
Etik i specialpedagogisk verksamhet
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord
- Rolf Helldin och Birgitta Sahlin
- 11Inledning
- 13Bokens kapitel
- 17Författarpresentation
- 21KAPITEL 1 Kritik, vetenskap och profession i en rättvis skola
- Rolf Helldin
- 23Om allmänkunskap, teori och praktik
- 26Om professionalitet
- 27Begreppet profession
- 27Erfarenheters statusunderläge
- 29Perspektivisering för kritik och demokrati
- 34Perspektivisering för förändring
- 37Etisk kompetens och kritik
- 41Språkligt erkännande kontra misskännande och självförringande
- 43Demokrati, samhörighet och specialpedagogisk kritik
- 46Några slutord
- 49KAPITEL 2 Undervisningsmiljö och socialt klimat
- Mara Westling Allodi
- 50Betydelse
- 51Ett nödvändigt specialpedagogiskt verktyg
- 54Skillnader finns
- 54Det sociala klimatet som utrymme för lärares professionella autonomi
- 56Socialt klimat: ett negligerat begrepp
- 57Uppfattningar och attityder om begreppet socialt klimat
- 58En dualistisk syn förblindar
- 59Byråkratiska organisationer hindrar
- 60Det sociala klimatet reduceras till disciplin
- 61Det sociala klimatet individualiseras till social kompetens
- 62Gemensamma dygder för demokratiska medborgare
- 63Att bedöma undervisningsmiljöer – en främmande tanke
- 64Motståndet mot vetenskap
- 66Reflektioner och möjliga motdrag
- 67Slutsatser
- 73KAPITEL 3 Specialpedagogiskt samtalsledarskap
- Birgitta Sahlin
- 73Specialpedagogisk professionalitet
- 74Professioner och handledningdiskurser
- 76Intentionalitet i det kvalificerade samtalet
- 78Intentionalitetsaspekt ”stärka läraren som person”
- 78Intentionalitetsaspekt ”initiera kritisk granskning
- 79Intention och specialpedagogisk fenomenförtrogenhet
- 80Närhet och erfarenhetsbaserat kunnande
- 81Rådgivandets dilemma
- 82Rådgivande expert eller inte
- 84Omtanke i det specialpedagogiska samtalet
- 85Asymmetri och deltagande
- 86Att vara asymmetriskt ansvarig
- 87Omtanke och apori
- 91Profession, ansvar och fläckar
- 92Slutord
- 97KAPITEL 4 Subjektivering på tvärs
- Inger Assarson
- 98Struktur och ostruktur
- 100Post-strukturalistiskt fokus
- 103Historisk tillbakablick på intersektionalitet
- 106Post-strukturellt inflytande
- 107Diskursiv makt
- 108Identitetsbegreppet
- 110Subjektivering
- 112De subalterna
- 114Några avslutande ord
- 119KAPITEL 5 Historien om barn i behov av särskilt stöd i förskolan
- Eva Siljehag
- 120Strukturförändringar och konsekvenser
- 121Specialistkompetens
- 123Specialpedagogik och förskolebarn
- 124Dold lydnad och disciplinering
- 126Välfärd, inflytande och utslagning
- 127Praktikens krav på ”normal” delaktighet”
- 130Bakslag för lokalt barn- och elevinflytande
- 130Demokratisk gemenskap och lärande
- 131Igenkännande och motkraft
- 134Avslutande reflektion
- 139KAPITEL 6 Stoppa skolans utslagning av utsatta elevgrupper
- Ulf Sivertun
- 139Ökande sociala skillnader
- 142Systemkolonisation – ett hot mot solidaritet och social rättvisa
- 144En skola med och för utsatta elevgrupper
- 146Livsvärlden – ett missvisande begrepp
- 147Ömsesidighet eller ökad heterogenitet
- 149Avslutande diskussion
- 149Friskolor för alla smaker
- 151Ett bevakningsuppdrag
- 155KAPITEL 7 Kunskap och bedömning – etiska ställningstaganden
- Lillemor Aneer
- 155Kunskap
- 159Lärarkunskap
- 165Att bedöma kunskap
- 168Rättvis bedömning
- 169Lärarens ansvar
- 171Slutord
- 175KAPITEL 8 Det osynliga har blivit synligt – att bringa klarhet
- Fia Andersson
- 175Forskningscirkeln – mötesplats för kunskapsutveckling
- 176Gemensamma beslut i forskningscirkeln
- 177Dialogen och dess betydelse
- 178Vem tar initiativ till en forskningscirkel
- 178Den deltagarorienterade forskningens dubbla syfte
- 179Kunskapsprocesser i pedagogiska verksamheter
- 179Etiska överväganden i en forskningscirkel
- 180Forskares och lärares ansvar i en forskningscirkel
- 181Exempel från en forskningscirkel
- 182Förståelse som leder till handling
- 184Respekt för och erkännande av den andra
- 185Att applicera vunna insikter i vardagligt arbete
- 186Avslutande tankar
- 189KAPITEL 9 Föräldraskap och yrkesroll
- Elisabeth Lundström
- 189När allt inte blir som förväntat
- 192Att bli utkastad från världen
- 193Hur kan man leva sitt liv
- 196Kärlekskampen
- 198Att finna sin plats i världen
- 199Hur ser du på mitt barn
- 201Du är du
- 204Sorgen och glädjen, de vandrar tillsammans
- 205Den professionella rollen
- 206Att mötas i en otillräcklighet
- 207I relationen blir människan människa
- 209Stödformer
- 211Slutord
- 215Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Rolf Helldin Birgitta Sahlin
- Kapitelförfattare:
- Fia Andersson Lillemor Aneer Inger Assarson Elisabeth Lundström Eva Siljehag Ulf Sivertun Mara Westling Allodi
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144057255
- Utgivningsår:
- 2010
- Artikelnummer:
- 33552-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 219