Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Föräldrar, förskola och skola

Om mångfald, makt och möjligheter
Skickas följande arbetsdag

I den här boken belyser författarna föräldrasamverkan, föräldrastöd och förhållande mellan föräldrar och förskola/skola i mångfaldens samhälle utifrån intervju- och observationsstudier, statistik, skönlitteratur, webbsidor, grundutbildningskurser och styrdokument. Författarna framhåller den snabba förändringen i synsätten på föräldrars delaktighet och inflytande och diskuterar det som ett uttryck för styrning mot gemensamt ansvar och delade normer och värden i ett samhälle som präglas av ökad...

I den här boken belyser författarna föräldrasamverkan, föräldrastöd och förhållande mellan föräldrar och förskola/skola i mångfaldens samhälle utifrån intervju- och observationsstudier, statistik, skönlitteratur, webbsidor, grundutbildningskurser och styrdokument. Författarna framhåller den snabba förändringen i synsätten på föräldrars delaktighet och inflytande och diskuterar det som ett uttryck för styrning mot gemensamt ansvar och delade normer och värden i ett samhälle som präglas av ökad segregation och heterogenitet. De belyser också det förändrade föräldraskapet och hur olika sociala och ekonomiska villkor påverkar föräldrars förhållande till förskola och skola. Bokens författare presenterar egen och andras forskning om inskolning, utvecklingssamtal, föräldrautbildning, föräldrasajter, komplementära skolor och väcker diskussionsfrågor som syftar till att stärka förutsättningarna för en likvärdig och positiv kontakt mellan föräldrar, förskola och skola. Boken riktar sig till lärarstuderande och verksamma lärare samt till alla intresserade av frågor kopplade till barn, elever, föräldrar, förskola och skola.

