Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Skolans konflikter

Vad varje lärare behöver veta
Skickas följande arbetsdag

Skolans konflikter

Vad varje lärare behöver veta

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skolan är en arena för en rad konflikter på olika nivåer – mellan elever, lärare, föräldrar och ledning men också i ett samhälleligt och ideologiskt perspektiv. Läraren befinner sig i och ska i sin vardag hantera det korstryck som olika konflikter ger upphov till. Den här antologin belyser konflikterna i skolan utifrån en rad olika perspektiv, från samhällets makrosystem till skolans mikrosystem. Den röda tråden utgörs av reflektioner om de konflikter som uppstår i och runt skolverksamheten, ...

Skolan är en arena för en rad konflikter på olika nivåer – mellan elever, lärare, föräldrar och ledning men också i ett samhälleligt och ideologiskt perspektiv. Läraren befinner sig i och ska i sin vardag hantera det korstryck som olika konflikter ger upphov till. Den här antologin belyser konflikterna i skolan utifrån en rad olika perspektiv, från samhällets makrosystem till skolans mikrosystem. Den röda tråden utgörs av reflektioner om de konflikter som uppstår i och runt skolverksamheten, hur och varför de uppstår och hur skolan och läraren kan agera i förhållande till dem, både för att utveckla, förebygga, hantera, hjälpa och stoppa. Vissa kapitel utgår från vetenskapliga forskningsrön, andra kapitel har stöd i beprövade erfarenheter. Tillsammans bildar kapitlen en väv som belyser den mångfacetterade skolverksamheten, komplexiteten i dess konfliktytor och hur ett utvecklande och förebyggande arbete kan se ut. Antologin vänder sig till lärarstuderande, lärare, skolledare och annan personal som arbetar i skolverksamheten och vill eller känner behov av att utveckla sin förståelse för konflikter och konflikthantering i skolan. Den kan också vara intressant för förvaltningsledningar och beslutsfattare. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

