Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

En inkluderande skola

Möjligheter, hinder och dilemman
Skickas följande arbetsdag

En inkluderande skola

Möjligheter, hinder och dilemman

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? Det är den övergripande fråga som författaren försöker besvara i denna nya och omarbetade upplaga av boken. I boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: • Vad betyder ordet inkludering? • Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? • Är svensk skola inkluderande? • Vad kan vi lära oss av forskningen om ...

Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? Det är den övergripande fråga som författaren försöker besvara i denna nya och omarbetade upplaga av boken. I boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: • Vad betyder ordet inkludering? • Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? • Är svensk skola inkluderande? • Vad kan vi lära oss av forskningen om vi vill skapa mer inkluderande skolor och klassrum? • Hur kan de rektorer och lärare som vill utveckla en mer inkluderande skola systematisera sitt arbete? • Vilka hinder och dilemman kan identifieras när avsikten är att skapa en inkluderande skola? När dessa frågor knyts till det vardagliga arbetet i skolan möter läsaren ett till stora delar nytt sätt att tänka kring svensk skola. En inkluderande skola – möjligheter, hinder och dilemman vänder sig till lärar- och rektorsutbildningen men är också relevant för till exempel blivande socionomer, psykologer och logopeder. Den är också högst relevant för de verksamma lärare och rektorer som vill skapa mer inkluderande klassrum och skolor samt för den allmänhet som intresserar sig för skolfrågor.

Han tar i boken upp aktuell forskning och resonerar kring olika infallsvinklar på begreppet inkludering, skolans breda uppdrag och hur detta uppdrag kan genomföras med så få särlösningar som möjligt. [...] Detta är en mycket bra bok som väl fyller sitt syfte.

Information

Författare:
Claes Nilholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144187853
Utgivningsår:
2019
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
39940-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
208

Författare

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

 ;

Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? Det är den övergripande fråga som författaren försöker besvara i denna nya och omarbetade upplaga av boken. I boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: • Vad betyder ordet inkludering? • Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? • Är svensk skola inkluderande? • Vad kan vi lära oss av forskningen om ...

Hur skapar vi en skola där alla elever har en bra situation samtidigt som särlösningar undviks i så hög grad som möjligt? Det är den övergripande fråga som författaren försöker besvara i denna nya och omarbetade upplaga av boken. I boken tas ett helhetsgrepp på ”inkludering” genom att ett antal grundläggande frågor besvaras: • Vad betyder ordet inkludering? • Ska svensk skola vara inkluderande enligt styrdokumenten? • Är svensk skola inkluderande? • Vad kan vi lära oss av forskningen om vi vill skapa mer inkluderande skolor och klassrum? • Hur kan de rektorer och lärare som vill utveckla en mer inkluderande skola systematisera sitt arbete? • Vilka hinder och dilemman kan identifieras när avsikten är att skapa en inkluderande skola? När dessa frågor knyts till det vardagliga arbetet i skolan möter läsaren ett till stora delar nytt sätt att tänka kring svensk skola. En inkluderande skola – möjligheter, hinder och dilemman vänder sig till lärar- och rektorsutbildningen men är också relevant för till exempel blivande socionomer, psykologer och logopeder. Den är också högst relevant för de verksamma lärare och rektorer som vill skapa mer inkluderande klassrum och skolor samt för den allmänhet som intresserar sig för skolfrågor.

Information

Författare:
Claes Nilholm
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144195377
Utgivningsår:
2019
Revisionsår:
2025
Artikelnummer:
39940-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Claes Nilholm

Claes Nilholm är professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Upp...

 ;