Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 3

Flerspråkighet - utveckling och svårigheter
Skickas följande arbetsdag

En relativt stor del av Sveriges befolkning är idag flerspråkig. Detta avspeglas också inom logopedisk verksamhet, liksom inom förskola och skola, där behovet av kunskap om flerspråkiga barn är stort. Denna tredje del i serien Språkutveckling och språkstörning hos barn behandlar både flerspråkig utveckling och hur en språkstörning yttrar sig hos flerspråkiga barn. Författarna beskriver flerspråkig utveckling liksom vad en språkstörning innebär för flerspråkiga barn. Bedömning och interventio...

En relativt stor del av Sveriges befolkning är idag flerspråkig. Detta avspeglas också inom logopedisk verksamhet, liksom inom förskola och skola, där behovet av kunskap om flerspråkiga barn är stort. Denna tredje del i serien Språkutveckling och språkstörning hos barn behandlar både flerspråkig utveckling och hur en språkstörning yttrar sig hos flerspråkiga barn. Författarna beskriver flerspråkig utveckling liksom vad en språkstörning innebär för flerspråkiga barn. Bedömning och intervention av barn ur ett flerspråkigt perspektiv diskuteras, liksom hur neuro­psykiatriska diagnoser och andra diagnoser påverkas av flerspråkig­heten. Författarna resonerar också kring hur flerspråkiga barn bemöts i förskola och skola samt hur de på olika sätt kan få stöd i sitt modersmål och i sin andraspråksutveckling. För att underlätta logopeders bedömning av modersmålet vid misstanke om en språkstörning finns i boken en översikt över de 10 vanligast förekommande modersmålen i svensk skola med uppgift om hur de är uppbyggda fonologiskt och grammatiskt samt vilka problem som kan uppstå vid en språkstörning. Boken vänder sig framförallt till logopedstudenter och logopeder verksamma vid logopedmottagningar och inom förskola och skola. Även andra student- och yrkesgrupper inom hälso- och sjukvård kan ha glädje av den, liksom pedagogisk personal inom förskole- och skolverksamhet.