    • 9
      Bokens författare
    • 13
      Förord
    • 15
      Introduktion
        • 18
          Bokens kapitel
    • 25
      KAPITEL 1 Föräldrasamverkan i förändring
        • Ingegerd Tallberg Broman
        • 26
          En historisk tillbakablick
        • 28
          Yrkeskunnande och föräldraförväntningar
        • 29
          Föräldrars ökade delaktighet
        • 30
          Delaktighet som uttryck för demokrati och rättigheter
        • 31
          Delaktighet som stöd till barns och elevers utveckling, lärande och hälsa
        • 32
          Gränsöverskridande och styrning i båda riktningarna
        • 33
          Förändrade former för föräldrars samverkan och inflytande
        • 34
          Gränsdragningens problematik
        • 37
          Avslutande summering
        • 37
          Litteratur
    • 41
      KAPITEL 2 Kommunikation och samverkan…| i mångkulturella sko-lor
        • Mariann Enö
        • 42
          Makt, hierarkier och kommunikationsproblematik
        • 45
          Strukturella begränsningar och dubbelhet
        • 46
          Positionering, identifikation och meningsskapande
        • 48
          Konsekvenser av segregationen
        • 49
          Samverkan och delaktighet – metoder och strategier
        • 54
          Förväntningar och traditionens makt
        • 55
          Sammanfattande reflektioner
        • 57
          Diskussionsfrågor
        • 57
          Litteratur
    • 59
      KAPITEL 3 Erkännande, empowerment och demokratiska samtal
        • Fanny Jonsdottir och Eva Nyberg
        • 62
          Syftet med föräldrasamarbetet
        • 63
          Trygghet och tillitsfull relation
        • 64
          Insyn och inflytande
        • 65
          Bemöta och erkänna den enskilda familjens kompetenser, förutsättningar och behov
        • 65
          Föräldranätverk
        • 66
          Sammanfattning: syfte och innehåll
        • 67
          Samverkansformer
        • 67
          En god introduktion
        • 69
          Fortlöpande samtal
        • 70
          Utvecklingssamtal
        • 71
          Delaktighet i utvärdering av verksamheten
        • 73
          Maktperspektiv och erkännande
        • 75
          Avslutande diskussion
        • 76
          Diskussionsfrågor
        • 76
          Litteratur
    • 79
      KAPITEL 4 Familjens inskolning i förskolan – ett rum för möjligheter
        • Annika Månsson
        • 80
          Ett exempel på en förskolas inskolning
        • 82
          Ett möte mellan hem och förskola – intermediate domain
        • 83
          Hembesök – övergångsfas med trygghet och kontroll
        • 86
          Det potentiella rummet – omsorg gemensam för hem och förskola
        • 88
          En länk i triangeln – lärarnas tankar om föräldrar
        • 90
          Föräldrar – både samarbetspartners och kunder
        • 90
          Konsumentpartnerskap
        • 91
          Demokratiskt partnerskap
        • 92
          Sammanfattande reflektioner
        • 93
          Diskussionsfrågor
        • 93
          Litteratur
    • 95
      KAPITEL 5 Studenters föreställningar om föräldrars förväntning-ar…| vid inskolning
        • Mats Olsson
        • 96
          En uppgift i fyra steg
        • 97
          En fiktiv mammas förväntningar – så som de beskrivs av 270 studenter
        • 100
          Studenternas tankar om en fiktiv pappas förväntningar
        • 101
          Hur bearbetar vi lärarutbildare dessa föreställningar
        • 102
          Hur vill studenterna att förskollären ska agera
        • 104
          Bearbetning genom gestaltning
        • 104
          Examination som styrning
        • 105
          Förhållandet mellan föräldrainflytande och studentinflytande
        • 105
          Sammanfattning och reflektion
        • 106
          Diskussionsfrågor
        • 106
          Litteratur
    • 107
      KAPITEL 6 Skola och föräldrar med knapp ekonomi
        • Anne Harju
        • 108
          Vad är knapp ekonomi
        • 109
          Knapp ekonomi utifrån barns perspektiv
        • 109
          Sociala och andra förväntningar
        • 110
          Förväntningar på föräldrar
        • 113
          Skolengagemang och livssituation
        • 115
          Förhållningssätt
        • 118
          Avlutande reflektioner
        • 119
          Diskussionsfrågor
        • 119
          Litteratur
    • 121
      KAPITEL 7 Föräldraengagemang i mångkulturella miljöer
        • Laid Bouakaz
        • 122
          Internationell forskning om komplementära skolor
        • 124
          Forskning om komplementära skolor i Sverige
        • 124
          Etniska komplementära skolor i Sverige
        • 125
          Föräldraengagemang för framgångsrikt lärande
        • 126
          Lärande på komplementära skolor
        • 126
          Hur organiseras lärande på komplementära skolor
        • 131
          Bevarandet av kulturarvet
        • 134
          Diskussion
        • 136
          Diskussionsfrågor
        • 136
          Litteratur
    • 139
      KAPITEL 8 Om utvecklingssamtal och maktrelationer
        • Caroline Ljungberg
        • 140
          Bedömningar i utvecklingssamtal
        • 142
          Rätten att kategorisera och diagnostisera
        • 143
          Föräldrar i olika positioner
        • 145
          Etnisk och kulturell tillhörighet
        • 147
          Köns- och klasstillhörighet
        • 150
          Avslutande reflektioner
        • 152
          Diskussionsfrågor
        • 153
          Litteratur
    • 155
      KAPITEL 9 Föräldraskap mellan offline och online
        • Ann-Christine Vallberg Roth
        • 156
          Föräldraskap mellan offline och online
        • 156
          Internetmiljöerna
        • 157
          Dimensioner av föräldraskap
        • 158
          Policydimension – statligt reglerat föräldraskap
        • 161
          Evidensrelaterat föräldraskap – på vetenskaplig grund
        • 164
          Marknadsorienterat föräldraskap
        • 166
          Civilt erfarenhetsbaserat föräldraskap
        • 168
          Avslutande diskussion
        • 170
          Diskussionsfrågor
        • 171
          Litteratur
    • 175
      KAPITEL 10 Mamma i tid
        • Jutta Balldin
        • 176
          En god mor har tid
        • 179
          Från närvaro till engagemang
        • 182
          Har föräldrar inte tid
        • 183
          Tidsbrist eller andra tider
        • 185
          Förskola i en ny tid
        • 187
          Avslutande reflektioner
        • 189
          Att gå vidare med
        • 190
          Litteratur
    • 193
      KAPITEL 11 Föräldrastöd i förskolan
        • Pär Bokström och Anna Sarkadi
        • 193
          Föräldrastöd i Sverige
        • 195
          Föräldrars uppfostringsstrategier
        • 196
          Förskolan som arena för föräldrastöd
        • 197
          Förskolepedagogernas uppfattning om sin roll
        • 200
          Organisatoriska förutsättningar
        • 200
          Förutsättningar för en lyckad implementering
        • 201
          Organisatoriskt stöd
        • 202
          En ny roll
        • 203
          Föräldrars intresse för och behov av föräldrastöd
        • 204
          Föräldrars anledningar att delta i föräldrastödsprogram
        • 205
          Avslutande reflektioner
        • 206
          Diskussionsfrågor
        • 206
          Litteratur
    • 209
      KAPITEL 12 Pedagogisering av föräldrar i förskola och skola
        • Ann-Marie Markström
        • 211
          Reglerat och pedagogiserat föräldraskap
        • 214
          Relationer mellan hem och förskola/skola
        • 216
          Utvecklingssamtal som pedagogisk praktik
        • 218
          Institutionalisering och pedagogisering av föräldrar
        • 220
          Pedagogiskt partnerskap
        • 223
          Avslutande reflektioner
        • 224
          Diskussionsfrågor
        • 224
          Litteratur
    • 229
      KAPITEL 13 Likvärdighet i förskolan
        • Anna Sandell och Lotta Nyrn
        • 232
          Om att ”lära” i förskolan
        • 234
          Omsorg och lärande i förskolan
        • 237
          Organisering av föräldrasamverkan
        • 239
          Samverkan och lärande
        • 240
          Avslutande diskussion
        • 242
          Diskussionsfrågor
        • 243
          Litteratur

