Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barn och elever i social utsatthet

Förskolans, skolans och fritidshemmets roll och ansvar
Skickas följande arbetsdag

Barn och elever i social utsatthet

Förskolans, skolans och fritidshemmets roll och ansvar

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

När barn och elever riskerar att fara illa på grund av våld, missbruk eller psykisk ohälsa i hemmet har förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion. I den här boken presenteras teorier och praktiska exempel på hur det går att förstå barns och elevers sociala utsatthet samt vilket socialt och specialpedagogiskt uppdrag dessa skolformer har. Författarna beskriver de processer som startar när en orosanmälan görs, hur en utredning hos socialtjänsten går till och socialtjäns...

När barn och elever riskerar att fara illa på grund av våld, missbruk eller psykisk ohälsa i hemmet har förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion. I den här boken presenteras teorier och praktiska exempel på hur det går att förstå barns och elevers sociala utsatthet samt vilket socialt och specialpedagogiskt uppdrag dessa skolformer har. Författarna beskriver de processer som startar när en orosanmälan görs, hur en utredning hos socialtjänsten går till och socialtjänstens olika placeringsformer om ett barn inte längre kan bo kvar i hemmet. Genom konkreta fallbeskrivningar möter vi några barn och elever i problematiska situationer där socialtjänst och förskole- och skolpersonal har olika roller och ansvar. Aktör-nätverksteorin, ANT, presenteras i ett eget kapitel och används i analyserna. Boken synliggör hur bristande förutsättningar, även materiella, griper in och påverkar de ibland känslomässigt svåra möten som förskole- och skolpersonal har med vårdnadshavare, barn och unga. Den här boken vänder sig till studerande och yrkesverksamma inom förskola, fritidshem och skola - pedagoger såväl som elevhälsopersonal - men också till de som arbetar inom socialtjänst eller andra verksamheter som ger stöd till barn och familjer.

Boken är mycket bra, välskriven och ger en övergripande bild över skolan och socialtjänstens arbete med att upptäcka och möta socialt utsatta barn. Den vänder sig i första hand till personal och studerande inom skola, förskola och fritidshem. Bra referens- och innehållsregister. Helhetsbetyg: 4 av 5

Boken innehåller många konkreta och levande fallbeskrivningar som gör att läsaren kan relatera till egna erfarenheter kring möten med familjer och elever även om varje fall är unikt. För specialpedagoger, som inte självklart har koll på socialtjänstens uppdrag, är boken värdefull och kan säkerligen ge upphov till många diskussioner tillsammans med övriga i den samlade elevhälsan på skolan.

Information

Författare:
Ann-Marie Markström Susanne Severinsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144120447
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
39665-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
270

Författare

Ann-Marie Markström

Ann-Marie Markström, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Forskningsintressen: barns och föräldrars möte med förskola och s...

Susanne Severinsson

Susanne Severinsson är verksam som forskare inom utbildningsvetenskap och undervisar på olika lärarprogram samt vid specialpedagog- och speciallära...

 ;

När barn och elever riskerar att fara illa på grund av våld, missbruk eller psykisk ohälsa i hemmet har förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion. I den här boken presenteras teorier och praktiska exempel på hur det går att förstå barns och elevers sociala utsatthet samt vilket socialt och specialpedagogiskt uppdrag dessa skolformer har. Författarna beskriver de processer som startar när en orosanmälan görs, hur en utredning hos socialtjänsten går till och socialtjäns...

När barn och elever riskerar att fara illa på grund av våld, missbruk eller psykisk ohälsa i hemmet har förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion. I den här boken presenteras teorier och praktiska exempel på hur det går att förstå barns och elevers sociala utsatthet samt vilket socialt och specialpedagogiskt uppdrag dessa skolformer har. Författarna beskriver de processer som startar när en orosanmälan görs, hur en utredning hos socialtjänsten går till och socialtjänstens olika placeringsformer om ett barn inte längre kan bo kvar i hemmet. Genom konkreta fallbeskrivningar möter vi några barn och elever i problematiska situationer där socialtjänst och förskole- och skolpersonal har olika roller och ansvar. Aktör-nätverksteorin, ANT, presenteras i ett eget kapitel och används i analyserna. Boken synliggör hur bristande förutsättningar, även materiella, griper in och påverkar de ibland känslomässigt svåra möten som förskole- och skolpersonal har med vårdnadshavare, barn och unga. Den här boken vänder sig till studerande och yrkesverksamma inom förskola, fritidshem och skola - pedagoger såväl som elevhälsopersonal - men också till de som arbetar inom socialtjänst eller andra verksamheter som ger stöd till barn och familjer.

Information

Författare:
Ann-Marie Markström Susanne Severinsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144182438
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
39665-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann-Marie Markström

Ann-Marie Markström, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Forskningsintressen: barns och föräldrars möte med förskola och s...

Susanne Severinsson

Susanne Severinsson är verksam som forskare inom utbildningsvetenskap och undervisar på olika lärarprogram samt vid specialpedagog- och speciallära...

 ;