktionen
        • 5
          65
          Företagande och företag
        • 6
          86
          Maximal räckvidd
        • 7
          99
          Valda verkningsområden
  • 109
    Del II Hur det ska värderas
        • 8
          11
          Quid pro quo 1
        • 9
          122
          Vad effektiviteten kräver
        • 10
          137
          Marknadssystemets effektivitet
        • 11
          144
          Ineffektivitet
        • 12
          162
          För lite och för sent
        • 13
          173
          Frihet
        • 14
          187
          Personlighet och kultur
        • 15
          204
          Övertalning av massorna
        • 16
          217
          Nödvändigt för demokratin?
        • 17
          226
          Företagen som hinder för demokratin
  • 241
    Del III Tankar om vägval
        • 18
          243
          Alternativa marknadssystem
        • 19
          254
          Alternativ till marknadssystemet?
    • 267
      Litteratur
    • 278
      Register

Information

Författare:
Charles Lindblom
Översättare:
Rune Premfors
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110509
Utgivningsår:
2003
Revisionsår:
2015
Artikelnummer:
37567-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
280

Författare

Charles Lindblom

Charles E. Lindblom (f.1917) är Sterling Professor Emeritus of Economics and Political Science vid Yale Univeristy. Bland hans många uppmärksam-mad...

 ;