      • 1
        11
        Prolog
        • Lena Holmberg
        • 12
          Elevers konflikter
        • 13
          Samverkan med vårdnadshavare
        • 15
          Diskutera prologen
        • 15
          Fördjupad läsning
        • 15
          Litteraturförteckning
      • 2
        17
        Inledning: skolan som konfliktarena
        • Ann S. Pihlgren
        • 17
          Skolans konfliktarena
        • 20
          Utvecklingsekologi som tankemodell
        • 24
          Antologins innehåll
        • 32
          Diskutera kapitlet
        • 33
          Fördjupad läsning
        • 33
          Litteraturförteckning
      • 3
        35
        Att begreppsliggöra konflikt och konflikthantering i skolan
        • Ilse Hakvoort
        • 37
          Begreppet konflikt
        • 41
          Konflikthantering
        • 47
          Sammanfattning och avslutning
        • 48
          Diskutera kapitlet
        • 48
          Fördjupad läsning
        • 49
          Litteraturförteckning
  • IMikrosystemet
      • 4
        55
        Integritetshotande handlingar som äventyrar elevers utveckling och lärande
        • Erik Flygare & Björn Johansson
        • 56
          Skolan som administrativt och socialt system
        • 59
          Erkännande
        • 63
          Elevkategorier som hotas i sin integritet
        • 71
          Sammanfattning och avslutning
        • 71
          Diskutera kapitlet
        • 72
          Fördjupad läsning
        • 72
          Litteraturförteckning
      • 5
        75
        Konflikthantering i skolan – ett ekologiskt perspektiv
        • Anneli Frelin & Jan Grannäs
        • 76
          En mångfald av relationer
        • 78
          Att se skolan som ett ekosystem
        • 83
          Trygghet i skolbyggnaden
        • 85
          Ett rumsligt och relationellt perspektiv
        • 87
          Sammanfattning och avslutning
        • 88
          Diskutera kapitlet
        • 88
          Fördjupad läsning
        • 89
          Litteraturförteckning
      • 6
        93
        Dialog med elever
        • Ann S. Pihlgren
        • 94
          Skillnaden mellan konflikt och kränkning
        • 96
          Två sätt att se på elevers konflikter
        • 100
          Dialogen som arbetsverktyg
        • 105
          Gemensam konflikthantering
        • 108
          Enskild konflikthantering
        • 114
          Den viktiga relationen
        • 117
          Sammanfattning och avslutning
        • 118
          Diskutera kapitlet
        • 118
          Fördjupad läsning
        • 118
          Litteraturförteckning
  • IIMeso- och exosystemet
      • 7
        123
        Utmaningar i samverkan mellan hem och skola
        • Ann-Marie Markström
        • 126
          Perspektiv på relationen mellan hem och skola
        • 128
          I spänningsfältet mellan hem och skola
        • 141
          Sammanfattning och avslutning
        • 142
          Diskutera kapitlet
        • 143
          Fördjupad läsning
        • 143
          Litteraturförteckning
      • 8
        149
        Skolans möte med socialtjänsten
        • Kerstin Winberg
        • 150
          Lagstiftningen
        • 152
          Socialtjänstens uppdrag
        • 155
          Mötet mellan socialtjänsten och skolan i praktiken
        • 162
          Sammanfattning och avslutning
        • 164
          Diskutera kapitlet
        • 164
          Fördjupad läsning
        • 164
          Litteraturförteckning
      • 9
        167
        Reaktiv eller proaktiv konflikthantering?
        • Hans Fröman
        • 167
          Reaktiv konflikthantering
        • 169
          Proaktiv konflikthantering
        • 171
          Förstå mellanmänskliga relationer
        • 178
          Gemensamma överenskommelser
        • 185
          Vikten av organisatorisk identitet
        • 188
          Arbetsmiljöverkets bindande föreskrift
        • 191
          Sammanfattning och avslutning
        • 192
          Diskutera kapitlet
        • 192
          Fördjupad läsning
        • 192
          Litteraturförteckning
      • 10
        193
        Förebyggande arbete – några goda råd från praktiken
        • Monica Åkerberg
        • 194
          Tydliga förväntningar
        • 199
          Utvecklas i sin pedagogiska profession
        • 207
          Ledarskap och bemötande
        • 209
          Kunskap om och för eleverna
        • 213
          Systematik i det förebyggande arbetet
        • 214
          Sammanfattning och avslutning
        • 214
          Diskutera kapitlet
        • 215
          Fördjupad läsning
        • 215
          Litteraturförteckning
      • 11
        219
        En rättslig spiskrok att hålla sig i
        • Gudrun Rendling
        • 220
          Regelverket
        • 223
          Konflikter mellan vuxna
        • 228
          Konflikter mellan personal och vårdnadshavare
        • 235
          Konflikter mellan föräldrar
        • 236
          Konflikter mellan vuxna och barn
        • 241
          Konflikter mellan elever
        • 244
          Diskutera kapitlet
        • 245
          Fördjupad läsning
        • 245
          Litteraturförteckning
  • IIIMakrosystemet
      • 12
        249
        Bekännelsens pedagogik: Om konflikter, trygghet och viljan att aktivera
        • Magnus Dahlstedt
        • 250
          Förebyggande arbete – nu och då
        • 254
          Material och analytisk ansats
        • 256
          Norrstad
        • 263
          Söderstad
        • 270
          Sammanfattning och avslutning
        • 273
          Diskutera kapitlet
        • 273
          Fördjupad läsning
        • 273
          Litteraturförteckning
      • 13
        279
        Villkor för kunskap i samverkan
        • Joakim Krantz
        • 281
          Kunskapsstyrning
        • 285
          Kunskapsanvändning och kunskapsbildning
        • 291
          SBS-projekten
        • 303
          Sammanfattning och avslutning
        • 306
          Diskutera kapitlet
        • 307
          Fördjupad läsning
        • 307
          Litteraturförteckning
      • 14
        311
        Konflikten om kunskap
        • Johan Wennström
        • 314
          Hur kom skolan hit?
        • 323
          Kunskapssynen i dagens skola
        • 326
          Sammanfattning och avslutning
        • 328
          Diskutera kapitlet
        • 328
          Fördjupad läsning
        • 329
          Litteraturförteckning
      • 15
        333
        Epilog
        • Ann S. Pihlgren
        • 333
          Individen och gruppen
        • 335
          Skolans makt
        • 336
          Lärarens viktiga reflektion
        • 340
          Diskutera boken
        • 340
          Litteraturförteckning
    • 341
      Person- och sakregister
Vill du veta mer? 

Läs intervjun med Ann S Pihlgren

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Magnus Dahlstedt Erik Flygare Anneli Frelin Hans Fröman Jan Grannäs Ilse Hakvoort Lena Holmberg Björn Johansson Joakim Krantz Ann-Marie Markström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144124056
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39835-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
344

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Erik Flygare

Erika Flygare är filosofie doktor i sociologi och verksam vid Institutionen för beteende-,social- och rättsvetenskap, Örebro universitet. Ett av ha...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Hans Fröman

Hans Fröman är socionom med mångårig erfarenhet av konsultativt och handledande arbete med skola/förskola som dominerande arbetsområde. Han handled...

