Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Om folkhögskolan

En särskild utbildningsform för vuxna
Skickas följande arbetsdag

Sverige har ett unikt, väl utbyggt och förmånligt system för vuxnas studier och lärande. Vuxnas studiedeltagande är omfattande och sker i en rad olika sammanhang, bland annat folkhögskola, kommunal vuxenutbildning, yrkeshögskola, studiecirklar och högskola. Om folkhögskolan är en introducerande grundbok. Den redogör för folkhögskolans organisation, framväxt och framtida utmaningar, men även för olika pedagogiska och didaktiska begrepp med bäring på arbete inom folkhögskolan. Till exempel om ...

Sverige har ett unikt, väl utbyggt och förmånligt system för vuxnas studier och lärande. Vuxnas studiedeltagande är omfattande och sker i en rad olika sammanhang, bland annat folkhögskola, kommunal vuxenutbildning, yrkeshögskola, studiecirklar och högskola. Om folkhögskolan är en introducerande grundbok. Den redogör för folkhögskolans organisation, framväxt och framtida utmaningar, men även för olika pedagogiska och didaktiska begrepp med bäring på arbete inom folkhögskolan. Till exempel om folkhögskolans pedagogik och didaktik, kursutveckling, didaktisk innovation och frågor om bedömning. Blicken riktas även mot vilka som jobbar som lärare inom folkhögskolan och vilka deltagarna är. Boken vänder sig till dig som studerar på folkhögskollärarprogrammet eller andra utbildningar som kan leda till arbete inom folkhögskolan. Den är även relevant för verksamma inom folkhögskolan och personer med intresse för frågor om vuxnas studier och lärande i folkhögskolans sammanhang.

