
Främjande lärmiljöer
Mindfulness- och KBT-inriktade ljudfiler till kapitel 3
Filer
Till läsaren 9
Tack! 11
Läsguide 13
Författarpresentation 17
Inledning 19
I Grundläggande förkunskaper till främjande lärmiljöer– vägar till lärande och hälsa 23
Karin Åström
1 Att skapa goda förutsättningar för en likvärdig utbildning 25
Inlevelseövning 26
Tillgänglighet 26
Delaktighet 28
Inkludering 30
Likvärdig är inte detsamma som likadan eller likformig 32
2 Att främja hälsa och lärande 39
En Känsla Av SAMmanhang 40
Stödinsatser 44
Kategoriskt och relationellt perspektiv 50
Att arbeta främjande med elever med olika behov 51
Att arbeta främjande med särskilt begåvade elever 52
Att undanröja hinder och skapa goda förutsättningar för alla elever 54
Litteratur och rekommenderad läsning 60
II Att skapa förutsättningar för en god social, pedagogisk, digital och fysisk lärmiljö 65
Karin Åström
3 Förutsättningar för en god social och pedagogisk lärmiljö 67
En trygg relation främjar lärandet 67
Att ”se” och lära känna sina elever 68
Att stärka eleven i tron på sig själv 69
Kunskap om eleven 71
Det är inte alltid som det ser ut att vara 76
Differentiering av undervisningen 77
Eleverna som en läranderesurs för varandra 80
Eleverna som varandras läranderesurser – ett urval av olika metoder 81
Att tänka på innan du börjar designa din undervisning 83
Schema och lektionsstruktur – ett viktigt bidrag till en känsla av sammanhang 88
Se elevens studiesituation ur ett helikopterperspektiv 93
Förstärkt och tydlig kommunikation i det pedagogiska sammanhanget 95
Syn- och hörselnedsättning som utgångspunkt för tydlig och förstärkt kommunikation 98
En god ljud- och ljusmiljö gynnar samtliga elever 101
Tillgängliga pedagogiska hjälpmedel 103
Digitala verktyg 103
Tillgänglighetslåda med fysiska hjälpmedel 104
4 En god digital lärmiljö – en faktor för ökat välmående och lärande 107
Meningsfullhet i den digitala undervisningen 108
Begriplighet i den digitala undervisningen 109
Hanterbarhet i den digitala undervisningen 112
5 Förutsättningar för en god fysisk lärmiljö 115
Litterärt showroom – ”Drömklassrummet” 116
Litteratur och rekommenderad läsning 125
III Förutsättningar för en god psykisk lärmiljö 129
Alexandra Palmblad
6 Ett mindfullt perspektiv på lärande 131
Bakgrund 131
Hjärnstress 132
Samvetsstress 143
Litteratur och rekommenderad läsning 160
IV Förutsättningar för ett optimerat lärande för alla 163
Karin Åström
7 Universell design och Universell design för lärande 165
The Universal design for learning guidelines – CAST – Until learning has no limits 167
Lärandets varför, vad och hur? 170
8 Hjärnan, inlärning och minnet 175
AGES 177
9 Studiero – För ökat fokus och välmående 179
Klassrumsdiskussion om studiero 180
Studiero genom rörelse 182
Studiero genom meditation och medveten närvaro 186
Studiero genom studieplanering 187
Litteratur och rekommenderad läsning 190
Slutord 193
Person- och sakregister 197
Information
- Författare:
- Karin Åström Alexandra Palmblad
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144133676
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 40424-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 208