

Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 3
Flerspråkighet - utveckling och svårigheter
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord
- 12Författarpresentation
- 14Bokens webbplats
- Flerspråkig utveckling och språkstörning
- 117Språkets sociala användning
- 17Kulturbegreppet
- 19Barndom som ett kulturellt fenomen
- 20Språklig socialisation
- 21Kommunikativa beteenden
- 22Kommunikativa avsikter
- 23Interaktion
- 25Interaktionsmönster
- 26Statusförhållanden
- 27Verbala färdigheter
- 27Två principiella sätt att socialisera barn språkligt
- 31Socialisationsmönster i möte med en ny kultur
- 233Flerspråkig utveckling
- 33Den flerspråkiga förmågan
- 35Myter och missförstånd kring flerspråkighet
- 38Olika typer av flerspråkighet
- 39Flerspråkig utveckling
- 41Sociala och språkliga faktorer
- 43Fonologisk utveckling
- 47Lexikal utveckling
- 53Grammatisk utveckling
- 54Modeller för andraspråksutveckling
- 59Pragmatisk utveckling
- 61Forskning kring andraspråksutveckling
- 63Skillnader mellan en- och flerspråkig utveckling
- 68Föräldrarnas val
- 371Språkstörning hos flerspråkiga barn
- 71Diagnosen språkstörning
- 73Språkstörning hos flerspråkiga barn
- 77Kulturella skillnader i synen på kommunikativa störningar
- 79Epidemiologiska data om flerspråkiga barn med språkstörning
- 82Orsaker och riskfaktorer
- 84Svårigheter inom olika språkliga domäner
- 85Fonologiska svårigheter
- 88Lexikala svårigheter
- 91Grammatiska svårigheter
- 93Pragmatiska svårigheter
- 95Narrativer
- 96Svårigheter med kodväxling
- Språktypologi
- 4101Språktypologi
- 101Genetisk indelning – språkfamiljer
- 103Generella drag i världens språk
- 105Beskrivning av språkljud
- 106Typologisk indelning
- 110Grammatik
- 5121Beskrivning av fonologi och grammatik i olika språk
- 121De vanligaste modersmålen i svenska skolan
- 123Albanska
- 127Arabiska
- 131Engelska
- 134Finska
- 138Persiska
- 142Polska
- 145Somaliska
- 149Spanska
- 152Sydslaviska språk – bosniska/kroatiska/serbiska (BSK)
- 156Turkiska
- Bedömning och intervention inom olika språkliga domäner
- 6163Bedömning av flerspråkiga barn med språkstörning
- 164Språklig bedömning
- 167Anamnes
- 169Typer av bedömningsmaterial
- 174Språklig bedömning av olika domäner
- 208Att använda tolk
- 7211Intervention för flerspråkiga barn med språkstörning
- 211Olika föreställningar om normalitet och hur den ska återställas
- 212Att arbeta med flerspråkiga barn
- 213Enspråkighet botar ingen språkstörning
- 216Intervention på båda språken
- 219Föräldrarnas roll
- 223Olika typer av intervention
- 224Intervention inom olika språkliga domäner
- 226Fonologisk intervention
- 241Kulturella skillnader
- 244Barn med generell språkstörning – fallbeskrivningar
- 8249Bedömning och intervention av flerspråkiga barn med andra diagnoser
- 249Funktionsnedsättning och flerspråkighet
- 250Språklig bedömning
- 251Synen på funktionsnedsättning
- 253Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK)
- 256Neuropsykiatriska diagnoser
- 256Autismspektrumtillstånd
- 262ADHD
- 264Intervention vid neuropsykiatriska diagnoser
- 265Selektiv mutism
- 267Intervention vid selektiv mutism
- 270Cerebral pares
- 271Intervention vid talsvårigheter orsakade av cerebral pares
- 271Intellektuell funktionsnedsättning
- 274Intervention vid intellektuell funktionsnedsättning
- 275Stamning
- 277Intervention vid stamning
- 278Skenande tal
- 279Dyspraxi
- 280Läpp-, käk- och gomspalt
- 282Malnutrition
- 283Hörselnedsättning
- Flerspråkighet i förskola och skola
- 9289Flerspråkighet i förskolan
- 289En förskola för alla barn
- 290Förskolans framväxt som välfärdsinstitution
- 291Förskolans styrdokument
- 293Förskolans verksamhet och arbetssätt
- 294Förskolans möte med flerspråkiga barn
- 297Den flerspråkiga förskolan
- 299Det flerspråkiga förskolebarnet
- 302Förutsättningar för språkutveckling hos flerspråkiga barn
- 304Språkutvecklande arbetssätt i förskolan
- 306Språkliga och sociala aktiviteter
- 309Interkulturellt arbetssätt
- 311Föräldrasamverkan
- 314Formella och informella mötesplatser
- 316Samverkan mellan förskola och logoped
- 10321Flerspråkighet i skolan
- 322Skola i utveckling
- 324Läroplaner och skollag
- 325Svenska som andraspråk
- 325Modersmålsundervisning
- 326Studiehandledning på modersmålet
- 326Mottagande och undervisning av nyanlända
- 327En skola i förändring
- 329Syn på flerspråkighet och flerspråkiga elever
- 332Flerspråkiga elever i skolan
- 334En heterogen grupp
- 335Flerspråkig utveckling i skolan
- 336Mötet med skolans språk
- 337Undervisning av flerspråkiga elever
- 340Undervisning på två språk
- 342Studiehandledning
- 345Genrepedagogik
- 346Stöttning
- 347Translanguaging
- 348Läs- och skrivinlärning hos flerspråkiga elever
- 349Att lära sig läsa och skriva
- 357Matematik på ett annat språk
- 358Föräldrasamverkan
- 358Information
- 359Relationen mellan hem och skola
- 360Föräldrasamverkan och skolprestationer
- 361Läxhjälp och läsutveckling
- 362Att utveckla föräldrasamverkan, delaktighet och inflytande
- 362Att arbeta som logoped i skolan
- 365Material som omnämns
- 367Material som finns på nätet
- 369Litteraturförteckning
- 397Person- och sakregister
En intressant och viktig bok om hinder och möjligheter för barn med annat utgångsläge än det svenska språket.
Information
- Redaktörer:
- Eva-Kristina Salameh Ulrika Nettelbladt
- Kapitelförfattare:
- Ketty Andersson Gisela Håkansson Najah Khalifa Eva Morgan Anna-Lena Tvingstedt Elisabeth Zetterholm
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144097121
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 38349-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 408
Digital produkt
Giltighetstid från aktivering: 24 mån