Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Etik i specialpedagogisk verksamhet

Skickas följande arbetsdag

I ett samhälle med växande kultur- och klassklyftor i kombination med frågor av värderande karaktär är alla utbildningsverksamheter en tummelplats för en mängd olika åsikter. Samtidigt särskiljs allt fler barn och ungdomar tidigt från skolgemenskaper. Bokens kapitel bjuder på olika utmaningar som syftar till att inspirera och utgöra grunden för utvecklande samtal i både förskolans och skolans komplexa och ofta slitsamma vardagsarbete. Inkluderande pedagogik hänger samman med organisation, utf...

I ett samhälle med växande kultur- och klassklyftor i kombination med frågor av värderande karaktär är alla utbildningsverksamheter en tummelplats för en mängd olika åsikter. Samtidigt särskiljs allt fler barn och ungdomar tidigt från skolgemenskaper. Bokens kapitel bjuder på olika utmaningar som syftar till att inspirera och utgöra grunden för utvecklande samtal i både förskolans och skolans komplexa och ofta slitsamma vardagsarbete. Inkluderande pedagogik hänger samman med organisation, utförande och professionalitet där etiken är källådern. Boken syftar till att möta samhällets, föräldrarnas och de yrkesverksammas frågor om specialpedagogik. Exempel på ämnesområden som behandlas är:den rättvisa skolanundervisningsmiljö och socialt klimatatt leda samtalatt motverka utslagningatt arbeta med kunskap och bedömningföräldraskap och yrkesroll. Bokens målgrupp är blivande och verksamma lärare, speciallärare, specialpedagoger och skolledare inom förskola, grund- och gymnasieskola. Den vänder sig också till yrkesverksamma inom angränsande områden, t.ex. psykologer, skolsköterskor och socialpedagoger.