    • 9
      Förord
    • 12
      Författarpresentation
    • 14
      Bokens webbplats
  • Flerspråkig utveckling och språkstörning
      • 1
        17
        Språkets sociala användning
        • 17
          Kulturbegreppet
        • 19
          Barndom som ett kulturellt fenomen
        • 20
          Språklig socialisation
        • 21
          Kommunikativa beteenden
          • 22
            Kommunikativa avsikter
          • 23
            Interaktion
          • 25
            Interaktionsmönster
          • 26
            Statusförhållanden
          • 27
            Verbala färdigheter
          • 27
            Två principiella sätt att socialisera barn språkligt
          • 31
            Socialisationsmönster i möte med en ny kultur
      • 2
        33
        Flerspråkig utveckling
        • 33
          Den flerspråkiga förmågan
          • 35
            Myter och missförstånd kring flerspråkighet
          • 38
            Olika typer av flerspråkighet
        • 39
          Flerspråkig utveckling
          • 41
            Sociala och språkliga faktorer
          • 43
            Fonologisk utveckling
          • 47
            Lexikal utveckling
          • 53
            Grammatisk utveckling
          • 54
            Modeller för andraspråksutveckling
          • 59
            Pragmatisk utveckling
        • 61
          Forskning kring andraspråksutveckling
          • 63
            Skillnader mellan en- och flerspråkig utveckling
        • 68
          Föräldrarnas val
      • 3
        71
        Språkstörning hos flerspråkiga barn
        • 71
          Diagnosen språkstörning
        • 73
          Språkstörning hos flerspråkiga barn
          • 77
            Kulturella skillnader i synen på kommunikativa störningar
          • 79
            Epidemiologiska data om flerspråkiga barn med språkstörning
          • 82
            Orsaker och riskfaktorer
        • 84
          Svårigheter inom olika språkliga domäner
          • 85
            Fonologiska svårigheter
          • 88
            Lexikala svårigheter
          • 91
            Grammatiska svårigheter
          • 93
            Pragmatiska svårigheter
          • 95
            Narrativer
          • 96
            Svårigheter med kodväxling
  • Språktypologi
      • 4
        101
        Språktypologi
        • 101
          Genetisk indelning – språkfamiljer
        • 103
          Generella drag i världens språk
          • 105
            Beskrivning av språkljud
          • 106
            Typologisk indelning
          • 110
            Grammatik
      • 5
        121
        Beskrivning av fonologi och grammatik i olika språk
        • 121
          De vanligaste modersmålen i svenska skolan
          • 123
            Albanska
          • 127
            Arabiska
          • 131
            Engelska
          • 134
            Finska
          • 138
            Persiska
          • 142
            Polska
          • 145
            Somaliska
          • 149
            Spanska
          • 152
            Sydslaviska språk – bosniska/kroatiska/serbiska (BSK)
          • 156
            Turkiska
  • Bedömning och inter­vention inom olika språkliga domäner
      • 6
        163
        Bedömning av flerspråkiga barn med språkstörning
        • 164
          Språklig bedömning
          • 167
            Anamnes
          • 169
            Typer av bedömningsmaterial
          • 174
            Språklig bedömning av olika domäner
        • 208
          Att använda tolk
      • 7
        211
        Intervention för flerspråkiga barn med språkstörning
        • 211
          Olika föreställningar om normalitet och hur den ska återställas
          • 212
            Att arbeta med flerspråkiga barn
          • 213
            Enspråkighet botar ingen språkstörning
        • 216
          Intervention på båda språken
          • 219
            Föräldrarnas roll
          • 223
            Olika typer av intervention
          • 224
            Intervention inom olika språkliga domäner
          • 226
            Fonologisk intervention
          • 241
            Kulturella skillnader
        • 244
          Barn med generell språkstörning – fallbeskrivningar
      • 8
        249
        Bedömning och intervention av flerspråkiga barn med andra diagnoser
        • 249
          Funktionsnedsättning och flerspråkighet
        • 250
          Språklig bedömning
        • 251
          Synen på funktionsnedsättning
        • 253
          Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK)
        • 256
          Neuropsykiatriska diagnoser
          • 256
            Autismspektrumtillstånd
          • 262
            ADHD
          • 264
            Intervention vid neuropsykiatriska diagnoser
        • 265
          Selektiv mutism
          • 267
            Intervention vid selektiv mutism
        • 270
          Cerebral pares
          • 271
            Intervention vid talsvårigheter orsakade av cerebral pares
        • 271
          Intellektuell funktionsnedsättning
          • 274
            Intervention vid intellektuell funktionsnedsättning
        • 275
          Stamning
          • 277
            Intervention vid stamning
        • 278
          Skenande tal
        • 279
          Dyspraxi
        • 280
          Läpp-, käk- och gomspalt
        • 282
          Malnutrition
        • 283
          Hörselnedsättning
  • Flerspråkighet i förskola och skola
      • 9
        289
        Flerspråkighet i förskolan
        • 289
          En förskola för alla barn
          • 290
            Förskolans framväxt som välfärdsinstitution
          • 291
            Förskolans styrdokument
          • 293
            Förskolans verksamhet och arbetssätt
        • 294
          Förskolans möte med flerspråkiga barn
          • 297
            Den flerspråkiga förskolan
          • 299
            Det flerspråkiga förskolebarnet
          • 302
            Förutsättningar för språkutveckling hos flerspråkiga barn
        • 304
          Språkutvecklande arbetssätt i förskolan
          • 306
            Språkliga och sociala aktiviteter
        • 309
          Interkulturellt arbetssätt
        • 311
          Föräldrasamverkan
        • 314
          Formella och informella mötesplatser
        • 316
          Samverkan mellan förskola och logoped
      • 10
        321
        Flerspråkighet i skolan
        • 322
          Skola i utveckling
        • 324
          Läroplaner och skollag
          • 325
            Svenska som andraspråk
          • 325
            Modersmålsundervisning
          • 326
            Studiehandledning på modersmålet
          • 326
            Mottagande och undervisning av nyanlända
        • 327
          En skola i förändring
          • 329
            Syn på flerspråkighet och flerspråkiga elever
        • 332
          Flerspråkiga elever i skolan
          • 334
            En heterogen grupp
          • 335
            Flerspråkig utveckling i skolan
          • 336
            Mötet med skolans språk
        • 337
          Undervisning av flerspråkiga elever
          • 340
            Undervisning på två språk
          • 342
            Studiehandledning
          • 345
            Genrepedagogik
          • 346
            Stöttning
          • 347
            Translanguaging
        • 348
          Läs- och skrivinlärning hos flerspråkiga elever
          • 349
            Att lära sig läsa och skriva
          • 357
            Matematik på ett annat språk
        • 358
          Föräldrasamverkan
          • 358
            Information
          • 359
            Relationen mellan hem och skola
          • 360
            Föräldrasamverkan och skolprestationer
          • 361
            Läxhjälp och läsutveckling
          • 362
            Att utveckla föräldrasamverkan, delaktighet och inflytande
        • 362
          Att arbeta som logoped i skolan
    • 365
      Material som omnämns
    • 367
      Material som finns på nätet
    • 369
      Litteraturförteckning
    • 397
      Person- och sakregister

En intressant och viktig bok om hinder och möjligheter för barn med annat utgångsläge än det svenska språket.

Information

Redaktörer:
Eva-Kristina Salameh Ulrika Nettelbladt
Kapitelförfattare:
Ketty Andersson Gisela Håkansson Najah Khalifa Eva Morgan Anna-Lena Tvingstedt Elisabeth Zetterholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144097121
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
38349-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
408

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  24 mån

Författare

Eva-Kristina Salameh

Eva-Kristina Salameh är doktor i medicinsk vetenskap och leg. logoped. Hon har i många år varit kliniskt verksam vid logopedmottagningen på Skånes ...

Ulrika Nettelbladt

Ulrika Nettelbladt är fil.dr i fonetik, leg. logoped och professor i logopedi vid Lunds universitet. Hon har i många år varit verksam som föreläsar...

Ketty Andersson

Ketty Andersson, med.dr, leg. logoped, universitetsadjunkt, Institutionen för kliniska vetenskaper Lund, avdelningen för logopedi, foniatri och aud...

Gisela Håkansson

Gisela Håkansson är professor emerita vid Lunds universitet och undervisar på lärarutbildningen vid Linnéuniversitet i Växjö. Hennes intresse för s...

Najah Khalifa

Najah Khalifa är med.dr och specialist i barn- och ungdomsneurologi med habilitering. Är verksam som överläkare vid Barn- och ungdomspsykiatriska k...

Eva Morgan

Eva Morgan är projektledare vid Regionalt utvecklingscentrum vid Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet. Har mångårig erfarenhet so...

Anna-Lena Tvingstedt

Anna-Lena Tvingstedt är fil.dr i pedagogik, leg. psykolog och professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik. Hon har varit verksam vid ...

Elisabeth Zetterholm

Elisabeth Zetterholm är docent i fonetik och biträdande professor i svenska som andraspråk vid Linköpings universitet. Zetterholms forskningsintres...

 ;