Ilse Hakvoort

Ilse Hakvoort är grundskollärare, filosofie doktor i psykologi och docent i pedagogik. Hon är verksam på Institutionen för pedagogik och specialped...

Lena Holmberg

Lena Holmberg har en mångårig erfarenhet som rektor för skolans samtliga stadier, fritidshems- och förskoleverksamhet. Hon är utbildad hushållslära...

Ann-Marie Markström

Ann-Marie Markström, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Forskningsintressen: barns och föräldrars möte med förskola och s...

Gudrun Rendling

Gudrun Rendling har en juris kandidatexamen och arbetar för närvarande som förbundsjurist på Friskolornas riksförbund. I arbetet ingår bland annat ...

 ;

Skolan är en arena för en rad konflikter på olika nivåer – mellan elever, lärare, föräldrar och ledning men också i ett samhälleligt och ideologiskt perspektiv. Läraren befinner sig i och ska i sin vardag hantera det korstryck som olika konflikter ger upphov till. Den här antologin belyser konflikterna i skolan utifrån en rad olika perspektiv, från samhällets makrosystem till skolans mikrosystem. Den röda tråden utgörs av reflektioner om de konflikter som uppstår i och runt skolverksamheten, ...

Skolan är en arena för en rad konflikter på olika nivåer – mellan elever, lärare, föräldrar och ledning men också i ett samhälleligt och ideologiskt perspektiv. Läraren befinner sig i och ska i sin vardag hantera det korstryck som olika konflikter ger upphov till. Den här antologin belyser konflikterna i skolan utifrån en rad olika perspektiv, från samhällets makrosystem till skolans mikrosystem. Den röda tråden utgörs av reflektioner om de konflikter som uppstår i och runt skolverksamheten, hur och varför de uppstår och hur skolan och läraren kan agera i förhållande till dem, både för att utveckla, förebygga, hantera, hjälpa och stoppa. Vissa kapitel utgår från vetenskapliga forskningsrön, andra kapitel har stöd i beprövade erfarenheter. Tillsammans bildar kapitlen en väv som belyser den mångfacetterade skolverksamheten, komplexiteten i dess konfliktytor och hur ett utvecklande och förebyggande arbete kan se ut. Antologin vänder sig till lärarstuderande, lärare, skolledare och annan personal som arbetar i skolverksamheten och vill eller känner behov av att utveckla sin förståelse för konflikter och konflikthantering i skolan. Den kan också vara intressant för förvaltningsledningar och beslutsfattare. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

Vill du veta mer? 

Läs intervjun med Ann S Pihlgren

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Magnus Dahlstedt Erik Flygare Anneli Frelin Hans Fröman Jan Grannäs Ilse Hakvoort Lena Holmberg Björn Johansson Joakim Krantz Ann-Marie Markström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174235
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39835-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Magnus Dahlstedt

Magnus Dahlstedt är professor i socialt arbete vid Linköpings universitet. Hans forskning kretsar kring rätten till välfärd, med särskilt fokus på ...

Erik Flygare

Erika Flygare är filosofie doktor i sociologi och verksam vid Institutionen för beteende-,social- och rättsvetenskap, Örebro universitet. Ett av ha...

Anneli Frelin

Anneli Frelin är docent i didaktik vid Högskolan i Gävle. Hon intresserar sig för lärares arbete och professionalitet, särskilt den relationella di...

Hans Fröman

Hans Fröman är socionom med mångårig erfarenhet av konsultativt och handledande arbete med skola/förskola som dominerande arbetsområde. Han handled...

Ilse Hakvoort

Ilse Hakvoort är grundskollärare, filosofie doktor i psykologi och docent i pedagogik. Hon är verksam på Institutionen för pedagogik och specialped...

Lena Holmberg

Lena Holmberg har en mångårig erfarenhet som rektor för skolans samtliga stadier, fritidshems- och förskoleverksamhet. Hon är utbildad hushållslära...

Ann-Marie Markström

Ann-Marie Markström, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Forskningsintressen: barns och föräldrars möte med förskola och s...

Gudrun Rendling

Gudrun Rendling har en juris kandidatexamen och arbetar för närvarande som förbundsjurist på Friskolornas riksförbund. I arbetet ingår bland annat ...

 ;