    • 9
      Förord
        • Rolf Helldin och Birgitta Sahlin
    • 11
      Inledning
        • 13
          Bokens kapitel
    • 17
      Författarpresentation
    • 21
      KAPITEL 1 Kritik, vetenskap och profession i en rättvis skola
        • Rolf Helldin
        • 23
          Om allmänkunskap, teori och praktik
        • 26
          Om professionalitet
        • 27
          Begreppet profession
        • 27
          Erfarenheters statusunderläge
        • 29
          Perspektivisering för kritik och demokrati
        • 34
          Perspektivisering för förändring
        • 37
          Etisk kompetens och kritik
        • 41
          Språkligt erkännande kontra misskännande och självförringande
        • 43
          Demokrati, samhörighet och specialpedagogisk kritik
        • 46
          Några slutord
    • 49
      KAPITEL 2 Undervisningsmiljö och socialt klimat
        • Mara Westling Allodi
        • 50
          Betydelse
        • 51
          Ett nödvändigt specialpedagogiskt verktyg
        • 54
          Skillnader finns
        • 54
          Det sociala klimatet som utrymme för lärares professionella autonomi
        • 56
          Socialt klimat: ett negligerat begrepp
        • 57
          Uppfattningar och attityder om begreppet socialt klimat
        • 58
          En dualistisk syn förblindar
        • 59
          Byråkratiska organisationer hindrar
        • 60
          Det sociala klimatet reduceras till disciplin
        • 61
          Det sociala klimatet individualiseras till social kompetens
        • 62
          Gemensamma dygder för demokratiska medborgare
        • 63
          Att bedöma undervisningsmiljöer – en främmande tanke
        • 64
          Motståndet mot vetenskap
        • 66
          Reflektioner och möjliga motdrag
        • 67
          Slutsatser
    • 73
      KAPITEL 3 Specialpedagogiskt samtalsledarskap
        • Birgitta Sahlin
        • 73
          Specialpedagogisk professionalitet
        • 74
          Professioner och handledningdiskurser
        • 76
          Intentionalitet i det kvalificerade samtalet
        • 78
          Intentionalitetsaspekt ”stärka läraren som person”
        • 78
          Intentionalitetsaspekt ”initiera kritisk granskning
        • 79
          Intention och specialpedagogisk fenomenförtrogenhet
        • 80
          Närhet och erfarenhetsbaserat kunnande
        • 81
          Rådgivandets dilemma
        • 82
          Rådgivande expert eller inte
        • 84
          Omtanke i det specialpedagogiska samtalet
        • 85
          Asymmetri och deltagande
        • 86
          Att vara asymmetriskt ansvarig
        • 87
          Omtanke och apori
        • 91
          Profession, ansvar och fläckar
        • 92
          Slutord
    • 97
      KAPITEL 4 Subjektivering på tvärs
        • Inger Assarson
        • 98
          Struktur och ostruktur
        • 100
          Post-strukturalistiskt fokus
        • 103
          Historisk tillbakablick på intersektionalitet
        • 106
          Post-strukturellt inflytande
        • 107
          Diskursiv makt
        • 108
          Identitetsbegreppet
        • 110
          Subjektivering
        • 112
          De subalterna
        • 114
          Några avslutande ord
    • 119
      KAPITEL 5 Historien om barn i behov av särskilt stöd i förskolan
        • Eva Siljehag
        • 120
          Strukturförändringar och konsekvenser
        • 121
          Specialistkompetens
        • 123
          Specialpedagogik och förskolebarn
        • 124
          Dold lydnad och disciplinering
        • 126
          Välfärd, inflytande och utslagning
        • 127
          Praktikens krav på ”normal” delaktighet”
        • 130
          Bakslag för lokalt barn- och elevinflytande
        • 130
          Demokratisk gemenskap och lärande
        • 131
          Igenkännande och motkraft
        • 134
          Avslutande reflektion
    • 139
      KAPITEL 6 Stoppa skolans utslagning av utsatta elevgrupper
        • Ulf Sivertun
        • 139
          Ökande sociala skillnader
        • 142
          Systemkolonisation – ett hot mot solidaritet och social rättvisa
        • 144
          En skola med och för utsatta elevgrupper
        • 146
          Livsvärlden – ett missvisande begrepp
        • 147
          Ömsesidighet eller ökad heterogenitet
        • 149
          Avslutande diskussion
        • 149
          Friskolor för alla smaker
        • 151
          Ett bevakningsuppdrag
    • 155
      KAPITEL 7 Kunskap och bedömning – etiska ställningstaganden
        • Lillemor Aneer
        • 155
          Kunskap
        • 159
          Lärarkunskap
        • 165
          Att bedöma kunskap
        • 168
          Rättvis bedömning
        • 169
          Lärarens ansvar
        • 171
          Slutord
    • 175
      KAPITEL 8 Det osynliga har blivit synligt – att bringa klarhet
        • Fia Andersson
        • 175
          Forskningscirkeln – mötesplats för kunskapsutveckling
        • 176
          Gemensamma beslut i forskningscirkeln
        • 177
          Dialogen och dess betydelse
        • 178
          Vem tar initiativ till en forskningscirkel
        • 178
          Den deltagarorienterade forskningens dubbla syfte
        • 179
          Kunskapsprocesser i pedagogiska verksamheter
        • 179
          Etiska överväganden i en forskningscirkel
        • 180
          Forskares och lärares ansvar i en forskningscirkel
        • 181
          Exempel från en forskningscirkel
        • 182
          Förståelse som leder till handling
        • 184
          Respekt för och erkännande av den andra
        • 185
          Att applicera vunna insikter i vardagligt arbete
        • 186
          Avslutande tankar
    • 189
      KAPITEL 9 Föräldraskap och yrkesroll
        • Elisabeth Lundström
        • 189
          När allt inte blir som förväntat
        • 192
          Att bli utkastad från världen
        • 193
          Hur kan man leva sitt liv
        • 196
          Kärlekskampen
        • 198
          Att finna sin plats i världen
        • 199
          Hur ser du på mitt barn
        • 201
          Du är du
        • 204
          Sorgen och glädjen, de vandrar tillsammans
        • 205
          Den professionella rollen
        • 206
          Att mötas i en otillräcklighet
        • 207
          I relationen blir människan människa
        • 209
          Stödformer
        • 211
          Slutord
    • 215
      Sakregister

Information

Redaktörer:
Rolf Helldin Birgitta Sahlin
Kapitelförfattare:
Fia Andersson Lillemor Aneer Inger Assarson Elisabeth Lundström Eva Siljehag Ulf Sivertun Mara Westling Allodi
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144057255
Utgivningsår:
2010
Artikelnummer:
33552-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
219

Författare

Rolf Helldin

Rolf Helldin är professor emeritus i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hans forskning koncentrerar sig på utbildningars sociala och orga...

Birgitta Sahlin

Birgitta Sahlin, fil.dr i pedagogik och lektor på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Sahlin har en bakgrund som speciallä...

Fia Andersson

Fia Andersson är lärare, fil.dr i pedagogik och lektor i specialpedagogik vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Hennes fors...

Lillemor Aneer

Lillemor Aneer, fil. mag. i specialpedagogik, specialpedagog och universitetsadjunkt på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet...

Inger Assarson

Inger Assarson, fil.dr i pedagogik och lektor på Specialpedagogiska institutionen. Assarson har lång erfarenhet som socionom och som gymnasielärare...

Elisabeth Lundström

Elisabeth Lundström, fil.dr i specialpedagogik på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Lundströms forskning utgår från ett ...

Eva Siljehag

Eva Siljehag, fil.dr i pedagogik på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet och gästlektor i pedagogik mot yngre barn vid Högsk...

Ulf Sivertun

Ulf Sivertun, lektor i specialpedagogik på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Sivertuns forskning har fokus på skolans so...

Mara Westling Allodi

Mara Westling Allodi, docent i specialpedagogik, forskare vid Stockholms universitet och projektledare på Kungliga Vetenskapsakademien. Westling Al...

 ;