Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Främjande lärmiljöer

Vägar till lärande och hälsa
Skickas följande arbetsdag

Hälsa och lärande går hand i hand. Om eleven mår bra går det lättare att studera. Om eleven klarar sina studier mår eleven bättre. Det råder med andra ord en växelverkan mellan hälsa och lärande. Detta kan tyckas självklart. Men hur utformar man en lärmiljö så att samtliga elever ska kunna klara sina studier bättre? Hur skapar vi en lärmiljö så att elevernas välmående ökar? I Främjande lärmiljöer blir du handledd i dessa frågor genom aktuell forskning, styrdokument och litteratur samt erfare...

Hälsa och lärande går hand i hand. Om eleven mår bra går det lättare att studera. Om eleven klarar sina studier mår eleven bättre. Det råder med andra ord en växelverkan mellan hälsa och lärande. Detta kan tyckas självklart. Men hur utformar man en lärmiljö så att samtliga elever ska kunna klara sina studier bättre? Hur skapar vi en lärmiljö så att elevernas välmående ökar? I Främjande lärmiljöer blir du handledd i dessa frågor genom aktuell forskning, styrdokument och litteratur samt erfarenhetsbaserade exempel hämtade från praktiken. Du guidas, steg för steg, i detta arbete som i slutänden gynnar samtliga elever. Målet är att skapa en lärmiljö som gynnar alla, men med hänsyn till den enskilda individen. Genom att arbeta främjande minskas antalet extra anpassningar och särlösningar. Denna bok kan ses som en praktisk handbok, skriven av praktiker riktad till praktiker. Boken kan med fördel användas av all personal som kommer i kontakt med elever från grundskola och gymnasium till vuxenutbildning. Vissa delar av boken riktar sig mer till just den som undervisar. Boken fungerar även i andra sammanhang än skola där hälsa och/eller lärande behöver gynnas.

Till läsaren 9

Tack! 11

Läsguide 13

Författarpresentation 17

Inledning  19

 

I Grundläggande förkunskaper till främjande lärmiljöer– vägar till lärande och hälsa 23

Karin Åström

 

1 Att skapa goda förutsättningar för en likvärdig utbildning 25

Inlevelseövning 26

Tillgänglighet 26

Delaktighet 28

Inkludering 30

Likvärdig är inte detsamma som likadan eller likformig 32

 

2 Att främja hälsa och lärande 39

En Känsla Av SAMmanhang 40

Stödinsatser 44

Kategoriskt och relationellt perspektiv 50

Att arbeta främjande med elever med olika behov 51

Att arbeta främjande med särskilt begåvade elever 52

Att undanröja hinder och skapa goda förutsättningar för alla elever 54

Litteratur och rekommenderad läsning 60

 

II Att skapa förutsättningar fören god social, pedagogisk, digital och fysisk lärmiljö  65

Karin Åström

 

3 Förutsättningar för en god social och pedagogisk lärmiljö 67

En trygg relation främjar lärandet 67

Att ”se” och lära känna sina elever 68

Att stärka eleven i tron på sig själv 69

Kunskap om eleven 71

Det är inte alltid som det ser ut att vara 76

Differentiering av undervisningen 77

Eleverna som en läranderesurs för varandra 80

Eleverna som varandras läranderesurser – ett urval av olika metoder 81

Att tänka på innan du börjar designa din undervisning 83

Schema och lektionsstruktur – ett viktigt bidrag till en känsla av sammanhang 88

Se elevens studiesituation ur ett helikopterperspektiv 93

Förstärkt och tydlig kommunikation i det pedagogiska sammanhanget  95

Syn- och hörselnedsättning som utgångspunkt för tydlig och förstärkt kommunikation 98

En god ljud- och ljusmiljö gynnar samtliga elever 101

Tillgängliga pedagogiska hjälpmedel 103

Digitala verktyg 103

Tillgänglighetslåda med fysiska hjälpmedel 104

 

4 En god digital lärmiljö – en faktor för ökat välmående och lärande 107

Meningsfullhet i den digitala undervisningen 108

Begriplighet i den digitala undervisningen 109

Hanterbarhet i den digitala undervisningen 112

5 Förutsättningar för en god fysisk lärmiljö 115

Litterärt showroom – ”Drömklassrummet” 116

Litteratur och rekommenderad läsning 125

 

III Förutsättningar för en godpsykisk lärmiljö  129

Alexandra Palmblad

 

6 Ett mindfullt perspektiv på lärande 131

Bakgrund 131

Hjärnstress 132

Samvetsstress 143

Litteratur och rekommenderad läsning 160

 

IV Förutsättningar för ett optimerat lärande för alla 163

Karin Åström

 

7 Universell design och Universell design för lärande 165

The Universal design for learning guidelines – CAST – Until learning has no limits 167

Lärandets varför, vad och hur? 170

 

8 Hjärnan, inlärning och minnet 175

AGES 177

 

9 Studiero – För ökat fokus och välmående 179

Klassrumsdiskussion om studiero 180

Studiero genom rörelse 182

Studiero genom meditation och medveten närvaro 186

Studiero genom studieplanering 187

Litteratur och rekommenderad läsning 190

Slutord 193

Person- och sakregister 197

Information

Författare:
Karin Åström Alexandra Palmblad
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144133676
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
40424-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
208

Författare

Karin Åström

Karin Åström är specialpedagog och gymnasielärare i ämnena svenska och religion samt filosofie kandidat, huvudämne religion. Hon är även certifiera...

Alexandra Palmblad

Alexandra Palmblad är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och handledare med KBT-inriktning (kognitiv beteendeterapi). Alexandra är även mindfulnessi...

 ;