Medverkande författare 9

Förord till serien 13

Förord 15

1. Inledning     17

Per Andersson, Eva-Marie Harlin &
 Helena Colliander

Folkhögskolan i dag     17

Perspektiv på folkhögskolan     18

2. Vad är folkbildning?     25

henrik nordvall

Inledning     26

Folkbildning som statligt politikområde     27

Den organiserade folkbildningens historiska utveckling     32

Folkbildning som ideal och idétradition     37

Avslutning     42

Referenser     43

3. Vad är en folkhögskola?     47

Anders Hallqvist, Louise Malmström &
 Filippa Millenberg

Inledning     47

Några nedslag i folkhögskolans historia     51

Folkhögskolan som idéburen och idébärare     53

Folkhögskolans organisering och styrning     57

Den diversifierade folkhögskolan     60

Avslutning     63

Referenser     64

4. Vem är folkhögskolläraren?     67

Helena Colliander, Eva-Marie Harlin &
 Per Andersson

Inledning     67

Vägen in i yrket – vilka är lärarna på folkhögskolan?     69

Lärarnas arbetsvillkor     72

Ett enhetligt statligt uppdrag     72

Lokala variationer av det gemensamma uppdraget     74

Yrkesetik     79

Avslutning     82

Referenser     85

5. Vem studerar på folkhögskola och varför?     87

Erik Nylander, Lina Rahm & Andreas Fejes

Inledning     88

Föreställningar om folkhögskolan     88

Deltagarna i siffror     91

Varför studera på folkhögskola?      99

Tre tempus i motiven till folkhögskolestudier      100

Avslutning     106

Folkhögskolan som den blinde mannens elefant     108

Referenser     109

6. Folkhögskolans pedagogik och didaktik     113

Helena Colliander, Louise Malmström &
 Filippa Millenberg

Inledning     113

Pedagogik och didaktik i folkhögskolans tidigare praktik      114

Deltagarstyrt och demokratiskt – men traditionellt     116

Praktiska och estetiska ämnens betydelse     117

Från landsbygd till stad – nya kurser och nya deltagargrupper     118

Pedagogiska och didaktiska ideal i dagens folkhögskola     121

Bildning, nytta och skapande av en ny biografi     122

Relationellt perspektiv och erfarenhetsbaserat lärande     124

Det dialogiska klassrummet – vikten av flerstämmighet och dissensus     125

Temaundervisning – holistiskt utforskande och autentiska frågor     125

Demokratiska och mobiliserande samtal     126

Inkluderande pedagogik     127

Skilda förutsättningar påverkar pedagogiken     128

Skillnader mellan skolorna     128

Skillnader inom en skola     129

Avslutning     131

Referenser     133

7. Bedömning av kunskap inom folkhögskolan     137

per andersson, eva-marie harlin &
 helena tsagalidis

Inledning     137

Centrala begrepp     139

Bedömningsperspektiv – för, som, av och inför     140

Faktorer som kan påverka bedömningen     143

Rättvisa och likvärdighet     144

Bedömning på yrkesutbildningar     145

Validering     148

Regelverk och frihet på folkhögskolan     149

Bedömning på allmän kurs     149

Bedömning på andra kurser     154

SeQF – Sveriges referensram för kvalifikationer     155

Konsekvenser av bedömning     155

Problematisering av bedömning på folkhögskolan     157

Avslutning     158

Referenser     158

8. Utbildningsdesign och kursutveckling…| inom folkhögskolan: fyra exempel på didaktisk innovation     161

Eva-Marie Harlin, Song-ee Ahn &
 Anders Hallqvist

Inledning     162

Översättning, nätverk och legitimitet     162

Dataspelskursen     166

Integrationskursen     169

Dramakursen     171

Miljökursen     173

Didaktisk innovation: att skapa och stabilisera nätverk     175

Didaktisk innovation och folkhögskolans identitet     178

Avslutning     180

Referenser     181

9. Folkhögskolan i framtiden     183

Eva-Marie Harlin, Per Andersson &
 Helena Colliander

Inledning     183

Möjligheter     184

Utmaningar     186

Avslutning     190

Referenser     191

Skribenter med anknytning till folkbildningsforskning och vuxnas lärande har skrivit denna introducerande grundbok som syftar till att ge en aktuell beskrivning av skolformens särart under rubriker såsom: Vad är folkbildning? Vem är folkhögskolläraren? Vem studerar på folkhögskola och varför? Dessutom ger författarna konkreta exempel på aktuella kursutvecklingsprojekt och hur man ska se på folkhögskolans framtid, dess möjligheter och utmaningar.

Information

Redaktörer:
Per Andersson Helena Colliander Eva-Marie Harlin
Kapitelförfattare:
Song-ee Ahn Andreas Fejes Anders Hallqvist Louise Malmström Filippa Millenberg Henrik Nordvall Erik Nylander Lina Rahm Helena Tsagalidis
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144133300
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
40369-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Per Andersson

Per Andersson är professor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lärande, ­Linkö...

Helena Colliander

Helena Colliander arbetar som universitetslektor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande på Institutionen för beteendevetenskap och lärande v...

Eva-Marie Harlin

Eva-Marie Harlin är fil.lic. och universitetsadjunkt i folkbildningskunskap vid Linköpings universitet. Hon arbetar med bland annat undervisning på...

Song-ee Ahn

Song-ee Ahn är universitetslektor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande vid institutionen för beteendevetenskap och lärande,...

Andreas Fejes

Andreas Fejes är verksam vid Linköpings universitet och innehar Sveriges enda professur i vuxenpedagogik. Hans forskning rör frågor om vuxenutbildn...

Anders Hallqvist

Anders Hallqvist är lektor vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande på Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universi...

Louise Malmström

Louise Malmström är socialdemokratisk riksdagsledamot i Utbildningsutskottet sedan 2002. Hon har en yrkesbakgrund inom folkbildningen och en gymnas...

Henrik Nordvall

Henrik Nordvall är biträdande lektor i pedagogik vid Linköpings universitet, samt docent i pedagogik vid Örebro universitet. Nordvalls forskning är...

Erik Nylander

Erik Nylander är doktorand i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande vid Linköpings universitet. Tjänsten är knuten till Mimer – nationellt pro...

Helena Tsagalidis

Helena Tsagalidis är universitetslektor och programansvarig utbildningsledare för Yrkeslärarprogrammet vid Linköpings universitet, avdelningen för ...

 ;