Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Motorisk utveckling

Nyare perspektiv på barns motorik
Skickas följande arbetsdag

Denna bok ger i första hand en teoretisk grund i ämnet motoriskt beteende. Här presenteras teorier om motorisk utveckling och introduceras också ny kunskap baserad på teorier om dynamiska system.Författarna argumenterar för att motorisk utveckling är detsamma som motoriskt lärande och diskuterar hur en rad faktorer bidrar till att påverka utvecklingen. Boken behandlar också motoriska svårigheter och diskuterar olika former av åtgärder. Boken vänder sig till de yrkesgrupper som arbetar direkt ...

Denna bok ger i första hand en teoretisk grund i ämnet motoriskt beteende. Här presenteras teorier om motorisk utveckling och introduceras också ny kunskap baserad på teorier om dynamiska system.Författarna argumenterar för att motorisk utveckling är detsamma som motoriskt lärande och diskuterar hur en rad faktorer bidrar till att påverka utvecklingen. Boken behandlar också motoriska svårigheter och diskuterar olika former av åtgärder. Boken vänder sig till de yrkesgrupper som arbetar direkt med barn, dvs. förskollärare, lärare, sjukgymnaster och arbetsterapeuter.

      • 7
        Förord
      • 9
        Förord till den svenska utgåvan
      • 11
        Inledning
      • 1
        15
        Vad är motorik?
        • 15
          Några centrala begrepp
        • 15
          Motorik
        • 16
          Motoriskt beteende
        • 17
          Motorisk utveckling
        • 19
          Motoriskt lärande
        • 19
          Motorisk kontroll
        • 20
          Motoriska problem
        • 20
          Grov- och finmotorik m.m.
        • 23
          Teorier om motorisk utveckling
        • 23
          Generellt om teorier
        • 25
          Epigenetiska teorier
      • 2
        33
        Ett dynamiskt perspektiv på motorik
        • 34
          Självorganisering
        • 35
          Constraints
        • 37
          Halva sanningar om dynamiska system
        • 39
          Dynamic Systems Approach i motorisk utveckling
        • 42
          Bernsteins stadier för motoriskt lärande
        • 44
          Exempel
        • 47
          Vad händer i nervsystemet vid utveckling?
      • 3
        49
        Kulturella och sociala skillnader i motorisk utveckling
        • 49
          Tvärkulturella studier
        • 50
          Träning påskyndar motorisk utveckling (African precocity)
        • 53
          Brist på stimulans hämmar motorisk utveckling
        • 54
          Tester – för vem?
        • 54
          Sociala skillnader
        • 55
          Hur påverkar samhället barns motorik?
        • 56
          Hemmet
        • 56
          Barndaghemmen
        • 58
          Skolan
        • 59
          Barnidrotten
        • 60
          Närmiljön
        • 61
          Hälsovården
      • 4
        65
        Mätning och testning av motoriska färdigheter
        • 66
          Standardiserade/icke-standardiserade tester
        • 68
          Movement ABC
      • 5
        73
        Barn med motoriska problem
        • 73
          Motoriskt osäkra barn
        • 74
          Prognos
        • 75
          Motoriska problem och allmän livskvalitet
        • 75
          Möjliga orsaker
        • 78
          Behandling vid motoriska problem
        • 80
          Perceptuell-motorisk träning
        • 82
          Sensorisk integration
        • 83
          Kinetisk träning
        • 84
          Sjukgymnastik
        • 86
          Task-Specific träning
        • 87
          Allmänna principer
        • 87
          Intensitet
        • 88
          Starta på låg (överkomlig) nivå, öka gradvis
        • 89
          Positiv feedback
        • 89
          Möjlighet att själv bedöma utförandet av uppgiften
      • 91
        Litteratur

Information

Författare:
Hermundur Sigmundsson Arve Vorland Pedersen
Översättare:
Birgitta Önnerfält
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144029665
Utgivningsår:
2004
Artikelnummer:
31357-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
97

Författare

Hermundur Sigmundsson

Hermundur Sigmundsson är förste amanuens vid Fakultetet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse vid Universitetet i Trondheim.

Arve Vorland Pedersen

Arve Vorland Pedersen är sjukgymnast och studerande vid Idrettsvitenskapelig institutt, med studieinriktningen beteende vetenskap vid Universitetet...

 ;