Information

Redaktörer:
Anne Harju Ingegerd Tallberg Broman
Kapitelförfattare:
Ann-Christine Vallberg Roth Anna Sarkadi Pär Bokström Jutta Balldin Caroline Ljungberg Mariann Enö Fanny Jonsdottir Lotta Nyrén Mats Olsson Annika Månsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144079523
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
36050-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
244

Författare

Anne Harju

Anne Harju, lektor och docent i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö universitet

Ingegerd Tallberg Broman

Ingegerd Tallberg Broman är psykolog och senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Hon har erfarenhet som lärarutbildare och deltagande i...

Ann-Christine Vallberg Roth

Ann-Christine Vallberg Roth, professor i pedagogik, Malmö universitet

Anna Sarkadi

Anna Sarkadi är docent och specialistläkare i socialmedicin. Hon leder forskargruppen för Socialpediatrik på Institutionen för kvinnors och barns h...

Pär Bokström

Pär Bokström är sociolog och doktorand inom forskargruppen för Socialpediatrik på Institutionen för kvinnors och barns hälsa vid Uppsala universite...

Jutta Balldin

Jutta Balldin är fil.dr i pedagogik och verksam som lektor vid Malmö högskola. Balldins forskning rör frågor om barns livsvillkor, barndom och förä...

Caroline Ljungberg

Caroline Ljungberg är fil.dr i IMER (Internationell Migration och Etniska Relationer) och verksam som lektor vid Malmö högskola. Ljungbergs forskni...

Mariann Enö

Mariann Enö är universitetslektor på Institutionen Barn-unga-samhälle vid Malmö högskola. Hennes forskningsområden är profession och skolutveckling...

Fanny Jonsdottir

Fanny Jonsdottir är fil.dr och universitetslektor i pedagogik vid Malmö högskola. Det huvudsakliga forskningsintresset rör främst relationella fråg...

Lotta Nyrén

Lotta Nyrén arbetar vid Institutionen Barn-unga-samhälle vid Malmö högskola, där hon företrädesvis utbildar blivande förskollärare. Hon har ägnat s...

Mats Olsson

Mats Olsson har tidigare arbetat 25 år på Östra Fäladens förskola och är sedan 2002 anställd på Malmö högskola som lärarutbildare. Han är aktiv i j...

Annika Månsson

Annika Månsson är docent i pedagogik. Hennes forskningsområde är barns positioneringar i förskolan. Fokus är på de yngsta barnen i förskolan. Månss...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Ann-Marie Markström

Ann-Marie Markström, biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Forskningsintressen: barns och föräldrars möte med förskola och s...

Anna Sandell

Anna Sandell är fil.dr i pedagogik. Hennes forskning har ett utbildningssociologiskt perspektiv och berör i huvudsak barns och ungas likvärdighet. ...

Eva Nyberg

Eva Nyberg är lektor i fritidspedagogik på Institutionen för Barn-unga-samhälle vid Malmö högskola. Hon har en yrkesbakgrund som fritidspedagog i s...

 ;